Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snowleopard 32 eller 64 bitar


hader

Rekommendera Poster

Hej! Gå till "Om den här datorn" / "Mer info". Klicka på programvara. Står det följande "64-bitars kärna och tillägg: Ja" så kör du 64bits kernel.

Har du inte gjort nåt särskilt så startar kerneln i 32bits men de flesta programmen körs i 64bits.

mvh andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en skitkorkad fråga, men vad har jag för nytta av att köra 64-bitars?

Om jag ska ändra, hur och var gör jag det?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Gå till "Om den här datorn" / "Mer info". Klicka på programvara. Står det följande "64-bitars kärna och tillägg: Ja" så kör du 64bits kernel.

Har du inte gjort nåt särskilt så startar kerneln i 32bits men de flesta programmen körs i 64bits.

mvh andreas

 

Ytterligare kanske en dum fråga men hoppar datorn över till 64-bitarsläge vid behov då eller vad? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att starta med 64-bitars kärna håll in 6 + 4 vid uppstart, för den vanliga användaren spelar det i stort sätt ingen roll om kärnan kör i 32-bit eller 64-bit läge allt i "userspace" som kan köras i 64-bits läge gör det kolla i aktivitets hanteraren så ser ni vilka appar som kör i 64-bits läge...

 

post-39373-1251995868.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello! Inga frågor är för dumma :)

Egentligen har man nog inte så mycket nytta av att köra i 64bits läge om du inte har vansinnigt stora mängder internminne.

Men eftersom det fungerar perfekt på min iMac så kan man lika väl köra ett "äkta" 64bits. Mitt system är något snabbare i 64 men det är inga större skillnader.

 

Som standard så startar datorn i 32bits kernel och kör de flesta program som följer med snow leopard i 64bits.

Vill du köra en äkta 64bits kernel så håller du nere 6 och 4 när datorn startar.

Bestämmer du dig för att köra ständig 64bit så är det irriterande att behöva trycka på de tangenterna varje gång du startar datorn, därför finns ett smidigt program från macupdate.com som heter "k64enabler". Mycket simpelt program som startar datorn i 64 varje gång.

 

Jag menar, så länge alla program funkar, varför inte köra 64?

 

Detta blev kanske krångligt, hoppas det gick att förstå :)

hälsningar

andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen större skillnad nej.

Min dator känns något snabbare men annars ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, blir det någon skillnad att starta upp i 64-bitarsläget? :)

 

Det beror på om du har något program alt kernel extensions alt drivrutiner som måste köra i 32-bit, så kommer dessa krascha med en 64-bits men det är ju bara boota med 6+4 och se om det fungerar kolla loggen och se om det fungerar om inte boota om igen och du är tillbaks till en 32-bits kernel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat om min dator och då tryckte jag ner siffrorna 4 samt 6 men det står fortfarande nej om jag går in i "Om den här datorn" och kollar under punkten Programvara... Vad gör jag fel? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat om min dator och då tryckte jag ner siffrorna 4 samt 6 men det står fortfarande nej om jag går in i "Om den här datorn" och kollar under punkten Programvara... Vad gör jag fel? :fundersam:

har för mig att alla datorer inte stödjer 64-bit kerneln, googla och se om det är så för dig, alternativt har du något som kräver 32-bit och OS X känner av det och därför startar i 32-bit men detta är rena spekulationer jag vet inte om det stämmer, men har för mig att jag läst detta någonstans eller så är dt min förskylning som gör att jag fått hallucinationer :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men program som vill kan köra 64-bitars använder dom det även om jag startat i 32?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följde guiden på denna hemsida där man kunde kolla med hjälp av Terminalen vilken EFI man hade, och den visade EFI64 för mig...

 

Nåväl, jag har inte tid att kolla upp detta något mer idag.

 

Bara så att ni vet så är det en MacBook Pro 15" 2,2 GHz (late 2007) som jag har. Så om någon annan vet mer än jag får ni gärna skriva det! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator med 64 bitars kernel och 64 bitars program blir något snabbare och effektivare.

I dagsläget är det ont om rena 64 bitars program. Så i dagsläget är det ingen jättefördel med 64 bitars, mer än att man kan använda mer minne. I framtiden blir det mer uppenbara fördelar. Programutvecklarna måste hinna med, och utvecklarna av hårdvaran också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är man ju torsk, allt som går att göra SKALL göras... Finns det 64-bitars så använder jag det, kan man hoppa fallskärm så gör jag det osv... :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men program som vill kan köra 64-bitars använder dom det även om jag startat i 32?

