Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

macbooken - nästan helt död


Danny-boy

Rekommendera Poster

hej

 

min macbook (maj 2007, 2.0 ghz) har lagt av. Koppla ur datorn från externa skärmen (mini-DVI till vga), surfa lite och la den i vila. Efter det så är den näst intill tvärdöd. den surrar igång lite, om man lägger örat till så låter det som HDn lever. Men det kommer inget hårdvarupling eller bild, den lyser inte upp ens.

 

Saker jag provat:

- ta bort alla usb-enheter mfl.

- koppla in extern skärm - inget hände

- reseta PMU eller vad de nu heter på intel-macarna.

 

Jag har inte förändrat hårdvaran eller mjukvaran på den (inget nytt ramminne eller os x)

 

 

Nån som har några ideer?

 

Tacksam för alla tankar & ideer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Låter som ett serviceärende. Ifall du vill trixa mer kan du pröva att starta utan batteri och att ta ut minneskretsarna en och en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska prova ta ut minneskorten. känns troligare att det är fel på ramminnet om man precis satt dit ett eller flera nya kort? kör utan batteri redan nu, den "startar upp" och håller sig så till skillnad när batteriet satt i, då stängde den av sig nästan direkt.

 

/daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, egentligen inte. ska försöka gå till en apple-butik och höra mig för. det har inte hunnit öppna en apple butik i linköping, men snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, egentligen inte. ska försöka gå till en apple-butik och höra mig för. det har inte hunnit öppna en apple butik i linköping, men snart.

 

 

Vart och när ska du öppna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara en partydödare.. Men det låter faktiskt som moderkortet är dött. Det är inte lönt att reparera. Kommer kosta mer än vad datorn är vad och inte så långt ifrån en ny dator. Dessutom vill de flesta ställena ha ett kostnadsförslag på minst 500:- men det kanske det är värt...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitten av september ska de öppna på Tanneforsgatan 3. Digital inn tror jag affären heter.

 

ps. jag väljer att ignorera appleteams inlägg :cry:

ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hur har det gått för dig?

 

Min macbook dog i februari i år.. Kopplade in den till lcd tvn med minidvi > vga och 10 min senare hängde sig datorn, fick hålla inne powerknappen och sedan är den bara död efter det.

 

Datorn startar (man hör hur den går igång), men skärmen är helt svart. Det kommer inga ljud, tangentbordet fungerar inte (capslock lampan lyser inte när ja trycker på caps knappen), den lilla vita indikator lampan till höger blinkar bara ilsket på mig.

 

Frågade i ett annat forum då och fick en del knep men ingenting hjälpte.

 

Datorn har bara blivigt stående efter detta. Sen i sommras gick jag in på digital inn i örebro och killen där kolla lite på den, tog ur minnena men inte heller han kunde säga vad det var och självklart skulle han på semester den dagen så någon reparation vart det ju inte att tala om när man väl hade pallrat sig iväg med datorn.

 

oija specs på datorn:

 

Macbook vit inköpt mars/april 07 från apple.se

80gb hdd

2gb ram

tjollahopp ni som kan tänkas svara på detta vet säkerligen specsen av årsmoddellen!

 

 

tacksam för alla svar

 

/ den som spendera 14 lök på en ny dator den tillockmed nattade till sömns av försiktighet som nu mer verkar gripen av liemannen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...