Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Parallels Desktop


Nabbor65

Rekommendera Poster

Jag har funderingar på att köpa Parallel Desktop 4.0 då jag är relativt ny MAC användare och efterlyser synpunkter på om det är värt att köpa PD för att kunna arbeta i Windows ibland vilket jag har behov av.

Är programmet bra, kraschar ofta? Kompatibelt med flesta Windowsprog å "samarbetet" med Mac OS, funkar det klanderfritt?

 

Alla synpunkter är välkomna.....

 

Hälsningar

Nabbor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..tack för svarcelb%20(7).gif

 

Du måste installera Windows i miljön också. Jodå, det funkar. Ett alternativ är gratis Sun Virtualbox som funkar i princip lika bra. Fortfarande måste du ju ha en Windows-licens förstås.

Kompatibelt med de flesta windowsprogram? Du kör Windows, bara i en virtuell dator. I princip allt utom spel och tyngre 3D-grejer funkar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett år sedan lämnade jag Parallels Desktop för VMware Fusion då VMware, utifrån mina personliga tester och tidtagningar, inte tyngde ner datorn lika hårt som Parallels.

Men i övrigt är det väl inget fel på Parallels. Inga krascher orsakade av programmet.

 

Det ska också sägas att produkten självklart kan ha förbättrats det senaste året.

Om du inte använder Windows så mycket föreslår jag att du testar Sun VirtualBox först. Det är också ett virtualiseringsprogram, inte lika avancerade funktioner med 3D-grafik men å andra sidan är VirtualBox gratis. Jag kan bara tipsa om att ladda hem demo av såväl VMware Fusion, Parallels Desktop och jämföra alla tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör parallels, de enda problemet jag har är att jag får urusel grafik i spel, i OS X kör jag cod 4 på nästan högsta, i parallels får jag köra Battlefield heroes på Super Low, jag har installerat parallels tools och jag fattar inte vad problemet är :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör parallels, de enda problemet jag har är att jag får urusel grafik i spel, i OS X kör jag cod 4 på nästan högsta, i parallels får jag köra Battlefield heroes på Super Low, jag har installerat parallels tools och jag fattar inte vad problemet är :(

 

ingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde Parallels en tid för att köra mina Windows-program och det fungerade helt utmärkt utan några som helst problem. Jag körde t o m Linux också. :) Slängde dock ur allt det där när jag upptäckte att det fanns program till Macen som mer än väl kunder ersätta de jag hade till Windows.

 

Men för den som måste så är Parallels en lösning jag kan rekommendera.

Gällande spel så körde jag inget mer avancerat än Civilisation och det fungerade utan mankemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen?

 

Glöm spel i virtuell miljö, ska du spela så får du använda bootcamp och köra i riktig windowsmiljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen?

 

Det är inte så enkelt så att parallels eller vilket virtualiserings program du nu använder, har direkt tillgång till hårdvaran så som ett oberoende installerat operativsystem har.

 

rent mjukvarumässigt körs program oftast så gott som 100% nativt- prestanda skillnaden är ganska minimal just ur "kod executions synpunkt".

Men prestanda problemen kommer med IO enheter, speciellt grafikkortet- eftersom grafikkort använder det näst mest avancerade minnesystemet i din dator- så är det inte helt enkelt att virtualisera dessa,

i ren mjukvara går det inte överhuvudtaget- man kan bara wrappa bibliotek runt det- alltså göra ett directx bibliotek som sedan använder den nativa platformens grafik api för att reproducera funktionaliteten- detta innebär många omvägar osv vilket sänker prestandan en heldel i sig.

 

Det utvecklas teknik för grafikkortsvirtualisering i hårdvara på både Nvidia och ATI, dessutom ikombination med Intels VT-d så ska det rent teoretiskt vara möjligt att använda grafikhårdvaran mer eller mindre nativt i den virtualiserade miljön så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har själv testat alla tre alternativen ganska omfattande och valt Parallels Desktop. Version 3 var ingen höjdare, men v4 var ett stort steg framåt och drog ifrån VMware och Suns alternativ.

 

VirtualBox saknar all form av 3D emulation så har du tänkt spela spel duger inte den.

 

Sen är väl emulerade operativsystem kanske inte bästa platsen för spel överhuvudtaget och system krävande spel kan man nog glömma, men t.ex. Tales of Monkey Island fungerar utan problem.

 

Däremot kanske jag ska säga, om du funderar på att köpa Parallels Desktop skulle jag, utan att säga för mycket, vänta tills en bit in Oktober.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Parallells på en dator och VMware på en annan. Har ett sjökortsprogram som bara finns för Windows.

 

Båda produkterna fungerar bra, men jag föredrar VMware som också har bättre kontakt med hårdvaran.

I Parallells får jag starta om applikationen efter vila, men det behöver jag inte i VMware.

 

Licensen till det medföljande virusprogrammet gäller längre för Parallels.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]

 

Däremot kanske jag ska säga, om du funderar på att köpa Parallels Desktop skulle jag, utan att säga för mycket, vänta tills en bit in Oktober.

 

Oj?

 

Det där låter lite spännande.. :)

 

/p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag har själv testat alla tre alternativen ganska omfattande och valt Parallels Desktop. Version 3 var ingen höjdare, men v4 var ett stort steg framåt och drog ifrån VMware och Suns alternativ.

 

VirtualBox saknar all form av 3D emulation så har du tänkt spela spel duger inte den.

 

Sen är väl emulerade operativsystem kanske inte bästa platsen för spel överhuvudtaget och system krävande spel kan man nog glömma, men t.ex. Tales of Monkey Island fungerar utan problem.

 

Däremot kanske jag ska säga, om du funderar på att köpa Parallels Desktop skulle jag, utan att säga för mycket, vänta tills en bit in Oktober.

 

Nej, Virtualbox stödjer faktiskt OpenGL bäst av alla virtualiserings program på mac marknaden för tillfället.

Däremot är stödet för DirectX ganska tamt- och kräver ett installations hack för att ens fungera, jag tror dock inte det är sämre än Parallels DirectX stöd.

VMWare har riktigt bra DirectX stöd (9.0c) men är ganska slött för tillfället.

 

Jeaz, Vad det gäller PD Beta; så kan jag bara säga så här,VMWare kommer ta hem ledningen alla kategorier med version 3 (som just nu är i slutskedet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iom Parallels version 4 funkar det kanon. Inga problem med att gå ur vila som någon sagt ovan.

Kört både Garmins kartprogram och Fugavi, ingen av dem går slött.

Version 3 hade en del hyss för sig, men iom 4 är de ett minne blott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör Parallels 4 - de få gånger vi har behov av att starta Windows och det är en utmärkt lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på Parallels 4. (och att VMWare var den bättre lösningen i förra versionen av bägge :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vmware 3.0 är officiell ioch med idag.

 

Och med detta antar jag man kan säga, ingen annan virtualiseringsmiljö är i närheten.

Prova trail versionen när den kommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parallels funkar fint! I alla fall version4. Där funkar allt som man önskade skulle funka i ver3.

 

Annars finns ju crossover som låtsas vara windows. Du installerar programmen direkt i crossover. Funkar oftast!

 

iTobi Det finns en special variant för gamers!

 

http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina usb-portar funkar hur bra som helst i Parallels. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parallells funkar inte om Du har USB anslutningar, däremot fungerar Bootcamp mycket bättre

 

Jodå, det fungerar utmärkt. Jag kan ansluta hårddiskar, iPod eller iPhone till samtliga mina datorer som har Parallels installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...