Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snowleopard 32 eller 64 bitar


hader

Rekommendera Poster

Inte konstigare än att din dator är för gammal.

 

Går inte iMac7,1 att starta i 64-bitarsläge? Är det bara iMac8,1 och iMac9,1 som kan det? Varför? Alla tre har ju samma typ av processor, inte sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte iMac7,1 att starta i 64-bitarsläge? Är det bara iMac8,1 och iMac9,1 som kan det? Varför? Alla tre har ju samma typ av processor, inte sant?

Ja men har 7.1 64-bitars EFI, jag vet inte men chansen finns att det endast är 32-bitars och då kan du inte ha en kernel på 64-bitar så som jag förstått det men jag kan ha fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen med 64-bits kernel är att datorn kan addresera över 4GB ram till operativsystemet (inte programmen). Detta är en funktion som endast blir nyttjbar om du har ofantliga mängder RAM, över 100GB.

 

Alla 64-bitsprogram körs redan 64-bit även om du bootar 32-bit kernel. Så alla "prestandaförbättringar" är bara placebo. 64-bitskerneln finns av ovan nämna anledning. Att köra den är ett onödigt sätt att få problem med drivrutiner.

 

Nej, det är inte placebo: Snow Leopard performance. Kärnan i sig hanterar en hel del operationer och den blir effektivare i vissa utav dessa när den kör i 64 bitar jämfört med 32 bitar.

 

Snow Leopard booted into the 32-bit kernel is always faster than Leopard, with fair to substantial gains, depending on the application.

 

But Snow Leopard booted into the 64-bit kernel shows a consistent performance advantage over Leopard, and even more advantage over 32-bit Snow Leopard as well.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Northwiz, penn-ha: Jag säger inte emot er! Ni har garanterat rätt. :) OS X är ju som ni säger så smart att det kör 64-bitars program... "Problemet" är ju främst Windows och linux/unix där man måste välja...

 

På windows sidan blir det ju vanligare med mer ram. Jag tänkte att man skulle förenkla det för folket och gå över och på så vis "tvinga" utvecklarna att gå över till 64-bitars. De flesta Windows användare vad jag vet väljer 32-bitars Vista före 64-bitars. Mer och mer människor väljer också mer RAM i sina datorer (4GB +). Många bärbara pc har ju oftast numera 4GB ram och med ett förinstallerat 32-bitars Vista.... Dvs 1GB som aldrig används men det ser väl bra ut för alla kunder som ska köpa bärbart vad vet jag. :laserbok:

 

Jag kanske tänker galet när jag tycker att byte till 64-bitar främjar utvecklingen :borstatanderna:

 

Själv bootar jag i 32-bitars läge på mitt OS X då drivrutinerna för musen inte funkade i 64.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

liten fråga men nog så viktig...

Hur påverkas strömförbrukningen? (MBP alltså)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag har en iMac7,1, och den rapporterar 64-bitars EFI (jag har inte testat att starta i 64-bitarsläge, så jag vet inte om det funkar här)

 

Det finns vissa kernel extensions som inte är kompilerade för 64-bitar. Exempelvis de för Intel-chipset. Det verkar som att inga Macar som byggdes före 2008 kan boota 64-bitars eftersom det saknas extensions. Dessutom verkar det inte funka på någon Mac med integrerad grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...