Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto Bränna Skiva


Mogge79

Rekommendera Poster

iphoto.tiffHej tänkte höra om någon vet varför mina bilder är större vid bränning än vad orginalen är. Väljer jag alla bilder i iPhoto -09 får jag informationen 1735 bilder med en storlek på 4.3 Gb och sedan väljer jag bränn i dela menyn. Då genererar de bilderna 6,7 Gb och skivan blir full och jag kan inte bränna. Väljer jag bara en bild att bränna genererar de ca 25-30 Mb. Är det någon som vet varför det bli så här?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan gissa att du på DVD-skivan får både originalbilden och den manipulerade bilden. (Som manipulation räknas även något så enkelt som att rotera bilden 90 grader: Då roteras en kopia och du kan när som helst gå tillbaka till originalet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om det är så nu att jag automatiskt får dubletter hur gör man då för att inte få det. Men samtidigt har jag inte ändrat många bilder så att det skulle bli flera Gb av det.

 

Någon annan som har en ide på varför det blir så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om det är så nu att jag automatiskt får dubletter hur gör man då för att inte få det.

Det kan man inte. Det är en del av den "icke-förstörande redigeringen" som iPhoto har. Hur mycket du än strular till det ska du kunna gå tillbaka till originalet när du vill. En himla bra funktion. Ungefär som en brandförsäkring: Den verkar onödig tills du behöver utnyttja den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka inställningar har du i iPhoto?

Den bild du har laddat upp hit är i TIFF-format.

Du säger att en bild blir på 25-30Mb om du försöker bränna en enskild bild, vilket också är intressant i sammanhanget.

En tanke - är det bilder i råformat som du har (RAW) och sen har du iPhoto inställt på att göra TIFF av dem istället för JPEG?

Om du har en RAW på exempelvis 10-12Mb så kan den mycket väl bli 20Mb som TIFF (men klart mindre som JPEG).

TIFF är ett "framkallat" format som är icke-förstörande, i motsats till JPEG som komprimerar bilderna och därför förstör en del information. RAW-format är en oframkallad bild, den behöver bearbetas för att kunna användas i andra program.

I iPhoto så händer detta när du visar RAW-bilden, den "framkallas", samtidigt som du alltid kan återgå till originalet efter att du har gjort dina inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla bilder är i jpeg och som jag tidigare nämnde så vid markering av 1st bild visar det ca30mb på skivan men om jag sej väljer 6st visar det strax under 50mb och vid 9st bilder visar det strax under 60mb. Förstår inget av det här. Vid individuellt markerade bilder ca 20-30mb, vid flera markerade bilder tillsammans så minskar storlekarna ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...