Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Office 2008 likt Office till PC?


hansap

Rekommendera Poster

Hej, har bytt till Mac nyligt och kämpar med övergången. Shortcuts är det som jag har mest problem med. Men det är hanterbart och man kan ju skräddarsy en den också. Men det som är mest problematiskt är att min fru, som f.ö sitter med Excel och word i PC-miljö, håller på att få ett frispel på OpenOffice som vi för tillfället testat.

 

Hon har varken tid eller lust att läsa sig till hur man i Open Office kan få alla shortcuts att funka som i Ex. vis Excel. Överväger att köpa Mac Office 2008 men har inte kunnat läsa mig till om PC och Mac versionerna är lika i fråga om kortkommandon. Det är det viktigaste för henne så hon kan jobba snabbt och effektivt. Hon vill ju inte ha en uppsättning med shortcuts hemma och en på jobbet att hålla reda på.

 

Nån som har erfarenheter att dela med sig när det gäller detta??

 

Vore väldans tacksam för lite info och råd etc..

 

 

mvh

Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara konstatera att *inget* i ditt inlägg ger mig nån som helst vägledning, dvs om MAC Office 2008 har samma eller snarlika kortkommandon som Office på PC?

 

Om man jobbar professionellt med Excel dagligdags räcker det inte med ett svar av typen "man ersätter ctrl med cmd-knappen". Det stämmer överhuvudtaget inte alls.

 

Finns det nån mindre militant Mac-användare som bytt från Office PC till Office Mac som kan dela med sig av sina erfarenheter när det gäller kortkommandon? Jag skulle kunna lista lite mer specifikt vad som upplevs som problematiskt när jag har tid.

 

Undanber mig fåniga inlägg i stil med "köp en pc" eller dyligt, det är inte det saken gäller.

 

mvh

Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara konstatera att *inget* i ditt inlägg ger mig nån som helst vägledning, dvs om MAC Office 2008 har samma eller snarlika kortkommandon som Office på PC?

 

Mac och Windows har olika tangentbord med olika tangenter.

Därför saknar Mac och Windows-versionen av Office exakt samma kombination av kortkommandon, därför att det finns olika tangenter på tangentborden och olika arbetssätt kopplade till dessa. Man trycker helt enkelt på olika tangenter.

 

Den tangent som man startar de flesta kortkommandon med på Mac brukar förkortas Cmd, vilket står för Command. Dess symbol är ett äpple eller runa, beroende på vilken version av tangentbord som man har. Tangentbord till Windows saknar denna tangent.

 

I många fall räcker det med att trycka just Cmd + kortkommandot, och där kortkommandot är samma som för Windows. Räkna dock med att för Mac-versionen finns det färre kortkommandon, och navigeringen i fönster och mellan dialogrutor skiljer sig åt väldigt mycket mellan Windows och Mac.

 

I Systeminställningar på Mac så kan man ställa in kortkommandonas funktion för olika program, så det finns alltså utrymme för manuella justeringar - inom en viss gräns givetvis. (Mac och Windows har som sagt inte identiska tangentbord och därför går det inte att få till helt identisk funktionalitet).

 

Office för Mac och Office för Windows har både likheter och olikheter, och dessa är kopplade till skillnader i de olika operativsystemens arbetsätt och gränssnitt - alltså den visuella miljön mot användaren. Tidigare Office-versioner för Mac kritiserades för att vara för mycket Windows och för lite Mac, en kritik som Microsoft har tagit fasta på och med Office 2008 så är Mac-versionen nu mer Mac och mindre Windows.

 

Så om man köper Office 2008 för Mac och förväntar sig att det a) ska se precis likadant ut som Windows-versionen samt B) fungera på exakt samma sätt, den personen kommer att bli besviken.

 

Nu är det inte några jätteskillnader, är man van vid Office på PC så kommer Office på Mac ändå att kännas familjär, men helt identiska till 100% - det är de inte. De är heller inte 100%-igt filkompatibla med varandra, dvs - samma dokument kan se olika ut på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara konstatera att *inget* i ditt inlägg ger mig nån som helst vägledning, dvs om MAC Office 2008 har samma eller snarlika kortkommandon som Office på PC?

 

Mac och Windows har olika tangentbord med olika tangenter.

Därför saknar Mac och Windows-versionen av Office exakt samma kombination av kortkommandon, därför att det finns olika tangenter på tangentborden och olika arbetssätt kopplade till dessa. Man trycker helt enkelt på olika tangenter.

 

Den tangent som man startar de flesta kortkommandon med på Mac brukar förkortas Cmd, vilket står för Command. Dess symbol är ett äpple eller runa, beroende på vilken version av tangentbord som man har. Tangentbord till Windows saknar denna tangent.

 

I många fall räcker det med att trycka just Cmd + kortkommandot, och där kortkommandot är samma som för Windows. Räkna dock med att för Mac-versionen finns det färre kortkommandon, och navigeringen i fönster och mellan dialogrutor skiljer sig åt väldigt mycket mellan Windows och Mac.

 

Summering: I flera fall räcker det med att byta ut Ctrl (Control) i sekvensen för kortkommandon med Cmd (Command) och låta resten vara samma, men många gånger blir detta fel.

 

I Systeminställningar på Mac så kan man ställa in kortkommandonas funktion för olika program, så det finns alltså utrymme för manuella justeringar - inom en viss gräns givetvis. (Mac och Windows har som sagt inte identiska tangentbord och därför går det inte att få till helt identisk funktionalitet).

 

Office för Mac och Office för Windows har både likheter och olikheter, och dessa är kopplade till skillnader i de olika operativsystemens arbetsätt och gränssnitt - alltså den visuella miljön mot användaren. Tidigare Office-versioner för Mac kritiserades för att vara för mycket Windows och för lite Mac, en kritik som Microsoft har tagit fasta på och med Office 2008 så är Mac-versionen nu mer Mac och mindre Windows.

 

Så om man köper Office 2008 för Mac och förväntar sig att det a) ska se precis likadant ut som Windows-versionen samt B) fungera på exakt samma sätt, den personen kommer att bli besviken.

 

Nu är det inte några jätteskillnader, är man van vid Office på PC så kommer Office på Mac ändå att kännas familjär, men helt identiska till 100% - det är de inte. De är heller inte 100%-igt filkompatibla med varandra, dvs - samma dokument kan se olika ut på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte jag minns fel så ska MS släppa en ny version av Mac Office snart (i höst). Så det är nog läge att vänta lite om man ska köpa. Man har bland annat lovat en riktig Outlook för Mac OS om man nu behöver det. Å andra sidan kan man ju köra direkt mot Exchange 2007 i nya Mac OS Snow Leopard.

 

Själv kör jag Office 2007 (som jag redan hade för PC) i en virtualiserad Windows 7-burk med hjälp av VMware Fusion som är den bästa virtualiseraren för Mac. Det är så snyggt gjort att du kan köra Windows-appar och Mac-appar på exakt samma sätt utan att du i princip inte märker att du kör en Windows-app via den virtualiserade PC:n. Mycket smidigt. Och då kan du köra vidare med det Office som du är van vid i PC-miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som flera tidigare nämnt, så är det OFTAST så enkelt som att byta ut Ctrl-tangenten mot Cmd-tangenten vid enklare kortkommandon.

 

Jag skulle dock gissa, eftersom din fru är professionell Excel-användare och antagligen van vid macron och vissa kortkommandon, att det är bästa är att installera Windows XP virtuellt i tex Parallels, Virtual Box, WM Ware, och köra Excel där i istället, så blir alla nöjda :)

 

Hoppas du löser det på något sätt! Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...