Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är ett inspelad avtal bindande för Telia?


pierre_r

Rekommendera Poster

Förstår inte riktigt hur du kan tycka att Telia är ute och cyklar, inte efter Anders korrigering som du citerar?

 

Kunden vill att orginalavtalet gäller. Telia vill ändra det till sin fördel och säger då i princip att om han inte gillar läget så kan han ju alltid säga upp avtalet med stöd i distansavtalslagen.

 

Telia är ute och cyklar eftersom de försöker få kunden att gå med på sämre villkor än de avtalade. De är extra ute och cyklar eftersom de verkar göra gällande att det är normalt förfarande att de kan ändra ett ingånget avtal i efterhand utan att kunden uttryckligen och frivilligt ger sitt medgivande till detta.

 

Det normala beteendet från Telia hade varit att säga att de gjorde ett misstag, men eftersom det är till kundens fördel så låter de naturligtvis avtalet gälla enligt överenskommelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunden vill att orginalavtalet gäller. Telia vill ändra det till sin fördel och säger då i princip att om han inte gillar läget så kan han ju alltid säga upp avtalet med stöd i distansavtalslagen.

 

Telia är ute och cyklar eftersom de försöker få kunden att gå med på sämre villkor än de avtalade. De är extra ute och cyklar eftersom de verkar göra gällande att det är normalt förfarande att de kan ändra ett ingånget avtal i efterhand utan att kunden uttryckligen och frivilligt ger sitt medgivande till detta.

 

Det normala beteendet från Telia hade varit att säga att de gjorde ett misstag, men eftersom det är till kundens fördel så låter de naturligtvis avtalet gälla enligt överenskommelsen.

Aha, det var inte Anders? Korrigering du syftade på utan upprinnelsen till tråden. My bad. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst alla era bra och informationsrika diskussioner inser jag att jag kanske borde kräva telia på det billigare 150kr /månaden istället för 200kr? Är jag ett svin om jag gör det? hon jag pratade med gav mig ändå 250 kr rabatt för att de klantade sig med unspelningen(så jag slipper inträdesavgiften, men finns den? kostar det 250kr?)

 

Vad hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst alla era bra och informationsrika diskussioner inser jag att jag kanske borde kräva telia på det billigare 150kr /månaden istället för 200kr? Är jag ett svin om jag gör det? hon jag pratade med gav mig ändå 250 kr rabatt för att de klantade sig med unspelningen(så jag slipper inträdesavgiften, men finns den? kostar det 250kr?)

 

Vad hade ni gjort?

 

Har du frivilligt gått med på att ändra avtalet så finns det förmodligen bara en möjlighet att återgå till det ursprungliga, och det är om de gjort något formellt fel för att få dig att gå med på att ändra avtalet. Till exempel om de ljugit och påstått att det ursprungliga avtalet inte gäller, men att de som goodwill kan tänka sig att ge dig viss kompensation. Har de däremot bara erkänt att de gjort fel och sedan vädjat till dig att handla till ordinarie pris, och du gått med på det, är du sannolikt låst vid denna nya överenskommelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia får inte ändra sitt avtal efter att du har accepterat det. Det har de uppenbarligen gjort och du har rätt, att närsomhelst, avbryta det avtalet. ie om de ändrar, höjer priser ect på ofördelaktigt vis kan man som kund avsluta ett avtal. Detta är precis det de har gjort och 14-dagars är därmed irrelevant.

 

Talar du med Telias kontaktpersoner för ARN kommer det förmodligen ge dig rätten att få det originalavtal som du sa ja till.

 

// Från en som vet... (schhh)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia får inte ändra sitt avtal efter att du har accepterat det. Det har de uppenbarligen gjort och du har rätt, att närsomhelst, avbryta det avtalet. ie om de ändrar, höjer priser ect på ofördelaktigt vis kan man som kund avsluta ett avtal. Detta är precis det de har gjort och 14-dagars är därmed irrelevant.

 

Talar du med Telias kontaktpersoner för ARN kommer det förmodligen ge dig rätten att få det originalavtal som du sa ja till.

 

// Från en som vet... (schhh)

 

Även om de har gjort en omförhandling under vilken han uttryckligen gett sitt godkännande till de ändrade villkoren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag gick med på det var ju för att de sa att det enda jag kunde göra var att antingen säga upp abbonemanget, eller ta abbonemanget och få 250 kr.

 

Så jag förstod ju aldrig att de var bundna att ha 150kr/mån om jag ville behålla abbonemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag gick med på det var ju för att de sa att det enda jag kunde göra var att antingen säga upp abbonemanget, eller ta abbonemanget och få 250 kr.

 

Så jag förstod ju aldrig att de var bundna att ha 150kr/mån om jag ville behålla abbonemanget.

 

Nej det jag menade var att hade du bråkat lite så hade säkert fått som du ville. dvs det du tackade ja till från början. Nu gör de rätt i att låta dig avbryta abonnemanget eller få det till, i deras mening, korrekta dealen. De vet att de alltid är bäst att stå för ett misstag som i detta fall är tydligt att de har gjort och inte du. Hade också vart enklare för dem att ge dig rätt för att slippa en lång tråd där man ser att Telia inte tar ansvar för sina misstag utan att det är du som kund som får göra det. Jag skulle garanterat avbryta abonnemanget och välja en annan operatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär. Då var min plan pajjad.

 

Nu kan jag ämdå inte jailbreaka den. F*N!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...