Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G5:orna...


kimrin

Rekommendera Poster

Vad tror ni om dem då...

 

Någon som kan gissa ljudnivån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när kommer Powerbook G5:or...

har lovat mig själv att min nästa dator ska vara en bärbar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan gissa ljudnivån?

Ljudnivån, stod det någonstans, skulle vara hälften (!!!) av (de nya) MDDorna...

 

tråkigt dock att det endast verkar finnas ett optisk-enhets-fack och två hårddiskplatser... datorn här hemma väntar just nu på sin fjärde hårddisk...

 

allt annat verkar vara helt toppen!! FSB och antagligen äkta DDR och hela paketet!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ärligt... inte behöver man 4 hårddiskar idag, väl... eller?

Själv hr jag tre, men jag hade hellre haft bara en...

 

Läste någonstans att lät tre gånger mindre (hur man nu kan formulera sif så på apple.se).

 

Nya operativsystemet verkar grymt oxå!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ärligt... inte behöver man 4 hårddiskar idag, väl... eller?

Själv hr jag tre, men jag hade hellre haft bara en...

Videoredigering och ljud och sånt drar hårddisk så inåt h-e.... GB:en bara ryker....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

(w00t) (w00t) (w00t)

 

*dreglar*

 

Hjälp vad mycket habegär man får av det där då!

 

Undrar också när bärbara kommer och hur bra dom blir. Nästa sommar ska jag ha en bärbar g5:a har jag tänkt, och den ska va dunderbra (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaaah... du kör video med...

Själv nöjer jag mig med ljudfiler...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om dem då...

 

Någon som kan gissa ljudnivån?

35 decibel.

 

Vad vinner jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbenat kul att G5:orna släpptes. Dessutom extra roligt att Apple faktiskt höjde klockfrekvensen i samband med en ny processorgeneration. De halkade som bekant efter i racet i samband med G3an då de droppade från 350 Mhz 604e ned till 233 Mhz G3 och sedan från G3ans 450 (500?) ned till 350 G4. Men nu är det nya tag. Go Apple!

 

Surt att man inte har något fast boende på något års sikt. Får bli bärbart ett tag till…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny utgift i år nu då :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förskräckliga datorer, hoppas dom ser bättre ut i verkligheten än på bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny utgift i år nu då :rolleyes:

Det faktum att Steve lovade 3 ghz-datorer inom 12 månader gör att jag gärna väntar!

Min G4 klarar sig fint ett år till, sen är det kanske dags att byta. Och då till 3 ghz PPC 980(!) processor.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt OK prissättning. Borde trycka ner begpriserna på G4'orna en bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förskräckliga datorer, hoppas dom ser bättre ut i verkligheten än på bild.

Jag tycker dom är tokläckra! MYCKET snyggare än Quicksilvermodellerna, för att inte tala om MDD som jag tycker är ett pinnhål längre ner på "designskalan" från QS-modellerna.

 

1.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom är stil rena rent sagt och vackra och om dom nu är så tysta så är det bara att gratulera undrar när xserve kommer med G5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det faktum att Steve lovade 3 ghz-datorer inom 12 månader gör att jag gärna väntar!

Min G4 klarar sig fint ett år till, sen är det kanske dags att byta. Och då till 3 ghz PPC 980(!) processor."

 

:lol:

Samma här min G3a från 1999 vill hänga med minst 1 år till

sedan blir det dags att byta till dualprocessor och köra panther

med full kraft :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Ja så fick vi då våra efterlängtade G-5'or! Riktigt lång väntan blev det sedan ryktet först dök upp om en G-5'a ca 2 år faktiskt bara 1 år efter att G-4'an lanserats. Men nu är de här och skeppas i Augusti.

 

Mig är inte lätt att imponera på när det gäller datorer men detta var en av de få gånger då man blev det. Oh vad man vill ha en men var tusan ska man få tag på 45 papp man får väl råna en bank eller nått :lol:

 

Särskilt i jämförelsen med Photoshop samt vid musikkomponerandet samt processorbelastad 3D animering så visade processorn verkligen vad den går för jämfört med Xeon's topp processor.

