Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

itunes är ju ren skräp...


PiRiLLo

Rekommendera Poster

iphonen/ipoden går inte att använda som flyttenhet. Det märkte jag idag. Du kan lägga in musik men inte lägga ut till någon annan.

 

Skulle idag ge en kompis en skiva med 80tal musik. Men då jag koppla in till hans dator så kom bara att En itunes till en iphone/ipod. Va e det för jävla skämt. Ta vilken annan jävla mp3 spelare så fungerar det utmärkt att göra.

 

Varför inte med itunes? Eller finns det något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iphonen/ipoden går inte att använda som flyttenhet. Det märkte jag idag. Du kan lägga in musik men inte lägga ut till någon annan.

 

Skulle idag ge en kompis en skiva med 80tal musik. Men då jag koppla in till hans dator så kom bara att En itunes till en iphone/ipod. Va e det för jävla skämt. Ta vilken annan jävla mp3 spelare så fungerar det utmärkt att göra.

 

Varför inte med itunes? Eller finns det något sätt?

Beror på att Apple inte vill hjälpa till med piratkopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iphonen/ipoden går inte att använda som flyttenhet. Det märkte jag idag. Du kan lägga in musik men inte lägga ut till någon annan.

 

Skulle idag ge en kompis en skiva med 80tal musik. Men då jag koppla in till hans dator så kom bara att En itunes till en iphone/ipod. Va e det för jävla skämt. Ta vilken annan jävla mp3 spelare så fungerar det utmärkt att göra.

 

Varför inte med itunes? Eller finns det något sätt?

 

Sedan faller en iPod faktiskt bredvid kategorin "mp3-spelare" och bör inte klassas som en. Det är en portabel musikspelare för ditt iTunes bibliotek, inte ett usb-minne med hörlursuttag som de andra på marknaden. Vill du föra över musiken till annan dator så är ett usb-mine eller skumrask mjukvara att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Senuti.

Okey skall prova..

 

 

Beror på att Apple inte vill hjälpa till med piratkopiering.

 

Det gör dom ju i så fall ändå... För om jag tar med mig skivan istället till polaren så kan jag lägga in den musiken i hans ipod utan problem. Du menar att det skulle vara skillnad från cd till ipod och ipod till ipod?

 

Sedan faller en iPod faktiskt bredvid kategorin "mp3-spelare" och bör inte klassas som en. Det är en portabel musikspelare för ditt iTunes bibliotek, inte ett usb-minne med hörlursuttag som de andra på marknaden. Vill du föra över musiken till annan dator så är ett usb-mine eller skumrask mjukvara att rekommendera.

 

Den spelar mp3 musik... Den är liten och bärbar... Varför kan den då inte kallas för en mp3-spelare. Min Sony NWZ-S618F är i så fall också en portabel musik spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta spelare med stor skärm med möjlighet att visa rörlig bild bör klassas som Mediaspelare, att de kan spela upp formatet MP3 hör inte till saken.

Existerar ens renodlade MP3-spelare längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på att Apple inte vill hjälpa till med piratkopiering.

 

Fast om han äger originalet på CD så får han ju ge kopior till familj och vänner enligt Svenska lagar... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om han äger originalet på CD så får han ju ge kopior till familj och vänner enligt Svenska lagar... :)

 

och om han nu äger originalet på CD så kan han ju bara kopiera från CDn då istället för från sin iPod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och om han nu äger originalet på CD så kan han ju bara kopiera från CDn då istället för från sin iPod.

 

Jo det iofs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår varför Apple valt att ha det såhär men det är lite larvigt då det är busenkelt att gå runt det med ngn annan mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har en musikaffär och jag gissar att de hade fått lite klagomål från sina leverantörer (skivbolagen) om det hade gått att dra musik från iPod till iTunes. Dessutom så föredrar väl Apple att sälja musiken till dina vänner istället för att de ska kopiera den av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta spelare med stor skärm med möjlighet att visa rörlig bild bör klassas som Mediaspelare, att de kan spela upp formatet MP3 hör inte till saken.

 

Ja Sony NWZ-S618F har möjligheten att visa rörlig bild. Och fortfarande kan jag överföra filer enkelt med den.

 

Existerar ens renodlade MP3-spelare längre?

ipod shuffle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har en musikaffär och jag gissar att de hade fått lite klagomål från sina leverantörer (skivbolagen) om det hade gått att dra musik från iPod till iTunes. Dessutom så föredrar väl Apple att sälja musiken till dina vänner istället för att de ska kopiera den av dig.

 

 

de hade nog inte bara fått klagomål...skivbolagen hade helt enkelt sluta göra sina artister tillgängliga om de inte får garantier för upphovsrättsskydd.

 

det blir lixom ingen itunesstore om det inte finns nån musik att köpa där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Sony NWZ-S618F har möjligheten att visa rörlig bild. Och fortfarande kan jag överföra filer enkelt med den.

har inte sagt något om det?

 

ipod shuffle?

 

Ljudformat som stöds: AAC (16 till 320 kbit/s), skyddad AAC (från iTunes Store), MP3 (16 till 320 kbit/s), MP3 VBR, Audible (format 2, 3 och 4), Apple Lossless, WAV och AIFF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mp3-spelare" är ju bara ett begrepp för portabla musikspelare som spelar åtminstone mp3-filer. Att kalla tex Ipod Nano för en "mediaspelare" är ju lite väl "snällt", skärmen är ju för liten för att få den benämningen, tycker jag.

