Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Time Machine...eller manuell backup?

Eldvindovatten

Recommended Posts

Eldvindovatten

JO, har en extern hårddisk på 320 GB som jag nu hade tänkt ta lite back up på! Frågan jag ställer mig är då genast om jag skall använda mig av Time Machine eller om jag skall rent manuellt föra över dem filer jag vill ha?

Anledningen till att jag ställer denna.."knasiga?" fråga är pga jag inte riktigt har koll på exakt vad Time Machine gör. Tar den back up på endast "systemet" och alla ens filer eller bara systemet eller whaaat?

Är det kanske rent av smartare att använda sig av Time Machine för att säkra resten också eller skall man satsa på en "manuell" back up? Vad hade ni gjort?

Glad för svar som kan fylla luckorna i huvudet!

MVH

Eldvindovatten

Timemachine gör backup på allt automatiskt varje timme. Du kan välja vilka mappar/diskar du vill exkludera.

Själv så exkluderar jag min download mapp för annars skulle jag fylla min backupdisk på nolltid.

Du ska ha minst två diskar. Den ena ska ALLTID finnas på annan plats. Tänk på stöld, brand mm.

1. Går det starta från en Time Machine-backup? Alltså är den backupen återställningsbar om något skulle hända med den interna disken?

2. Vad händer när disken blir full? Tar den bort gamla backups, och fyller på med nya, eller säger den "Disken är full"?

3. Kan man numera köra extern disk i Airport Extreme och använda den som Time Machine-disk?

1. Går det starta från en Time Machine-backup? Alltså är den backupen återställningsbar om något skulle hända med den interna disken?

2. Vad händer när disken blir full? Tar den bort gamla backups, och fyller på med nya, eller säger den "Disken är full"?

3. Kan man numera köra extern disk i Airport Extreme och använda den som Time Machine-disk?

1. Nej men du kan installera om och använda time machine backupen så du får exakt samma system igen.

2. Ja på bägge.

3. Vet ej.

Eldvindovatten

Ok, jag kan se att Time Machine har sina födelar. MEN om jag nu bestämmer mig för att ta en back up med Time Machine... och sedan raderar filer som tar upp plats på datorn för att på så sätt frigöra mer GB på datorn. Kan jag då gå in i min Time Machine säkerhetskopia och hitta filerna där... om jag skulle behöva använda dem igen?

MVH

Eldvindovatten

Ok, jag kan se att Time Machine har sina födelar. MEN om jag nu bestämmer mig för att ta en back up med Time Machine... och sedan raderar filer som tar upp plats på datorn för att på så sätt frigöra mer GB på datorn. Kan jag då gå in i min Time Machine säkerhetskopia och hitta filerna där... om jag skulle behöva använda dem igen?

MVH

Eldvindovatten

Ja det är hela poängen med Time Machine. Att du ska kunna gå tillbaka i tiden och återställa filer du råkat ta bort.

MVH

Eldvindovatten

Ja, fast mening med "backup" är att filerna ska finnas på mer än ett ställe. Om du bara har dem i Time Machine så har du filerna bara på ett enda ställe.

Time Machine är bra, men är inte startbar, det är däremot en klonad kopia av din hårddisk, och görs med SuperDuper eller Carbon Copy Cloner.

Mycket användbart om man snabbt vill kunna fortsätta jobba utifall den interna hårddisken kraschar.

Helst ska man ha flera backuper som nämnts här ovan. Hängsle och livrem alltså...

Både och är kanske att rekommendera. Klona hela disken varje timme blir nog lite jobbigt dock ;)

Både och är kanske att rekommendera. Klona hela disken varje timme blir nog lite jobbigt dock ;)

Inte alls, du kan göra "Smart backup" finns med i betalversionen av SuperDuper

post-113-1251967881_thumb.jpg

Eldvindovatten

AH... Då skall det alltså "backas up" med flera HD !! Låter onekligen smart. Kanske dags att ta den där back up:en nu... köpte datorn för över ett år sedan... hm... alla mina bilder och så var... det....

MVH

Eldvindovatten

PS. Tusen tack för alla svar...detta forum rockar alltså helt fett!

Men om man nu har en rätt stor omsättning av filer och program, samt synkar mycket foton etc så måste ju backupen på TM svälla väldigt snabbt. Borde man alltså beräkna att en dator med 160 GB ganska snart behöver det dubbla för kopian på TM?

