Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Senaste version av Java

Louic

Recommended Posts

Hej,

Jag sitter nu och ska installera massa Java editorer m.m. på min MacBook, OS X 10.5.8 för skolarbete.

Givetvis beskriver läraren bäst vad som ska installeras på en PC, Windows dator. Nu till min fråga.

Jag vet inte om Java SDK skiljer sig mellan Mac och PC. Dvs för Windows datorerna kör dom paketet 1.6.0_16, medan jag på min Mac efter kollat i Terminal (java -version) får ut 1.5.0_19. Kör jag programuppdateringen så finns det ingen nyare version av Java att ladda ner.

Min fråga är alltså, har jag den senaste Java versionen?

Både ja och nej för att få java 1.6 så måste du söka på java i spotlight välj java preferences och där dra upp java 1.6 högst upp enligt bilden nedan:

Hoppas det hjälpte, för att se om det fungerade så skriv i terminalen: java -version

post-39373-1251796437.png

Både ja och nej för att få java 1.6 så måste du söka på java i spotlight välj java preferences och där dra upp java 1.6 högst upp enligt bilden nedan:

Spotlight? Gå till Program -> Verktygsprogram -> Java-inställningar

Viktigt dock att du har en tillräckligt modern Mac-dator, den måste ha 64-bitars stöd, annars fungerar inte Java 6.

Spotlight? Gå till Program -> Verktygsprogram -> Java-inställningar

Viktigt dock att du har en tillräckligt modern Mac-dator, den måste ha 64-bitars stöd, annars fungerar inte Java 6.

Din väg är väll lite mer omständig, men den fungerar den med...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...