Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra något speciellt för 5.1 ljud?


noname93

Rekommendera Poster

Har kolllat på nätet efter 5.1 högtalare och hittat dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218561

 

Nu har jag dock en fråga:

Hur kan jag få(om det går) 5.1 ljudet att funka på min iMac late 2007 med ATI radeon kortet?

Är det bara att plugga in 3.5an och köra eller?

 

och en till fråga:

 

Någon som har erfarenhet av dessa högtalare? Bra/dåliga? De ser iaf riktigt fräna ut ;) Och jag gillar dem ^^

 

Har ni några tips till andra högtalare så skriv gärna detta här! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går tyvärr inte, du behöver något externt ljudkort eller en separat förstärkare för att få 5.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går tyvärr inte, du behöver något externt ljudkort eller en separat förstärkare för att få 5.1.

Vaa, nu kommer jag skjuta mig själv... har letat och letat och får reda på det??? :'(

 

Är du 100 säker på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det här då:

 

Everyone here is not quite right.

 

On the iMac Tech Specs page, you will note:

headphone/optical digital audio output

 

Which will support 5.1 surround straight out of the iMac, should you have a receiver that has an optical in port.

ehurtley

Dec 22, 2005, 01:23 PM

unfaded is correct.

 

5.1 works just fine on the iMac. As long as the speakers have an optical digital in port. The iMac does *NOT* support analog 5.1, which is what almost all 'cheap' 5.1 speaker systems use. (Go to an Apple Store, or the online Apple Store, they ONLY sell digital 5.1 speakers, since the only Macs that support 5.1 use digital.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag dock att G51 inte har optisk in så de kommer inte gå, så länge det inte finns någon adapter?

 

de enda två högtalarna på prisjakt som har Optisk in är 2 500 kronor + ...

 

vet inte om jag kan ge så mkt.. får se.

 

Nån som vet om det finns adapter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Pioner-förstärkare med inbyggd "Digital Signal Processor",

vilken jag har ansluten med en vanlig ledning från datorns ljudutgång, och

det fungerar bra. Det var några år sedan jag köpte den, så frågan är om de

tillverkas numera, nu då optiska ledningar används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öööh,.. jag förstod 5 % typ ;P

 

Kan inte högtalarspråk ;)

 

Han menar att han har en förstärkare med typ RCA-pluggar eller något. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han menar att han har en förstärkare med typ RCA-pluggar eller något. :P

Aha.. tack för förklarningen :) jag vet dock inte riktigt vad en förstärkare är... :P vet bara att man har det till elgitarr med mera, är det samma sort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. tack för förklarningen :) jag vet dock inte riktigt vad en förstärkare är... :P vet bara att man har det till elgitarr med mera, är det samma sort?

 

Nej, det du behöver är en förstärkare för Hi-fi. Dessa förstärker signaler från t.ex. CD-spelare eller datorer, avkodar signaler och driver högtalare osv.

 

Man tycker ju att det borde finnas en marknad för externa ljudkort som skulle kunna driva såna där paket som du länkar till, men jag hittar inga längre (fanns överallt förut).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. tack för förklarningen :) jag vet dock inte riktigt vad en förstärkare är... :P vet bara att man har det till elgitarr med mera, är det samma sort?

 

Det jag syftar på är en förstärkare som man kan ansluta till en TV, eller dator,

och som man kan få bioljud med. (Surround-förstärkaren + Fem högtalare + bashögtalare).

Finns att köpa i alla radioaffärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag något som skulle kunna fungera om du absolut vill ha såna där Logitech-högtalare:

 

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=365149

 

Nu är iofs inte Creative ett särskilt vettigt företag då dom i princip alltid sysslat med falsk marknadsföring och satsar allt krut på "ljudförbättrare" som förvränger allt ljud som kommer ut.

 

(edit: Creatives ljudkort har inte officiellt stöd för OS X men ska tydligen fungera ändå, men behöver inte fungera bra för det) :P

 

Om jag vore du skulle jag satsat på en mindre förstärkare med vettiga högtalare, behöver inte kosta alltför mycket.

www.hifiklubben.se kanske har något för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. tack för förklarningen :) jag vet dock inte riktigt vad en förstärkare är... :P vet bara att man har det till elgitarr med mera, är det samma sort?

 

Bästa sättet att veta vad en "surroundförstärkare", är nog att gå till en större radioaffär,

där de brukar ha sådana uppkopplade för att kunderna skall få lyssna. En stereoförstärkare

har två kanaler och en surroundförstärkare har 5 - 7 kanaler + en basutgångsförstärkare.

