Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen behörighet till programmappen


WPW

Rekommendera Poster

Har ett väldigt konstigt problem. Installerade nyss om 10.5, och efter det gjorde jag en programuppdatering direkt till 10.5.8. Efter omstarten skulle jag även installera senaste versionen av Quicktime, men då var jag helt plötsligt tvungen att skriva in BÅDE namn och lösenord. Skrev in dessa korrekt, men samma meddelande kommer upp. Flera andra program varnar nu också för att inga uppdateringar kommer att kunna göras eftersom jag inte har behörighet till programmappen. Så här ser det ut när jag försöker göra nånting:

 

Bild1-1.jpg

 

Så behörigheterna tillhör com.apple.desktopservices nu? Jag fattar ingenting. Kan nån hjälpa? Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du reparerat skivbehörigheterna?

Försöker jag göra det genom skivverktyg så frågar den naturligtvis efter namn och lösen. Moment 22. Men jag startade från systemskivan och gjorde det därifrån. MEN, det fungerade inte. Massa behörigheter reparerades, men inga som påverkade detta problem.

 

Testade också ett program som heter BatChmod genom ett tips jag hittade här, men samma sak igen. Namn och lösen krävs för att köra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog tagit och installerat om allt igen då det går fortare än att leta reda på en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat om, men problemet kvarstår. Vilken innebär att jag nu är tillbaks på 10.5... Kan inte ens installera 10.5.8 nu. Verkar som om radera och installera om är den enda lösningen nu. Och jag ger mig fan på att problemet kommer kvarstå även efter det på nåt mysko vis.

 

Verkligen ingen som varit med om detta tidigare? Verkar som om jag får ringa support imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade nyss om 10.5

...och då fick du väl välja användarnamn och lösenord på ditt administratörskonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och då fick du väl välja användarnamn och lösenord på ditt administratörskonto?

Nej. Jag bara startade från installations-DVDn och klickade på installera. Om man gör radera och installera får man väl välja namn och lösen antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...