Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatering och partitionering-gammal PC-ovana?


Anders Niva

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar två saker som länge diskuterats i min umgängeskrets.

Som gammal PC-användare var man ju van vid att behöva formatera hårddisken och installera om OS:et med jämna mellanrum för att datorn inte skulle bete sig som en säck potatis i prestandaväg.

 

Detta ligger såklart kvar i minnet när jag (inte lika ofta) installerar om min Mac.

 

Frågan är: Behöver man formatera hårddisken på Macen eller räcker det med att bara installera om OS:et? Känns ju som att det ligger en massa filer överallt från programinstallationer/avinstallationer, filkopieringar etc som inte försvinner om man bara installerar om OS:et (?).

 

En annan grej som ligger kvar från PC-tiden är ju detta med att partitionera sin hårddisk. Låt säga att man har en bärbar dator som man partitionerar upp med kanske 10gb för OS:et och resten för det man ska jobba med. Finns det någon prestandavinst i detta eller är det en gammal PC-ovana? När kan man tänkas vilja partitionera Macen? Kraschar HD:n så är man ju inte hjälpt av någon partitionering.

 

 

Hoppas någon kan ge svar på dessa två frågor som jag hittills inte lyckats bringa ljus över.

 

Mvh

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt behöver du inte ominstallera OSX. Det kan hända någon gång då en större uppdatering eventuellt kan strula till det för något av dina favoritprogram.

 

Om du vill ominstallera kan du välja "radera och installera" vilket ger en "ren" hårddisk. OSX lämnar mindre skräp efter sig än Microsoft då den inte sprider filerna på samma sätt, dock finns det självklart undantag.

 

Partionering kan ge en liten prestandavinst men då endast i att det är lättare att lämna kvar ledigt utrymme på "systempartionen" något som behövs. I övrigt så tror jag inte att du märker någon skillnad. Partionera kan man tänkas göra om man vill ha "bättre" ordning och kan eventuellt underlätta vid backup.

 

Krasher är mycket ovanligt men det förekommer. Det räcker med en omstart och du får ytterst sällan några kvarstående skador.

 

Detta är mina åsikter på dina frågor fast jag fick det till fler än två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tycker jag att det kan vara nyttigt att installera om rubbet någon gång ibland oavsett OS - bara för att få bort en massa junk som samlar sig överallt. (Som sagt, OS X orsakar mindre junk, men ändå lite junk)

 

Om inte annat för att vårstäda bort sånt man inte använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar bara slänga lite program jag inte använt på länge. Har bara gjort en ominstallation senjag köpte min mini för drygt 1.5 år sedan men det var för jag blev tvungen. Hårddisken rasade nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laga inte det som inte är trasigt. Installera inte om, kör inte en massa underhållsprogram om du inte måste - dvs har problem.

 

OS X sköter i mångt och mycket sig själv och en omstart då och då brukar fixa det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

 

Tack för alla svar! Det verkar ju ju entydigt, att man inte behöver tjafsa så mycket med formatering av hårddisken.

 

Skönt!

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...