 

Och nej, Pirillo, Apples sätt att försöka förhindra fildelning är inget skämt. Det finns även andra program än Senuti för att föra över filer från en Ipod till en dator, t.ex. Yamipod, samt några fler till Windows.

 

Om du kör din Ipod i Windows-format (fat32) kan du på Windowsdatorer stänga av "dolt läge" på Ipodens musikmapp och kopiera därifrån. Filnamnen är kodade, t.ex. DFRT.mp3, men id3-taggarna kan ändå läsas.

 

Hur man gör med Ipod Touch eller Iphone vet jag inte, men jag vet att man kan använda dem som WLAN-hårddiskar om man vill. Och om man "jailbreakar" finns det säkert många möjligheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mp3-spelare" är ju bara ett begrepp för portabla musikspelare som spelar åtminstone mp3-filer. Att kalla tex Ipod Nano för en "mediaspelare" är ju lite väl "snällt", skärmen är ju för liten för att få den benämningen, tycker jag.

 

Må så vara att det låter "snällt" att klassa Nanon som en mediaspelare, men det är just stämpeln "MP3-spelare" jag tycker är så fel. Det finns inga spelare nuförtiden som är gjorda för att spela upp just MP3-formatet, dock Kan alla göra det. Tror de flesta spelare stödjer även AAC, så då skulle de lika gärna kunna heta AAC-spelare?

 

Jag vet att jag är lite dålig på att förklara, men jag tror de flesta förstår vad jag menar med mitt resonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, men det hjälper ju inte att försöka byta benämning. "Vanligt folk" fattar ändå inte. "Mp3-spelare" är lika inpräntat som "pc", och alla fattar vad man menar. Vad är en "pc" då? Jo, en vanlig persondator, men för den stora massan är det en liten sket-dator med Windows, allt annat måste förtydligas med Mac eller Linux-burk etc... även om det är samma hårdvara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du lägger in musik i iTunes så läggs den in i iTunes. iTunes är ett databasprogram över musik, en organisatör över musik. Du kan inte på ett enkelt sätt plocka ut enskild musik från iTunes i iPod/iPhone eftersom de saknar en ordentlig filhanterare, iPhone kör visserligen Mac OS X men den har ingen Finder!

 

Lägger du in musiken i iPhone så ligger den kodad inuti iTunes databas.

 

En skillnad mellan iPhone och iPod, det är att iPod kan ställas om till att vara en extern enhet som en hårddisk, men det kan inte iPhone. En iPod kan du alltså använda för att flytta över olika dokument och filer, även musik - om du lägger in musiken separat utanför iTunes. Observera att iPod måste vara formaterad som PC för att du ska kunna använda den på andra maskiner än Mac (eftersom PC inte kan läsa Mac-format), fast om du formaterar som Mac fungerar synkningen enklare och lättare.

 

 

Har du lagt in musik i iTunes databas så kan du bara göra kopior på musiken från iTunes på en dator som är auktoriserad för användning med just den iPod eller iPhone. Du kan inte göra det från iPod eller iPhone.

 

iPhone/iPod och iTunes ska ses som en enhet tänkta att köras ihop, och du styr och hanterar innehållet på iPhone och iPod via iTunes, vilket för de flesta människor är det enklaste och snyggaste sättet.

 

Det finns flera program som läser innehållet från iPod och hämtar ut musik, exempelvis iPod Rip för Mac och SharePod för Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skillnad mellan iPhone och iPod, det är att iPod kan ställas om till att vara en extern enhet som en hårddisk, men det kan inte iPhone. En iPod kan du alltså använda för att flytta över olika dokument och filer, även musik - om du lägger in musiken separat utanför iTunes. Observera att iPod måste vara formaterad som PC för att du ska kunna använda den på andra maskiner än Mac (eftersom PC inte kan läsa Mac-format), fast om du formaterar som Mac fungerar synkningen enklare och lättare.

Och musiken som läggs "utanför iTunes" på en iPod kan du inte lyssna på i iPoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de hade nog inte bara fått klagomål...skivbolagen hade helt enkelt sluta göra sina artister tillgängliga om de inte får garantier för upphovsrättsskydd.

 

det blir lixom ingen itunesstore om det inte finns nån musik att köpa där.

Vilket var ungefär vad jag menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och musiken som läggs "utanför iTunes" på en iPod kan du inte lyssna på i iPoden.

Ja, det gäller den klassiska Ipoden.

Vad gäller Ipod Touch (och Iphone) kan man faktiskt lyssna på musik som man fört över i "hårddiskläge" om man har rätt app. Finns på App Store.

Jag använde ett som hette Data Case som gör Iphone/Touch till en WLAN-hårddisk. Tyvärr kunde jag bara spela en låt i taget, men andra app kanske kan spela upp i sekvens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktisk en renodlad mp3-spelare med radio som faktiskt fungerar tillsammans med Mac.

En Iriver T60.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Beror på att Apple inte vill hjälpa till med piratkopiering.

 

Det han beskrev var dock inte piratkopiering utav privatkopiering vilket är 100% lagligt i Sverige (och i större delen utav världen vad jag vet). Sen tror jag inte att det är därför som Apple inte låter dig se innehållet i iPoden direkt i operativsystemet utan det hänger nog på att dom har en databas för att hålla koll på filerna istället för att lägga dom i en traditionell mappstruktur. Det ger ökad flexibilitet vad gäller en del saker och minskad i en del andra (t.ex detta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...