Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är ett inspelad avtal bindande för Telia?


pierre_r

Rekommendera Poster

Ja, jag var med om något mycket konstigt förra veckan när jag beställde min iPhone 3GS 16 gb ifrån Telias kundtjänst.

 

Först pratade vi om att jag var väldigt besviken för att 29kr prata inte fanns längre. Jag hade varit inne i en Teliabutik då det tydligen varit sista dagen för 29 kr abbonnemangen, men ingen i butiken sa detta till mig när jag sa att jag skulle fundera och komma in nästa dag.

Där förlorade jag 20 * 24 kr (480 kr) emot 49 * 24 (1176 kr)

 

Så Telia gav mig 5 månaders fria abbonnemangskostander, dvs. 245 kr i rabatt. (förlorade ändå 931 kr! )

 

Sen så skulle vi spela in det där avtalet. Allt gick bra, jag sa mitt namn och sådär. Men när hon läste upp avtalet så sa hon att jag skulle betala 150 kr/månaden för telefonen istället för 200kr. Men efter inspelningen blev det att vi la på.

 

Jag blev då mycket glad, tänkte att jag läst fel på hemsidan. 50 kr mindre i månaden blir ändå rätt mycket pengar. (ca 1200kr)

 

Men sen när jag kollade på Telias hemsida någon dag senare så insåg jag att det var 200kr/månaden. Så jag ringde Telia igen.

 

 

Då sa dom det att det dom sa i avtalet gällde, jag bad henne att lyssna på avtalet, och som jag skrivit så sa hon 150/kr månaden i avtalet.

Hon jag pratade med sa att Telia skulle kontakta mig nästa vardag då tjejen jag bundit avtalet med inte jobbade för tillfället.

 

Nu har jag pratat med den, hon sa först att hon gjort fel, att det är 16 /gb som kostar 150kr/månaden och 32/gb som kostar 200kr/månaden. Då bad jag henne att kolla igen. Hon försvann i 2 minuter, sen kom hon tillbaka och sa att hon har helt fel och att alla iPhone 3GS kostar 200 kr månaden. Då sa hon det att Telia inte kommer sätta 150 kr som delbetalning.

 

Eftersom jag är en snäll person tyckte jag instinktivt att det rätta vore att betala 200kr. Men nu i efterhand undrar jag hur det fungerar. Är inte avtalet bindande för dom också? Borde det inte vara 150 kr/ månaden som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I grunden är ju alla avtal bindande, oavsett om de är muntliga eller skriftliga. Muntliga avtal är bara svårare att bevisa, men om nu Telia har en inspelning så är ju åtminstone bevisläget klart.

 

Frågan är dock om Telia vill plocka fram en inspelning som är till deras nackdel...

 

Det är därför jag har köpt en sådan här, som jag alltid använder när jag gör "officiella" samtal.

 

Jag tycker inte att det Du hörde var "för bra för att vara sant", så de kan inte direkt hävda att Du borde förstått att de sade fel.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att Telia gjort fel och det är till din nackdel så skall du ju ringa in till kundtjänst med en gång.

Deras uppgift är att hjälpa kunderna, inte att lura dem.

Inspelningar på avtal är kalaslätt att plocka fram.

Ring in på en gång.

 

Undrar dock om det kiwi sysslar med är lagligt?

Man får väl inte spela in samtal om inte motparten är medveten om de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja snackade med min pojkvän som jobbat som telefonförsäljare i 2 år (dock inte längre) och själv jobbade jag i en månad.

Svaret på din fråga är nej, det är det inte. Det är bara bindande för kunden. Däremot får du ett papper hemskickat i brevlådan och där är det med ett papper som är bindande för Telia också.

Vad som tål att tilläggas är att det är falsk marknadsföring av din säljare att sitta och säga ett pris när det faktiskt är ett annat. Telia har ingen som helst skyldighet att hålla fast vi det säljaren säger i telefonen, detta för att skydda att sådana här misstag ska ske. Men det är fortfarande falsk marknadsföring av dem, det vet att de flesta inte tittar i papprena som kommer hem. Orkar inte, vill inte, betalar räkningen och är nöjda. Du som kund behöver inte så ut med det. Som föregående inlägg skrev, ring till kundservice. Det brukar inte vara svårt att få dem att hjälpa dig komma ur avtalet, men skulle det vara så finns det ju andra vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar dock om det kiwi sysslar med är lagligt?

Man får väl inte spela in samtal om inte motparten är medveten om de?

 

Nej, det är inte olagligt. bara ena parten i samtalet är medveten om att det spelas in så är det lagligt. däremot får inte en tredje part avlyssna utan att någon vet. Det är iaf vad de sagt på mitt jobb på en kundtjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att avbetalningen för telefonen är 150:- om man tar deras special med mobilsurf extra och prata på.

I annat fall är det 200:-

 

Fast det är ju tråkigt att det blev strul, även om alla kan göra fel.

Hör med Telia, de verkar ju inte helt omöjliga om de nu ändå gav dig 5 fria månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på program i OS X och annan apparatur att spela in samtalet på?

