Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Switcher: Vad missar jag?


BosseBus

Rekommendera Poster

Jag har lyckats omvända min morbror som numera är stolt ägare till en sprillans MacBook.

 

Han har fått MacWorlds specialnummer om Mac + MacSkolan på DVD. Han har pluggat ett bra tag och börjar bli hemma på sin burk. Nu kan han så mycket att han säger att det känns som om han inte använder sin Mac fullt ut. Och vill ha tips.

 

Jag är rätt enkelspårig och använder min burk mest för grafiska prylar. Vilket är något han inte har någon större nytta av.

 

Så här är min fråga:

Vilka kul/användbara funktioner/program/[valfritt] tycker du att jag ska visa honom?

 

Om det spelar någon roll: Min morbror är lite drygt 70 bast...

 

/Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt då det beror på vad han skall ha den till? Sätta upp Mail så det fungerar bra? Kanske lära sig att bemästra Quicksilver fullt ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att det är en väldigt luddig fråga.

 

Vad jag är ute efter är typ vad jag tipsade om vad gäller mail, där han kan standardförfarandet. Jag föreslog Mailboxer (skapar smarta brevlådor för alla kontakter i Adressboken), WideMail (ändra gränssnittet) och MailTags (tagga alla mail).

 

Jag har även föreslagit NetNewsWire. Han hade noll koll på RSS. Så det var en helt ny pryl för honom.

 

Det är nog sådant han är ute efter. Vad använder folk sin Mac till dagligdags som han missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonatanHjalmarsson

Dom gånger jag hjälp mina äldre släktingar ut på youtube.com eller startat upp spotify blir dom alltid glada. Så det är nog ett smart tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Spotify! Att jag inte tänkte på det! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga in och sortera familjebilderna i iPhoto kanske är skoj, med ansiktsigenkänningen t ex. Sen att göra bildspel eller beställa fotoalbum.

 

iWeb: att snickra ihop en hemsida kanske han gillar. Det kan man pilla med ganska många timmar.

 

Antar att han redan känner till och använder:

-exposé

-snabbt användarbyte

-fliksurfning

-äpple+tab

-mellanslag för förhandsvisning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär honom hur terminalen fungerar och hur man använder automator för att skapa arbetsflöden etc. Samt börja drilla snabbkommandon så kommer hans upplevelse av datorn vara grymt mycket snabbare och roligare. Man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt!

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om han inte vet vad han ska använda datorn till kanske det är bättre att han lägger sin tid på sina andra hobbies. det är ju inte så att man MÅSTE sitta med en dator i knät hela dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta gamla skolkamrater på tex StayFriends och Facebook. Släktforskning på Geni eller så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Inte?

Radio via Itunes är också rätt bra. Hur man hittar intressanta podcaster i Itunes Store.

 

 

nej det känns lite dumt att tvångshittapå saker som man aldrig har haft behov av att göra tidigare.

 

 

annars kanske ljudböcker i itunes skulle vara trevligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär honom hur terminalen fungerar och hur man använder automator för att skapa arbetsflöden etc. Samt börja drilla snabbkommandon så kommer hans upplevelse av datorn vara grymt mycket snabbare och roligare. Man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt!

:P

 

Nja, terminalen är nog lite överkurs.. Men kommando plugga han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta gamla skolkamrater på tex StayFriends och Facebook. Släktforskning på Geni eller så

 

Bra tips! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Inte?

Radio via Itunes är också rätt bra. Hur man hittar intressanta podcaster i Itunes Store.

 

Också bra tips! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det känns lite dumt att tvångshittapå saker som man aldrig har haft behov av att göra tidigare.

Jag ser det inte som tvångshittapå. Det är ju en helt annan värld 'out there' om man inte är van. Mycket som vi tar helt för givet vet våra föräldrar inte ens om att man kan göra. (Det var inte länge sedan mina föräldrar stod som fågelholkar när jag letade upp färdbeskrivning på michelin.) Gillar han att utforska en ny "värld" är det väl inte fel att komma med tips på intressanta saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 79-årig morbror som redigerar böcker, scannar in bilder, läser in texter, skriver in och layoutar åt Historiska fakulteten på en Mac. Han kunde allt det grafiska innan.

-Mycket enklare och snabbare än att sitta och rita räkna och mäta! säger han.

 

Macen i ett nötskal! -Man kan utan några datorkunskaper och datorintresse göra avancerade "produkter". Är man datanörd kan man gå till terminal och leka ifrån sig där. -Måste vara den perfekta "allemansdatorn".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...