 

Designen var ju också skitsnygg lite cool Science Fiction Matrix känsla över den. Dock tycker jag att man kunde ha satt ditt lite coolt ljus tex lysande blått Äpple eller nått!. En annan intressant iaktagelse är att den är gjord i aluminium vilket gör den lika känslig som många PC datorer vad avser känslighetet för att bli strömförande vid elfel. En annan sak är att innanför sidopanelen så sitter det plast för innandömet så att luftflödet går inne i maskinen även när man tar bort en av sidopanelerna detta gör möjligtvis att man skulle kunna köra datorn utan en av sidorna och installera en liten case mod med tex ljusslang eller tejp i samtidigt som man då ser det snygga innandömet. Skitsnyggt skulle det nog bli!. Imponerande hur man lyckats att få bort alla synliga sladdar nästan magiskt är det och att man inte behöver några som helst verktyg vid service eller uppgradering!

 

En sak som är oroande dock är att G-5'an är så krävande vad avser kylning vilket var anledningen till designen med separata tempererade zoner. Detta kan göra det svårt att få se den i en kommande iMac. Lite orolig kan man bli att Apple kanske då lägger ned utvecklingen på konsumentmaskinerna vilket man verkligen får hoppas att det inte blir så!. Sedan undra man naturligtvis hur länge G-4'an nu kommer att leva vidare i de andra Mac modellerna. När det gällde G-4'an så fanns den i Powermacarna i ett par år innan den tog sig in i konsumentmaskinerna. Jag tror inte att den kan leva så länge till på marknaden villket tvingar Apple att byta ut den tidigare i konsumentmodellerna men frågan är hur skall de lyckas få in G-5'an i en iMac eller bärbar?. Kylningsbehovet är mycket stort!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar in nuvarande Power Mac G4 1,25, dual eller snigel, så är prisbilden helt ok för en hemanvändare. Snigel kostar "bara" 13500. Om de knölar in dubbelpropp 1,25 g4 i imac så hade det varit biff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hoppas verkligen att de får till bärbara...

Som sagt: jag tror inte at mitt nästa datorköp blir en stationär!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Särskilt i jämförelsen med Photoshop samt vid musikkomponerandet samt processorbelastad 3D animering så visade processorn verkligen vad den går för jämfört med Xeon's topp processor.

Ja det var ju en riktig show att se hur långsamt Xeon var i testerna :D

och sedan fick vi ju se en karikatyr på Usa Bin Ladin med iPod

 

Man borde bränna in alla Apples tester på en CD

och sedan bara njuta en lika regnig dag som det är idag

 

Vad fär vi se nästa gång B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
En sak som är oroande dock är att G-5'an är så krävande vad avser kylning vilket var anledningen till designen med separata tempererade zoner.

Förstår inte riktigt det här med att så mycket kylning krävs. Vad jag sett i tester med 970-processorn så ska den vara väldigt strömsnål, och det betyder ju att mindre värme utvecklas... (mindre än Pentium, G4-processorn)

 

Förhoppningsvis är det så att man designat datorn och lådan så att den har kapacitet att hantera mer värme än vad just denna processor utvecklar. Steve lovade ju 3 GHz inom tolv månader. Har läst någonstans att när klockfrevensen höjs ökar värmeutvecklingen exponentiellt. Det är ju därför som bärbara pc sällan har så snabba processorer - det skulle bli för varmt och batteritiden skulle bli oacceptabelt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Särskilt i jämförelsen med Photoshop samt vid musikkomponerandet samt processorbelastad 3D animering så visade processorn verkligen vad den går för jämfört med Xeon's topp processor.

Ja det var ju en riktig show att se hur långsamt Xeon var i testerna :D

och sedan fick vi ju se en karikatyr på Usa Bin Ladin med iPod

 

Man borde bränna in alla Apples tester på en CD

och sedan bara njuta en lika regnig dag som det är idag

 

Vad fär vi se nästa gång B)

Det diskuteras om Apple har fuskat eller inte, se dessa länkar: Apple fuskade på G5-testerna? Apple svarar på G5-fusket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var på Apples pressvisning av G5 idag i Stockholm :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjat om fusk. Självklart visar alla tillverkare de siffror som är mest fördelaktiga för dem själva. Visserligen visade Apple att G5 var marginellt långsammare på en viss typ av beräkningar…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...