 

Under tiden kan du läsa lite om detta här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Surround

 

Här kan du se lite bilder av dessa uppkopplingar. http://tr.im/xFVA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, tack för hjälpen, men verkar som om detta plötsligt blev ett avancerat hemmabygge istället för ett vanligt köp av högtalare. Nu har jag fått reda på, från min kära bror, att jag får låna hans Logitech 2.1 ljudsystem.. funkar gott och väl så länge :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38792

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, tack för hjälpen, men verkar som om detta plötsligt blev ett avancerat hemmabygge istället för ett vanligt köp av högtalare. Nu har jag fått reda på, från min kära bror, att jag får låna hans Logitech 2.1 ljudsystem.. funkar gott och väl så länge :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38792

 

Vill man ha 5:1 ljud, så räcker det inte med att köpa högtalare, då

måste man ha en Surroundförstärkare. Det finns billiga sådana att

köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha 5:1 ljud, så räcker det inte med att köpa högtalare, då

måste man ha en Surroundförstärkare. Det finns billiga sådana att

köpa.

Men då är de väl dåliga också??? Eller kan man få bra förstärkare till lågt pris... Btw, vad betyder billigt? De kommer inte kosta mer än högtalarna eller?

 

Kan du rekommendera någon förstärkare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vill du ha ut 5.1-ljud ur Macen på enklast möjliga vis behöver du ett ljudsystem som tar emot optisk s/pdif som du får ut genom hörlursutgången med hjälp av rätt kabel. Så det blir antingen de lite dyrare (och ljudmässigt ofta bättre) datorhögtalarsystemen eller ett mer renodlad hemmabiosystem med separat surroundförstärkare och högtalare. Men det senare kräver en budget långt över de 2500 kr du nämner ovan .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha ut 5.1-ljud ur Macen på enklast möjliga vis behöver du ett ljudsystem som tar emot optisk s/pdif som du får ut genom hörlursutgången med hjälp av rätt kabel. Så det blir antingen de lite dyrare (och ljudmässigt ofta bättre) datorhögtalarsystemen eller ett mer renodlad hemmabiosystem med separat surroundförstärkare och högtalare. Men det senare kräver en budget långt över de 2500 kr du nämner ovan .

okeej.. tror nog det blir vanligt 2.1 system.. tack för hjälpen allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förstärkare är den enhet som driver högtalarna och som är kopplad till en volymkontroll. När man vrider upp volymen så kan detta liknas vid att pressa plattan i botten på en bil - motorn går upp i varv och det går fortare. En förstärkare går fortare när musiken behöver mer volym.

 

En förstärkare matas med musiksignal på en låg nivå, en så kallad lågnivåsignal, denna är för svag för att driva högtalare. Lågnivån finns därför att det ger bättre ljud att dra kablar med lågnivå jämfört med högnivå (alltså en nivå som kan driva högtalare). Mindre känslig för störningar plus att det drar mindre ström.

 

Mac har digital utgång för 5.1 ljud. Det är en musiksignal som behöver avkodas för att komma ut som 5.1. Avkodaren brukar kallas processor, "surround processor" är ett vanligt begrepp här. Surround innebär ett flerkanalsljud, med högtalare både framför och bakom lyssnaren = ett ljud som omsluter ("surround") lyssnaren.

 

Då behöver du 5 högtalare och en extra för baskanalen = 5.1. 3 fram (höger, vänster och centerkanal) och 2 bak (höger och vänster), samt en separat bashögtalare.

 

Dessa behöver drivas av en förstärkare som kan driva alla dessa högtalare. En 5.1 förstärkare. De är rätt dyra om de ska vara bra.

 

Det vanligaste är "surround receiver", detta är en radio med inbyggd 5.1 förstärkare.

Du kan hitta en sådan för 2 000 kr som fungerar helt Ok.

Och sen behöver du högtalare också till detta...

 

Självfallet blir det billigare med 2.1 system (= höger och vänster högtalare plus en separat bashögtalare).

Då kan man klara sig med en enklare omvandlare av den digitala signalen till analogt musikljud, som sedan förstärks av en förstärkare.

 

Det finns även lösningar med aktiva högtalare = högtalare med inbyggd förstärkare. Dessa kan du koppla direkt till hörlursutgången på en Mac, då blir det analogt ljud och då behöver du inte en separat omvandlare för det digitala till analogt. Hörlursutgången på en Mac kan driva hörlurar, men är för svag för större högtalare. Med högtalare med inbyggd förstärkning fungerar den bra, då styr du volymen från Macen.

 

Här finns flera lösningar. Bland de mest prisvärda (bra ljud, bra pris) ligger Fostex!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förstärkare är den enhet som driver högtalarna och som är kopplad till en volymkontroll. När man vrider upp volymen så kan detta liknas vid att pressa plattan i botten på en bil - motorn går upp i varv och det går fortare. En förstärkare går fortare när musiken behöver mer volym.

 

En förstärkare matas med musiksignal på en låg nivå, en så kallad lågnivåsignal, denna är för svag för att driva högtalare. Lågnivån finns därför att det ger bättre ljud att dra kablar med lågnivå jämfört med högnivå (alltså en nivå som kan driva högtalare). Mindre känslig för störningar plus att det drar mindre ström.