 

Ja programmen kan köra 64-bitar, håll isär kernel space och users pace. Kolla på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/User_space för en förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen med 64-bits kernel är att datorn kan addresera över 4GB ram till operativsystemet (inte programmen). Detta är en funktion som endast blir nyttjbar om du har ofantliga mängder RAM, över 100GB.

 

Alla 64-bitsprogram körs redan 64-bit även om du bootar 32-bit kernel. Så alla "prestandaförbättringar" är bara placebo. 64-bitskerneln finns av ovan nämna anledning. Att köra den är ett onödigt sätt att få problem med drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset på k64enabler. Har ju kört 64-bitars på mina linux burkar sedan några år tillbaka och innan dess har man ju kört 32-bitars så länge länge länge... kan köra 64-bitars fullt ut så varför inte. Lite trött är man på 32-bitars operativsystem :totaltgalen:

 

Länge leve 64-bitars!!! :borstatanderna: Även som det nämnts i tråden bara ger nytta om man kör flera gig i ram.. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en skitkorkad fråga, men vad har jag för nytta av att köra 64-bitars?

Om jag ska ändra, hur och var gör jag det?

 

Tack!

 

Du vinner ingenting såvida du inte har rejält med RAM i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten sak angående 32 vs 64 bitars. Visst du vinner inget om du inte har flera gb i ram men när det nu finns något som heter utveckling...? Varför inte försöka främja den? Ju mer som bestämmer sig för att byta ju mer program kommer ju att utvecklas.

 

Några tankar från min sida :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte starta i 64-bitarsläge fast jag håller 6:an och 4:an på tangentbordet, konstigt. :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten sak angående 32 vs 64 bitars. Visst du vinner inget om du inte har flera gb i ram men när det nu finns något som heter utveckling...? Varför inte försöka främja den? Ju mer som bestämmer sig för att byta ju mer program kommer ju att utvecklas.

 

Några tankar från min sida :)

 

På vilket sätt skulle du främja utvecklingen genom att starta din dator i 64-bitars läge?

På vilket sätt skulle det föra utvecklingen framåt eller främja den?

 

Apple har valt ett effektivt sätt att starta i 32-bitars läge och sedan se till att de program som klarar det startas i 64-bitars läge - gör det. Det fungerar utmärkt, ger utmärkt prestanda och du som användare vinner ingenting på att tvångstarta datorn i 64-bitars läge - möjligen tillfredställer det ditt ego och ger en placeboeffekt men det har ingenting med utveckling att göra.

 

Nej, jag gnäller inte och säger inte att du inte får göra som du vill men det har ingenting med utveckling att göra och du vare sig främjar några framsteg eller flyttar utvecklingen framåt. Inte en endaste millimeter.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på det...

 

Alla 64-bit program körs ju ändå i 64-bit även om man bootar i 32-bit.

 

 

64-bit kerneln finns snarare där för att utvecklare ska kunna börja anpassa sina program och drivrutiner för den. Om kanske 10 år är vi nog uppe i sådana mängder RAM att det blir standard att köra 64-bit kernel, och då är det bra om allt hunnit optimeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello! Inga frågor är för dumma :)

Egentligen har man nog inte så mycket nytta av att köra i 64bits läge om du inte har vansinnigt stora mängder internminne.

Men eftersom det fungerar perfekt på min iMac så kan man lika väl köra ett "äkta" 64bits. Mitt system är något snabbare i 64 men det är inga större skillnader.

 

Som standard så startar datorn i 32bits kernel och kör de flesta program som följer med snow leopard i 64bits.

Vill du köra en äkta 64bits kernel så håller du nere 6 och 4 när datorn startar.

Bestämmer du dig för att köra ständig 64bit så är det irriterande att behöva trycka på de tangenterna varje gång du startar datorn, därför finns ett smidigt program från macupdate.com som heter "k64enabler". Mycket simpelt program som startar datorn i 64 varje gång.

 

Jag menar, så länge alla program funkar, varför inte köra 64?

 

Detta blev kanske krångligt, hoppas det gick att förstå :)

hälsningar

andreas

 

Tack för tipset om k64enabler kör den nu. Vem vill starta i 32 bits läge när man kan köra i fullt 64-bits läge. Ökade minneshanteringen är inte den enda fördelen med att ha 64-bits även om det är den största.

 

Dessutom upplever jag som några andra här att det är aningen kvickare i 64 bitläget, kan dock vara lite placebo ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...