Jump to content
Just nu i M3-nätverket

GUID vs apple-partitionskarta

Charles

Recommended Posts

Tja!

Jag har köpt en WD passport 320GB som säger sig vara "time mashine ready". Jag partitionerade den i en del för extern lagring och den andra för TM och formaterade de båda som Mac OS Extended (journalförd) men prickade inte i ngt under "alternativ".

När jag nu via skivverktyg kollar på disken är den i "apple partitionskarta" och inte GUID. De båda partitionerna är formaterade i Mac OS Extended (journalförd). Jag läste på 99.se att detta kunde bli knas. Kommer min TM-backup funka såhär? Grymt irriterande om reklamen inte stämmer! :armskeptisk:

Tja!

Jag har köpt en WD passport 320GB som säger sig vara "time mashine ready". Jag partitionerade den i en del för extern lagring och den andra för TM och formaterade de båda som Mac OS Extended (journalförd) men prickade inte i ngt under "alternativ".

När jag nu via skivverktyg kollar på disken är den i "apple partitionskarta" och inte GUID. De båda partitionerna är formaterade i Mac OS Extended (journalförd). Jag läste på 99.se att detta kunde bli knas. Kommer min TM-backup funka såhär? Grymt irriterande om reklamen inte stämmer! :armskeptisk:

Om du formaterade och partitonerade är det väll inte tillverkarens fel, det är bara att göra om och göra rätt, välj rätt typ i skivverktyg och formatera om. Det är ju hur lätt som helst sedan kommer det fungera galant. Kommer bara kosta dig några minuter av din tid och några cpu cykler förståss :)

Oops! Det var kanske mitt fel då. Ja bäst att rätta till det omedelbums.

Tack för hjälpen.

Lungt, lätt att göra fel ibland :crossfingers:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...