Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Snowleopard, vågar man?


Jontboy

Rekommendera Poster

Jag har haft min imac sedan juli, och skulle vilja uppgradera till snowleopard, fick köpa det för 99 spänn och det har jag gjort, väntar på att den ska dimpa ner i brevlådan på fre.

Men vågar man? jag menar att det verkar ju va många som fått problem med det och jag är inte någon "datanörd" som kan fixa ifall det skiter sig i installationen.

Vill ju bara att det ska fixa sig när man sätter i skiva och sen ska det vara klart!

 

Följer bilder, musik och alla inställningarna som jag gjort med i uppgraderingen eller måste man ta backup av sånt och sen göra om allt ifrån det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att ta en bra kopia av allt som inte ligger på Time Machine. Hade jag bara gjort en dra och släpp av hårddisken till en extern disk så hade jag kunnat slippa alla problem.

 

Snö Leoparden jiddrade med rättigheterna på mappar som var ett helsicke att komma tillrätta med. Nu har jag fått in mail, jag har fått in kalender och det mesta andra. Frid... äntligen.

 

Jag blåste rent helt och hållet så jag gjorde ingen uppgradering, för det har jag förstått har gått ganska bra för de flesta.

 

Men oavsett, backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade från Leoparden, och jag har inte haft några problem. Ja, förutom att Bank-ID inte fungerar som det ska (det ska ha kommit någon temporär lösning tydligen). Men förutom några kompatibilitetsproblem är det nog lugnt att uppgradera!

 

Jag hade exakt samma innehåll efteråt gällande bilder, program etc, så ja allt följer med.

 

Om du känner att det är något specifikt program som du verkligen behöver är det nog bäst att du kollar upp så att det fungerar i kokainkatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kokainkatten

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att du vågar installera den nya katten!

 

Skulle du stöta på något problem så är det bara att rapportera, hjälpa katten på travel så att andra slipper! :)

 

Själv har jag dock inte stött på några problem alls!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att för varje vittesmål om en lyckad installation så kan du lätt hitta 10 eller 100 om misslyckade diton, på Internetforum.

 

Apple har väl en lista med program som inte fungerar ännu, kolla den om det är något program du vet att du måste kunna använda. Håll inte på och "blås rent" vid installationen, det är windows-beteende som ytterst sällan är befogat i Mac-världen. Gör den förvalda installationen så tror jag det kommer funka alldeles utmärkt! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade SL för ett par timmar sedan och har inte haft några problem. Jag har en MBP 13 inköpt i juli och satte bara i skivan och uppdaterade. Det tog ca 45 min. Märker inte någon skillnad på programmen, förutom att datorn stängs av på väldigt kort tid. Uppstarten är dock den samma på 41 sec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara svara för mig själv men uppdaterade idag och allt fungerar som innan - lite snabbare möjligen men på stort som innan. Snyggare Quicktime samt snabbare sökning och vad det verkar indexering i stort är dock vad som gjort mig gladast. Som sagt var allt fungerar hittills - för mig - hur det kommer fungera för någon annan är inget jag kan sia i.

 

Mer utrymme blev det också (dels mindre utrymme för systemet och så kom jag ihåg att välja bort diverse för mig onödiga språk) vilket är fint då man som jag har en Mini med liten hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bank-ID inte fungerar efter installation av Snöleoparden är det ju ett stort problem.

Finns någon finurlig fix för det ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får snökatten vänta i sin låda i ett par veckor tills Nexus fixat så Bank-ID fungerar.

Under tiden ska jag noga följa alla kommentarer om buggar, problem och framsteg. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade SL igår. Anpassade genom att kryssa i Rosetta och tog bort onödiga språkalternativ.

Allt fungerar, även AppleWorks och Bank-ID (Swedbank) :galetglad:

Några drivrutiner för mobilt bredband togs bort, men det var inget jag behöver längre. Har ju en Iphone oxå.

Thomas A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara uppgraderar OSX 10.5.X till 10.6, försvinner ens Boot Camp partition då?

 

Nöp, inte för mig iallafall.

Allt fungerar fin fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade Snowleopard på båda mina Macar, iMac och Macbook pro och det enda som "krånglade" var att jag fick upp ett meddelande om att drivrutinen till min Canonskrivare ip4200 inte var kompatibel, men det var inget jag behövde göra något åt eftersom den senaste kompatibla drivrutinen hade installerats automatiskt så det var bara att skriva ut och det gick faktiskt bättre än förut för nu kan jag skriva ut kantlösa bilder utan att få en vit kant till höger och vänster på bilden, för övrigt så går allt lite snabbare nu, framför allt Macbooken tycks ha fått sig en rejäl kick!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag vänta tills bank id fungerar helt problemfritt, har haft problem med det innan och det tog lång tid innan någon visste vad som var fel, sambon är mammaledig och använder bank id till försäkringskassan och både jag o hon har det till våran internet bank.

 

Så skivan får vara till prydnad ett tag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en USB-sticka, så får du Bank-ID att fungera, följde tipset här i en annan tråd, och det vart inga problem att nå dit jag ville.

 

Men du missar inget häpnadsväckande, så låt skivan ligga..har inte installerat på min Mac Mini ännu... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...