Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Installera Leopard

MrUniverse

Recommended Posts

Har en MacBook med Tiger installerat och nu har jag tänkt att uppdatera till Leopard och därefter köpa SL uppgradering. Kollade lite på eBay och hittade en massa installations dvd:er för MacBook, dock var flera av dem "restore disc", dvs. sån som man får med datorn när man köper den. De flesta skriver att förpackningen är obruten så det får man väl lita på så då bör skivan vara ok (?) eller är den knuten till datorn den skeppades med?

Min fråga är alltså ifall jag kan köpa en sådan återställningsskiva och använda den för att installera om min dator från scratch? eller bör jag leta efter en universal skiva, dvs en licens köpt i butik?

Om jag köper en riktig men begagnad licens, fungerar den eller är det som med windows att den känner av att den blivit installerad på någon annan dator vid något annat tillfälle?

... är den knuten till datorn den skeppades med?

Inte direkt. Men skivan är knuten till EXAKT den datorMODELL den skeppades med.

Min fråga är alltså ifall jag kan köpa en sådan återställningsskiva och använda den för att installera om min dator från scratch? eller bör jag leta efter en universal skiva, dvs en licens köpt i butik?

Antigen en vanlig (svart) skiva köpt i butik, eller en som passar din modell EXAKT.

Har du köpt SL behöver du ingen mer skiva, det är bara att installera

Inte direkt. Men skivan är knuten till EXAKT den datorMODELL den skeppades med.

Antigen en vanlig (svart) skiva köpt i butik, eller en som passar din modell EXAKT.

Med EXAKT samma modell antar jag att de har olika produktionsserier etc så t.ex. om min MacBook är köpt -05 så är den inte samma som en köpt -09? Olika hårdvara men samma spec...t.ex. Intel Core Duo och Intel Core 2 Duo.

Antar att det blir svårt att få reda på om den fungerar, finns det något sätt att kontrollera detta?

Köper SL för 319 kr så kan den installeras direkt, då behövs ingen maskinspecifik skiva.

Leoparden, 10.5 behöver inte installeras

På den skiva du har som medföljde datorn finns ju ändå Apple Hardware Test, så den ska du vara rädd om.

Har du köpt SL behöver du ingen mer skiva, det är bara att installera

Tänkte inte köpa hela SL, bara uppgraderingen därav min krångliga uppdateringsprocess via Leopard...

En Leopardskiva går för £20-30 på eBay och uppgraderingen till SL kostar ca 300 kr alltså sparar jag minst en tusing jmf med att köpa Mac Box Set för runt 1800 kr...

SL för 319:- är komplett, det är ingen "uppgradering" du kan installera på tom hårddisk om du så vill.

Det e bare o köp

Med EXAKT samma modell antar jag att de har olika produktionsserier etc så t.ex. om min MacBook är köpt -05 så är den inte samma som en köpt -09? Olika hårdvara men samma spec...t.ex. Intel Core Duo och Intel Core 2 Duo.

Antar att det blir svårt att få reda på om den fungerar, finns det något sätt att kontrollera detta?

Enligt MacTracker finns det 9 modeller av MacBook. Och då finns det alltså 9 varianter av systemskivor till MacBook.

post-11001-1251900457.png

Kolla i "Om den här datorn" i Äpple-menyn och sedan klicka på "Mer Info".

Men, som Pocahontas påpekar, ska du ändå skaffa Snow Leopard så behöver du inte Leopard också.

Så då är det alltså bara iLife '09 och iWork '09 som jag missar genom att inte ha 10.5 installerat?

Lite lurigt att de skriver att om man har 10.4 installerat ska man köpa Mac Box Set...

Installerat och klart, tack för tipset!

Blåste disken helt och skrev över med nollor, installerade därefter från skivan utan problem, supersnyggt!

Installerat och klart, tack för tipset!

Blåste disken helt och skrev över med nollor, installerade därefter från skivan utan problem, supersnyggt!

Hur exakt bär man sig åt när man blåser disken? Gör man det via skivverktyg och fliken radera?

mvh

Hur exakt bär man sig åt när man blåser disken? Gör man det via skivverktyg och fliken radera?

mvh

Ja, det är det. Boota om datorn med installationsskivan i och håll inne "C" (har jag för mig) så startar du från skivan. I menyraden överst kan du hitta skivverktygen. Där kan du även klicka i om du vill skriva över allt med nollor så det blir riktigt rent och fint :nerd: .

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...