Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ska jag rengöra min Mac Pro?


mattsson

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har hör lite olika åsikter om hur man skall rengöra en dator från damm.

Vissa säger att det går bra med dammsugare och vissa anser att man skall använda luft på burk.

Någon som vet hur man rengör en Mac Pro från damm utan att den går sönder?

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst luft på burk.

 

Men dammsugare kan gå bra: Ställt på UTBLÅS och PÅ BEHÖRIGT AVSTÅND, dvs MINST 50cm mellan slangen/röret och Macen.

 

Och gör det utomhus, annars får du plötsligt många dammråttor överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst luft på burk.

 

Men dammsugare kan gå bra: Ställt på UTBLÅS och PÅ BEHÖRIGT AVSTÅND, dvs MINST 50cm mellan slangen/röret och Macen.

 

Och gör det utomhus, annars får du plötsligt många dammråttor överallt.

 

Hej Telly!

Vågar jag blåsa med tryckluft på fläktarna och i nätaggregatet?

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Telly!

Vågar jag blåsa med tryckluft på fläktarna och i nätaggregatet?

 

M. v.h

Henrik

Håll, om möjligt, fast fläktarna, så är det inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderingar på att göra detta.

Min oro är mer hur det ska gå med alla kort och komponenter?

Jag har luft på flaska från Clas Ohlson, denna ska vara 100% kemiskt ren luftgas.

Men jag har märkt att det kan komma lite rester ifrån den, som torkar på direkten dock.

Vad gillar tycker Macen om den tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag burkar ta tryckluften och blåsa bort dammet. Gör detta i hela chassiet, cpu kylflänsar, nätagg osv.

Det är på PC

 

På macen har jag bara tagit tryckluften och lufta lite lätt för att få bort den värsta skiten, var inte så dammig sist jag gjorde det.

 

Btw, man kan ju maxxa fläktar då kommre det ut damm som fan :D^_^:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla PM G4 QS så öppnade jag luckan på sidan ett par ggr o dammsög med "det borstiga munstycket" på dammsugaren. Mjukt o försiktigt såklart men inga som helst problem. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla PM G4 QS så öppnade jag luckan på sidan ett par ggr o dammsög med "det borstiga munstycket" på dammsugaren. Mjukt o försiktigt såklart men inga som helst problem. ^_^

 

är inte det en ganska stor risk för statisk elektricitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla pc körde jag bara in damsugaren och körde runt :)

den fungerade lika dåligt före som efter :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte det en ganska stor risk för statisk elektricitet?

Jo!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderingar på att göra detta.

Min oro är mer hur det ska gå med alla kort och komponenter?

Jag har luft på flaska från Clas Ohlson, denna ska vara 100% kemiskt ren luftgas.

Men jag har märkt att det kan komma lite rester ifrån den, som torkar på direkten dock.

Vad gillar tycker Macen om den tro?

Jag tror att "resterna" helt enkelt är drivgasen, har märkt att det kommer ut nåt om jag inte håller flaskan upprätt eller för mycket tiltad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damm på fläktvingarna vet jag inte om jag vågar pilla med på min MacPro, har bara blåst med tryckluft på burk. På gamla 8600 tog jag en trasa och försökte rengöra försiktigt. Det kan med åren bli en slags smetbeläggning med fett och damm som är svår att få bort. Vet inte hur nyttigt det är för lagren om man snurrar och bökar för mycket med fläkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte det en ganska stor risk för statisk elektricitet?

 

 

Jo!!!!!!!

 

Inte vad jag märkte iaf.. jag kanske hade tur. :borstatanderna::crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag märkte iaf.. jag kanske hade tur. :borstatanderna::crossfingers:

 

 

Ursäkta ett väldigt sent svar, statisk elektricitet är väl bara en massa elektroner som inte har hittat hem ännu. Om man inte tar bort korten ur sina kortplatser är dom (elektronerna alltså) en i helheten, vilket gör att dom små rackarna sticker iväg till väggurtaget eller genom dina fingrar/arm/abdomen/ben/fötter/golv (alltså INGA Foppatofflor som isolerar). Av jord är Du kommen osv.

Därav varningarna på alla extrakort man köper till datorer, "jorda dig innan du tar i kortet, håll i en jordpunkt i datorn när du hanterar kortet".

Alltså borde det gå bra med en vanlig dammsugare, kanske med munstycke för att jobba bakom element el dyl, bara man är försiktig med att inte köra för hårt mot korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl också hur nödvändigt det är. Datorn kanske inte behöver vara dammfri i varje hörn. Själv använde jag dammsugaren med insug senast men alltid några centimeter ovan. Säkert inget att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...