 

Mac har digital utgång för 5.1 ljud. Det är en musiksignal som behöver avkodas för att komma ut som 5.1. Avkodaren brukar kallas processor, "surround processor" är ett vanligt begrepp här. Surround innebär ett flerkanalsljud, med högtalare både framför och bakom lyssnaren = ett ljud som omsluter ("surround") lyssnaren.

 

Då behöver du 5 högtalare och en extra för baskanalen = 5.1. 3 fram (höger, vänster och centerkanal) och 2 bak (höger och vänster), samt en separat bashögtalare.

 

Dessa behöver drivas av en förstärkare som kan driva alla dessa högtalare. En 5.1 förstärkare. De är rätt dyra om de ska vara bra.

 

Det vanligaste är "surround receiver", detta är en radio med inbyggd 5.1 förstärkare.

Du kan hitta en sådan för 2 000 kr som fungerar helt Ok.

Och sen behöver du högtalare också till detta...

 

Självfallet blir det billigare med 2.1 system (= höger och vänster högtalare plus en separat bashögtalare).

Då kan man klara sig med en enklare omvandlare av den digitala signalen till analogt musikljud, som sedan förstärks av en förstärkare.

 

Det finns även lösningar med aktiva högtalare = högtalare med inbyggd förstärkare. Dessa kan du koppla direkt till hörlursutgången på en Mac, då blir det analogt ljud och då behöver du inte en separat omvandlare för det digitala till analogt. Hörlursutgången på en Mac kan driva hörlurar, men är för svag för större högtalare. Med högtalare med inbyggd förstärkning fungerar den bra, då styr du volymen från Macen.

 

Här finns flera lösningar. Bland de mest prisvärda (bra ljud, bra pris) ligger Fostex!

 

Okej, tack så mycket. Ett riktigt bra svar och nu förstår jag allt! :)

 

Har du några tips på andra märken förutom fostex(fanns bara ett system på prisjakt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terratec Aureon, externt ljudkort med 3 stycken 3,5 miniteleutgångar som tillsammans resulterar i sex kanaler (5+1)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=40480

Koppla in högtalarnas sladdar på de olika kontakterna.

 

Den digitala utgången i din iMac är för de som har t ex en stor hemmabioanläggning med digital ingång på receiver/förstärkare. Små datorhögtalare göre sig icke besvär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System och system, du behöver två Fostex PA högtalare och där har du ett system, finns i mängder med prisklasser. Jag hittar hur många som helst på prisjakt.nu - var tittar du egentligen? De har ju inbyggda förstärkare, så du behöver två stycken och drar en kabel mellan dem till Mac. I Mac:en en 3.5mm mini-plugg som ut delar sig i två, en för höger och en för vänster, och så körs de in i respektive högtalare. Det är allt som behövs.

 

Egentligen tycker jag inte att en extra bashögtalare behövs till dessa, för dessa är bra i basen om man ställer dem på ett par stativ, spelar riktigt fnt - men det är tycke och smak om det, och vill man så kan man addera en sådan också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terratec Aureon, externt ljudkort med 3 stycken 3,5 miniteleutgångar som tillsammans resulterar i sex kanaler (5+1)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=40480

Koppla in högtalarnas sladdar på de olika kontakterna.

 

Den digitala utgången i din iMac är för de som har t ex en stor hemmabioanläggning med digital ingång på receiver/förstärkare. Små datorhögtalare göre sig icke besvär.

Asså det där verkar riktigt lovande! Kan jag alltså efter att ha köpt denna köpa det systemet jag pratade om i början och kommer det då funka? (förstog inte riktigt vad du skrev ;))

 

System och system, du behöver två Fostex PA högtalare och där har du ett system, finns i mängder med prisklasser. Jag hittar hur många som helst på prisjakt.nu - var tittar du egentligen? De har ju inbyggda förstärkare, så du behöver två stycken och drar en kabel mellan dem till Mac. I Mac:en en 3.5mm mini-plugg som ut delar sig i två, en för höger och en för vänster, och så körs de in i respektive högtalare. Det är allt som behövs.

 

Egentligen tycker jag inte att en extra bashögtalare behövs till dessa, för dessa är bra i basen om man ställer dem på ett par stativ, spelar riktigt fnt - men det är tycke och smak om det, och vill man så kan man addera en sådan också. :)

Ett PA är lite att ta i.. jag kollade under datorhögtalare ;) Asså vad jag vill ha är ett par 5.1 högtalare som inte är i världsklass och inte kostar mer än 2 - 2,5 tusen. Alltså inget tv system om jag säger så... OK ljud med bra bas som inte kostar skjortan kan jag ju säga :P

 

På Expert finns ett hemmabioförstärkarpaket för 1690:-, komplett med högtalare.

 

http://www.expert.se/product/product.aspx?id=3601612

 

De finn också ett för 999:- http://www.expert.se/product/product.aspx?id=2208759

Okej, men är högtalarna bra, spec de första, de för 999 låter för budget ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...