Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Döpa om musikfiler automatiskt

atbastar

Recommended Posts

Någon som vet något bra program (gärna gratis) för att döpa om sina musikfiler till "låtens artist + låtnamn" automatiskt? Dvs om låten är taggad rätt så döper den om låten till t.ex. Michael Jackson - Beat it om det nu är det som står i infon.

Skulle uppskatta tips :)

Lägg dom i Itunes Music mappen och lägg dom sen till Itunes så ändrar de namn

ett annat alternativ är Musorg

Tack, men iTunes är jobbig. Alla låtar läggs i separata mappar osv. Har inte hittat ett sätt att ta bort den biten. Ska kika lite på musorg.

Inte om du inte vill det.

Ja nu ser jag det. Men då uppstår ett annat problem, nämligen om jag lägger till ett helt album då blandas de ihop med resten av musiken. Vill gärna ha album i en egen mapp.

gorancarlsen
Någon som vet något bra program (gärna gratis) för att döpa om sina musikfiler till "låtens artist + låtnamn" automatiskt? Dvs om låten är taggad rätt så döper den om låten till t.ex. Michael Jackson - Beat it om det nu är det som står i infon.

Skulle uppskatta tips :)

Att arbeta med Mac skiljer sig på några grundläggande punkter.

I Windows arbetar man nästan alltid i Utforskaren bland filer och mappar.

Med Mac arbetar man oftast i program och struntar i mappstruktur och filer. Två exempel är iTunes och iPhoto.

Bry dig inte om hur filer o mappar ser ut, arbeta med låtarna i iTunes och lägg in artis, album, gengre och annan info. Det är lätt att jobba med iTunes och den skapar en bra ordning i mappar. Ändra ALDRIG på filer o mappar via Finder!

Att arbeta med Mac skiljer sig på några grundläggande punkter.

I Windows arbetar man nästan alltid i Utforskaren bland filer och mappar.

Med Mac arbetar man oftast i program och struntar i mappstruktur och filer. Två exempel är iTunes och iPhoto.

Bry dig inte om hur filer o mappar ser ut, arbeta med låtarna i iTunes och lägg in artis, album, gengre och annan info. Det är lätt att jobba med iTunes och den skapar en bra ordning i mappar. Ändra ALDRIG på filer o mappar via Finder!

Sir, yes, sir. Jag har börjat haka på den biten men problemet är att jag har flera tusen låtar och jag vill inte ha alla i biblioteket och vill lätt kunna hitta enstaka artister osv på ett enkelt sätt genom att hitta de i finder. Iof kanske rätt dålig anledning men jag vill ha rätt bra ordning på mina mappar och filer.

Ja nu ser jag det. Men då uppstår ett annat problem, nämligen om jag lägger till ett helt album då blandas de ihop med resten av musiken. Vill gärna ha album i en egen mapp.

Du får album i en egen "mapp" i iTunes.

Om låtarna har rätt information i ID-informationen, så sorteras de under album i iTunes.

Med Mac så sköter man sitt musikbibliotek med iTunes och det finns ingen anledning att göra på annat sätt. Att rota nere i mappar på hårddisken är en Windows idé. Se iTunes som det gränssnitt, den användarmiljö, som du jobbar i för att sortera och handha musik. Därför ska du ej bry dig om hur iTunes sorterar musiken rent fysiskt, för iTunes mappen ska du låta vara som den är. Du öppnar, sorterar, hanterar, kopierar, spelar upp och märker låtarna och albumen i iTunes istället för i Finder.

Sir, yes, sir. Jag har börjat haka på den biten men problemet är att jag har flera tusen låtar och jag vill inte ha alla i biblioteket och vill lätt kunna hitta enstaka artister osv på ett enkelt sätt genom att hitta de i finder. Iof kanske rätt dålig anledning men jag vill ha rätt bra ordning på mina mappar och filer.

Då tycks det för mig som att du har valt fel datorsystem om du vill fortsätta att jobba som att du har Windows, fast du har köpt Mac. Varför inte fortsätta med Windows då eftersom det är det arbetsättet som du föredrar?

Då tycks det för mig som att du har valt fel datorsystem om du vill fortsätta att jobba som att du har Windows, fast du har köpt Mac. Varför inte fortsätta med Windows då eftersom det är det arbetsättet som du föredrar?

Jag är sjukt nöjd med Mac och kommer aldrig att byta tillbaka. Jag tror helt enkelt att jag är lite för inrotad i Windows-arbetssätt men allt går att vänja bort https://forum.macworld.se/style_emoticons/d...utskallning.gif

Tack för tipsen :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...