GarageBand eller QuickTime Pro. Nya QT X borde också funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder själv ett digitalt "fickminne" att spela in mina samtal med. På så vis kan jag även spela in mina mobilsamtal på resande fot.

 

Och som TigerLily skrev ovan, så är det fullt lagligt så länge jag själv vet att inspelning sker. Skulle någon annan spela in vårt samtal utan att vi vet om det, så är det olagligt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder själv ett digitalt "fickminne" att spela in mina samtal med. På så vis kan jag även spela in mina mobilsamtal på resande fot.

 

Och som TigerLily skrev ovan, så är det fullt lagligt så länge jag själv vet att inspelning sker. Skulle någon annan spela in vårt samtal utan att vi vet om det, så är det olagligt.

 

 

/ Kiwi

 

 

Bara av nyfikenhet. Beror det inte på om det är en privatperson eller ett företag du pratar med? Integritetslagar i Sverige är ju rätt hårda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även muntliga avtal är bindande för båda parter. Det gäller även för telefonförsäljare, och den som säger något annat till sina säljare är ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja snackade med min pojkvän som jobbat som telefonförsäljare i 2 år (dock inte längre) och själv jobbade jag i en månad.

Svaret på din fråga är nej, det är det inte. Det är bara bindande för kunden. Däremot får du ett papper hemskickat i brevlådan och där är det med ett papper som är bindande för Telia också.

Vad som tål att tilläggas är att det är falsk marknadsföring av din säljare att sitta och säga ett pris när det faktiskt är ett annat. Telia har ingen som helst skyldighet att hålla fast vi det säljaren säger i telefonen, detta för att skydda att sådana här misstag ska ske. Men det är fortfarande falsk marknadsföring av dem, det vet att de flesta inte tittar i papprena som kommer hem. Orkar inte, vill inte, betalar räkningen och är nöjda. Du som kund behöver inte så ut med det. Som föregående inlägg skrev, ring till kundservice. Det brukar inte vara svårt att få dem att hjälpa dig komma ur avtalet, men skulle det vara så finns det ju andra vägar.

 

Du får gärna hänvisa till lagrum på det du skriver, för det där är ren bullshit. Enligt svensk lag krävs det ingen formalia beträffande bindande avtal förutom det faktumet att avtalet skall innehålla ett anbud och en accept. Det är troligen inte möjligt att få ett mer uppenbart anbud/accept vid ett muntligt avtal än en inspelad avtalsuppläsning. Men nu kanske man inte ska förvänta sig så mycket av telefonförsäljare iofs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..QuickTime Pro..

Borde jag ha tänkt på. :sorry:

 

Använder själv ett digitalt "fickminne" att spela in mina samtal med. På så vis kan jag även spela in mina mobilsamtal på resande fot.

Ett X GB USB-minne? Hur kan man spela in på ett sånt? Måste väl lägga in programvara på den för att kunna spela in? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej

 

Rent generellt så gäller ett inspelat avtal samma som ett skriftligt.

Detta är självklart något som Telia har clearat med våra jurister innan vi har börjat med inspelade avtal.

Dom är även utformade på ett speciellt sätt också det efter kontroller med Jurister för att dom ska vara bindande.

Har det däremot blivit ett uppenbart fel så använder man ångerrätten med 14 dagar som man har per automatik med distansköplagen till grund.

Slutligen så är det mänskligt att fela, ingen som jobbar som telefonist på någon operatör är felfri.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Rent generellt så gäller ett inspelat avtal samma som ett skriftligt.

Detta är självklart något som Telia har clearat med våra jurister innan vi har börjat med inspelade avtal.

Dom är även utformade på ett speciellt sätt också det efter kontroller med Jurister för att dom ska vara bindande.

Har det däremot blivit ett uppenbart fel så använder man ångerrätten med 14 dagar som man har per automatik med distansköplagen till grund.

Slutligen så är det mänskligt att fela, ingen som jobbar som telefonist på någon operatör är felfri.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

 

Ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller för konsumenten, inte för näringsidkaren (Telia). Telia har alltså ingen som helst möjlighet att ångra sig ur ett avtal enligt den lagen. Det finns däremot regler enligt Avtalslagen för rättshandlingars ogiltighet men jag har mycket svårt att tro att det skulle kunna användas för Telias fördel (tex. förklaringsfel §32 AvtL). Konsumenten kan inte räknas kunna priserna och avtalen bättre än säljaren.

 

Påstår verkligen Telias jurister att Telia kan använda ångerrätten enligt Distans- o hem... för att ta sig ur ett avtal? Då undrar jag då verkligen vad det är för jurister Telia anlitar :hihihi: . Studenter som läst juridisk översiktskurs har tom. bättre koll på lagen än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice
Ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller för konsumenten, inte för näringsidkaren (Telia). Telia har alltså ingen som helst möjlighet att ångra sig ur ett avtal enligt den lagen. Det finns däremot regler enligt Avtalslagen för rättshandlingars ogiltighet men jag har mycket svårt att tro att det skulle kunna användas för Telias fördel (tex. förklaringsfel §32 AvtL). Konsumenten kan inte räknas kunna priserna och avtalen bättre än säljaren.