Men om man nu har en rätt stor omsättning av filer och program, samt synkar mycket foton etc så måste ju backupen på TM svälla väldigt snabbt. Borde man alltså beräkna att en dator med 160 GB ganska snart behöver det dubbla för kopian på TM?

absolut, med tanke på att när disken är full raderas de äldsta filerna

TimeMachine är smidigt och det är enkelt att backa tillbaka till dokumentet man kvaddade nyss och backupade. Dvs man kan gå längre tillbaka och hitta en bra version.

Sedan har jag på sistone köpt en liten USB-disk som jag kör SuperDuper (köpt) på som fullständig klon (smart update). Då kan man boota på den, testa t.ex snow leopard. Är man nöjd klonar man USB till interna disken, är man missnöjd bootar man bara upp på interna på gamla systemet.

Dock tar klon en stund även med smart update så det är inget jag vill ska snurra hela tiden.

Jag lånar tråden lite :whistling:

Jag har en extern 4TB Raid station och vill inte att Time Machine använder allt ledigt utrymme, kan man inte bestämma hur mycket utrymme man tillåter TM att använda så att den kör sina backupper upp till te.x. 100gb och därefter börjar radera sina äldsta versioner?

Annars kommer den att använda hela Raid lådan tills 4TB är fyllt innan den tar bort något samt att man måste rensa manuellt när man ska spara annat på den.

Jag har alltid kört bootbar klonad disk till egen HD och undvikit TM av ovan anledning.

Visst man kan ju skapa en separat partition för TM också... men det hade ju vart smidigare att kunna välja att TM får nyttja X utrymme.

Sen tycker jag att TM är baklänges... exkludera det man inte vill ha med, i andra program väljer man ju endast de mappar man vill ha med... det går ju lite fortare liksom :fundersam:

Jag lånar tråden lite :whistling:

Jag har en extern 4TB Raid station och vill inte att Time Machine använder allt ledigt utrymme, kan man inte bestämma hur mycket utrymme man tillåter TM att använda så att den kör sina backupper upp till te.x. 100gb och därefter börjar radera sina äldsta versioner?

Annars kommer den att använda hela Raid lådan tills 4TB är fyllt innan den tar bort något samt att man måste rensa manuellt när man ska spara annat på den.

Jag har alltid kört bootbar klonad disk till egen HD och undvikit TM av ovan anledning.

Visst man kan ju skapa en separat partition för TM också... men det hade ju vart smidigare att kunna välja att TM får nyttja X utrymme.

Sen tycker jag att TM är baklänges... exkludera det man inte vill ha med, i andra program väljer man ju endast de mappar man vill ha med... det går ju lite fortare liksom :fundersam:

1. man kan inte (ännu) bestämma utrymme. Den håller sig inom en partition. Jag har annat på samma disk och TM kommer att städa när det blir fullt beroende på hur mycket jag fyller på. Skicka in ett förbättringsförslag till apple.

2. exkludera eller inkludera. Jag tycker nog det är bra som det är. Alla får igång en OK backup. De som vill och kan kan exkludera download, testmaskiner i virtualbox etc. Annars är nog risken att de som inte förstår inte tar backup på det som behövs.

Time Machine för en komplett kopia på hela datorn första gången programmet körs. Därefter görs, automatiskt en kopia på ändrade filer en gång per timme.

Apple rekommenderar en hårddisk på 2-3 gånger det utrymme du ska säkerhetskopiera. Detta för att ha tillräckligt många kopior (just in case). Time Machine sköter kopieringen automatiskt och när hårddisken är fylld så raderas de äldsta kopiorna.

Du kan använda Time Machine mot en nätverksdisk - antingen via Time Capsule eller en hårddisk ansluten till en AirPort Extreme. Du kan göra säkerjetskopieringen via tråd eller trådlöst - det väljer du och du kan kombinera båda metoderna om du önskar det.

Ska du återställa en dator, kraschad hårddisk eller liknande, så behöver du en bootbar skiva med Mac OS X. Du startar från skivan och väljer att återställa från en Time Machine-kopia. Du kan "klona" datorer på samma sätt om du så önskar.

Time Machine

Time Capsule

Att tänka på:

Time Machine håller sig inom en och samma partition så ska du ha en delad disk - en hårddisk där du ska spara både säkerhetskopior och annan information - dela upp hårddisken i så fall. Då växer Time Machine sig inte större än den tilldelade partitionen. Ett råd är att inte lagra Time Machine-kopior tillsammans med annan information.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...