Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard stängs aldrig av...


BajaMajaN

Rekommendera Poster

Tja!

 

Efter att jag har använt (haft på) iMacen en dag och ska stänga av den när jag ska lägga mig..

Jag trycker på Äpplet och sedan stäng av...

Och då försvinner dockan, ikonen med HDD och "meny-raden" (eller vad den kallas)

Sedan är det bara min backgrunds bild kvar med en snurrande cirkel mitt i...

 

Sen händer det inget mer...! Den stängs aldrig av..!!!

Tillslut har jag väntat någon timma och känner mig tvungen att hålla in on/off-knappen för att döda iMacen..

Och när jag gör det så skär sig det i hjärtat..! Jag vill inte göra så! Men jag måste för att få den avstängd.. :detvarintejag:

 

 

iMac

10.5.8

2.4 GHz Intel Core 2 Duo

4 GB 800 MHz DDR2 SDRAM

ATI Radeon HD 2400

 

 

Vad ska jag göra!!!

Snälla!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMC-reset alternativt en PRAM-reset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMC-reset alternativt en PRAM-reset

 

 

Och vad är det?

Hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använder du bluetoth mus eller tangentbord?

 

Nix..

Jag kör med usb tgt och mus, sedan har jag en Bamboo rit platta och usb dongel...

Ibland kan jag flytta över saker till mobilen med blåtanden, men annars är blåtanden avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att dra ut alla saker du har inkopplade genom USB osv. och se om det är någon extern hårdvara som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att dra ut alla saker du har inkopplade genom USB osv. och se om det är någon extern hårdvara som strular.

 

 

Menar du att jag ska dra ur dom undertiden datorn är på?

 

Natten tills idag så drog jag ur allt ur iMacen.. Så fick den stå tom hela natten tills nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag ska dra ur dom undertiden datorn är på?

 

Natten tills idag så drog jag ur allt ur iMacen.. Så fick den stå tom hela natten tills nu..

 

Jo precis, du drar ut alla externa saker och försöker stänga av/starta om. Det är oftast problemet jag har när min MacBook inte vill starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis, du drar ut alla externa saker och försöker stänga av/starta om. Det är oftast problemet jag har när min MacBook inte vill starta om.

 

Okej.

Men det är vel la rätt svårt att stänga av/starta om den när man inte kan styra den med något? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Men det är vel la rätt svårt att stänga av/starta om den när man inte kan styra den med något? :fundersam:

Om du har Apples tangentbord och mus så borde du kunna låta de sitta i, men ta ur alla andra enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Apples tangentbord och mus så borde du kunna låta de sitta i, men ta ur alla andra enheter.

 

 

Jaha, okej, jag tänkte vel :P

Jag kör med Apples egna tgt.. Men musen är en Trust (står så på den)..

Kan man då bara låta tgt sitta i och med något kommando kunna stänga/starta om datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl samt utmatningsknappen sedan trycker du s

post-113-1251911446_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl samt utmatningsknappen sedan trycker du s

post-113-1251911446_thumb.jpg

 

 

Oki doki smoki!

Tack.

 

Då blir det att rycka ur musen, dongeln och Bamboo ritplattan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en säker start, dvs håll nere shift när du startar datorn. Håll nere kanske max 30s sen kan du släppa igen. Kan ta väldigt lång tid innan datorn laddat färdigt och stå länge med bara en blå skärm. Rensar en massa skit ifrån systemet iallafall.

 

Prova också att reparera skivbehörigheter, starta skivverktyg och markera din hårddisk och tryck på knappen. Tar vanligtvis lång tid att köra. Finns en lista med "standardfel" i OS X 10.5.6 och uppåt som alltid visar fel. Inget att bry sig om. Kör testet två gånger för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en säker start, dvs håll nere shift när du startar datorn. Håll nere kanske max 30s sen kan du släppa igen. Kan ta väldigt lång tid innan datorn laddat färdigt och stå länge med bara en blå skärm. Rensar en massa skit ifrån systemet iallafall.

 

Prova också att reparera skivbehörigheter, starta skivverktyg och markera din hårddisk och tryck på knappen. Tar vanligtvis lång tid att köra. Finns en lista med "standardfel" i OS X 10.5.6 och uppåt som alltid visar fel. Inget att bry sig om. Kör testet två gånger för säkerhets skull.

 

 

Okej.. Ska ta och testa det sen när jag har tid att vänta. =)

 

 

 

Pocahontas: Kan säga att jag inte kunde trycka på 5 , utan jag var tvungen att trycka på Enter (Retur). Då stängdes datorn av.. Men när ska jag då stoppa in dom andra usb enheterna? Och hur ska jag kunna se om det är något fel med något av dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. Ska ta och testa det sen när jag har tid att vänta. =)

 

 

 

Pocahontas: Kan säga att jag inte kunde trycka på 5 , utan jag var tvungen att trycka på Enter (Retur). Då stängdes datorn av.. Men när ska jag då stoppa in dom andra usb enheterna? Och hur ska jag kunna se om det är något fel med något av dom?

 

inte på 5 (fem) utan på S som i Stäng

 

 

fel av mig, S står för Sleep...dvs vila

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte på 5 (fem) utan på S som i Stäng

 

 

fel av mig, S står för Sleep...dvs vila

 

 

Jaha, det var ett "s"..

Det blev fel av mig också.. Tycket det såg ut som en 5:a..

 

 

Men då när jag har startat om datorn med bara tgt i, när ska jag stoppa in resten, och hur ser jag om det är något fel med drivrutin eller dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Men det är vel la rätt svårt att stänga av/starta om den när man inte kan styra den med något? :fundersam:

 

Nu ska vi inte märka ord här... :P

Fast du antog ju att du skulle låta strömkabeln sitta kvar trots att jag skrev ALLT, det hade ju definitivt stängt av datorn... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte märka ord här... :P

Fast du antog ju att du skulle låta strömkabeln sitta kvar trots att jag skrev ALLT, det hade ju definitivt stängt av datorn... :)

 

 

Hehe.. :propellerbaver::)

Att rycka ur strömkabeln bara sådär medan datorn är igång skadar ju den mera än att döda datorn via att hålla in on/off knappen? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det var ett "s"..

Det blev fel av mig också.. Tycket det såg ut som en 5:a..

 

 

Men då när jag har startat om datorn med bara tgt i, när ska jag stoppa in resten, och hur ser jag om det är något fel med drivrutin eller dylikt?

Om datorn funkar att stänga av, testa att plugga in ett tillbehör nästa gång och stäng av. För varje gång det funkar, stoppa i ett tillbehör till så får du till slut reda på vilket av tillbehören som strular. Det kanske iofs kan vara att en kombination mellan tillbehör strular, men börja med ett och ett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej..

Jag skulle kunna tro att det är min dongel som skummar..

Det är ifrån Glocalnet.. Men den ska funka i MacOS X..

Hur ska man gå till väga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...