 

Påstår verkligen Telias jurister att Telia kan använda ångerrätten enligt Distans- o hem... för att ta sig ur ett avtal? Då undrar jag då verkligen vad det är för jurister Telia anlitar :hihihi: . Studenter som läst juridisk översiktskurs har tom. bättre koll på lagen än så.

 

Hej

 

Du har helt rätt, det var inte det jag menade när jag skrev texten ovan.

Telia har inte någon möjlighet att använda ångerrätt. Det var klumpigt skrivet av mig helt enkelt.

Vad jag menade var att har något fel inträffat så har kunden möjlighet att använda sig av ångerrätt.

Jag som har skrivit otydligt.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du har helt rätt, det var inte det jag menade när jag skrev texten ovan.

Telia har inte någon möjlighet att använda ångerrätt. Det var klumpigt skrivet av mig helt enkelt.

Vad jag menade var att har något fel inträffat så har kunden möjlighet att använda sig av ångerrätt.

Jag som har skrivit otydligt.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice.

 

Telia har ingen laglig rätt att utan kundens medgivande ändra det ingångna avtalet. Detta gäller även om avtalets utformning påverkats av ett misstag hos försäljaren. Vid liknande händelser på ehandelssajter (där produkter ibland av misstag annonseras för 10% av normalpris) brukar de kunder som hunnit nappa på erbjudandet få sina varor till avtalat pris utan försök till protester från leverantören.

 

Telia är helt klart ute och cyklar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får dock säga att det är bra att operatörerna finns här och svarar på frågor...när svaren är korrekta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även muntliga avtal är bindande för båda parter. Det gäller även för telefonförsäljare, och den som säger något annat till sina säljare är ute och cyklar.

Javisst. Problemet är att bevisa vad som verkligen sades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar väl ändå ingen roll att man tecknar ett avtal och spelar in det?

Kunden har ju rätt att använda sin 14 dagars ångerrätt oavsett?

 

Vad jag menar är, att man inte behöver ens motivera varför man skickar tillbaka varan?

 

Varför ska man då spela in ett avtal, när avtalet ändå inte står över distansavtalslagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. Problemet är att bevisa vad som verkligen sades.
Det spelar väl ändå ingen roll att man tecknar ett avtal och spelar in det?

Kunden har ju rätt att använda sin 14 dagars ångerrätt oavsett?

 

Vad jag menar är, att man inte behöver ens motivera varför man skickar tillbaka varan?

 

Varför ska man då spela in ett avtal, när avtalet ändå inte står över distansavtalslagen?

Men, efter de 14 dagarna då? Då kan det behöva bevisas vad som sades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar väl ändå ingen roll att man tecknar ett avtal och spelar in det?

Kunden har ju rätt att använda sin 14 dagars ångerrätt oavsett?

 

Vad jag menar är, att man inte behöver ens motivera varför man skickar tillbaka varan?

 

Varför ska man då spela in ett avtal, när avtalet ändå inte står över distansavtalslagen?

Jo, men kunden skulle ju kunna hävda att det inte finns ett avtal dag 15, och då kanske leverantören vill binda kunden på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har ingen laglig rätt att utan kundens medgivande ändra det ingångna avtalet. Detta gäller även om avtalets utformning påverkats av ett misstag hos försäljaren. Vid liknande händelser på ehandelssajter (där produkter ibland av misstag annonseras för 10% av normalpris) brukar de kunder som hunnit nappa på erbjudandet få sina varor till avtalat pris utan försök till protester från leverantören.

 

Telia är helt klart ute och cyklar här.

Förstår inte riktigt hur du kan tycka att Telia är ute och cyklar, inte efter Anders korrigering som du citerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar väl ändå ingen roll att man tecknar ett avtal och spelar in det?

Kunden har ju rätt att använda sin 14 dagars ångerrätt oavsett?

 

Vad jag menar är, att man inte behöver ens motivera varför man skickar tillbaka varan?

 

Varför ska man då spela in ett avtal, när avtalet ändå inte står över distansavtalslagen?

 

Det måste ju ändå finnas ett bindande avtal för att Distans- och hemförsäljningslagens ångerrätt ska kunna aktualiseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är alla avtal bindande, såväl muntliga som skriftliga. Det är bara det lilla kruxet att kunna leda det förstnämnda i bevis. Eftersom Telia i det här fallet har avtalet inspelat, så borde det vara en smal sak att bevisa.

 

En annan rättsprincip som råder i Sverige är att den som påstår något även har bevisbördan. Med det innebär att abonnenten ska kunna bevisa vad det ingångna avtalet innehöll.

 

Telia kan därigenom hävda att det är abonnenten som ska lägga fram bevis, men tror inte de vill hävda detta eftersom de i sina rutiner för telefonförsäljning alltid spelar in samtalen. Trots allt så har de att tänka på badwill!

 

För övrigt så är det bara vid en typ av avtal som det krävs formalia för att vara bindande och det är när det gäller fast egendom (fastigheter). Där ska köpebrevet vara skriftligt eftersom det är med denna fångsthandling som den nya fastighetsägaren söker lagfart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...