Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synca Outlook med iPhone - krävs iTunes?


Martkarl

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har alla kontakter+kalender på jobbet i Outlook 2003. Win XP.

Om jag har förstått det rätt måste iPhone synka med antingen Outlook igenom iTunes, eller att man använder t ex Google Calendar. Nackdelen med Google Calendar är ju att jag måste skicka en statisk fil från Outlook till GCal (om det nu går från Outlook 2003?), blir ju ingen automatisk sync.

 

Måste jag sålunda installera iTunes på min jobbdator och därifrån välja Outlook? Och blir inte problemet då att min iPhone vill uppdatera sig mot en ny iTunes och därmed sopar bort apps, pods mm som jag synkar med min Mac hemma? Eller kan jag bocka bort denna sync och endast välja, att på iTunes på jobbet, synka endast kalender, e-post och kontakter? Kan jag synka en iPhone mot två iTunes?

 

Tycker jättemånga borde ha detta problemet, men ändå hittar jag inte detta när jag söker i trådarna, det kanske är helt uppenbart att man måste köra genom iTunes när det gäller Outlook?

 

Hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja iPhone can synka mot Outlook via iTunes så iTunes måste vara installerat på den datorn som man vill synka med.

iTunes är ju det program som styr och synkar iPhone.

 

Visst uppstår ett problem om man nu vill synka flera kalendrar från olika system med varandra.

Då är det en mindre bra idé att synka direkt mellan iPhone och Outlook, det är bättre att ha en mellanväg som kan synka med alla enheter som du kopplar in i detta.

 

En sådan mellanvägg är Mobile Me.

Du behöver ett konto hos Mobile Me och sen kontrollpanelen för Mobile Me installerad på PC:n du tänker använda. Kontrollpanelen kan hämtas från Apples hemsida.

 

Det finns ett problem med att syna med Outlook om företaget använder Exchange server. Om du kör Outlook Express så finns inte det problemet så det är ett bättre val. Mobile Me synkar bättre med Outlook om du ej använder Exchange server.

 

Om du använder Exchange server så måste den vara ActiveServer 2007.

Då får du synka trådlöst via SSL-anslutning.

 

http://www.apple.com/se/mobileme/features/pc.html

 

Här finns inställningsanvisningar för PC nätverk med Exchange active server.

http://images.apple.com/iphone/enterprise/...MS_Exchange.pdf

 

Idén är att iPhone synkar mot Mobile Me, Macen synkar mot Mobile Me och PC:n synkar mot Mobile Me.

Mobile Me synkar därmed med alla. Mobile Me är navet som de andra enheterna synkar mot, istället för att synka direkt mellan sig. Mobile Me är samlingspunkten som håller koll på adresser, kalendrar, e-post och annan information mellan de olika enheterna.

 

Det finns en annan lösning, och det är att använda programmet Chandler för e-post och kalender, ihop med Chandler HUB. Detta är gratis. Chandler HUB kan synka mellan Mac, iPhone och PC - fast det är en aning krångligt att sätta upp iPhone-synken för kalendern. Chandler synkar även iCal och Outlook 2007 (ej tidigare Outlook).

http://chandlerproject.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för bra svar!

Får titta på Mobile Me. Är ju en bra back-up om inte annat, och kan nås både hemma, borta och på jobbet...

 

Annars, om jag kör iTunes på jobbet för att synka kalender mm, kommer jag få problem då eftersom min "riktiga" iTunes finns på Macen hemma?

Dvs jag kan välja att synka låtar, pods, apps mm hemma men inte kalender, e-post och kontakter och tvärtom på "jobb-iTunes"?

 

 

/m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...