Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är min MBP påväg att gå sönder?


jonatannn

Rekommendera Poster

Har problem med min MBP, den låser sig när den blir varm. Den mörka ridån rullar då ned för skärmen och ber mig starta om på flera olika språk.

 

Har tittat med Istat pro vilken temperatur CPU:n håller och den går väldigt snabbt upp till 60-67 grader från nyligen uppstartad utan någon större belastning. Strax innan den brukar hänga sig passerar den över 70 grader. Har installerat Fan kontroll för att öka fläktarna men detta fungerar ändå inte. Har testat att köra utan batteriet isatt för att minska värmen men de fungerar inte heller så bra. När jag lägger fingrarna ovanför tangentbordet så bränner det rätt rejält, även under datorn. HDD verkar inte vara varm eller så utan det är mer CPU:n.

 

Allt började när jag hade uppdaterat till versionen innan Snow Leopard (10.5…) Då betedde sig operativsystemet väldigt instabilt. Försökte reparera behörigheten samt skivan utan bra resultat. Tänkte att det löser sig när jag uppdraperar till SL. Blir dock väldigt besviken när jag kör SL nu och får otroligt många ridåer som leder till omstart (eller Kernel Panic kanske det är). Trodde att det inte skulle följa med en massa problem när jag uppdaterade..

 

Tyvärr verkar det vara ett hårt problem och inte ett mjuk men jag behöver råd och tips….

 

 

MJUKT Problem:

1. Kan jag med hjälp av SL skivan radera hela hårddisken och installera operativsystemet från scratch? Lyckas inte hitta Radera/installera när jag startar med skivan. Vill gärna testa detta men är osäker för jag kan inte göra någon backup med Time capsule eftersom den inte hinner detta innan den blir för varm och hänger sig. Går så otroligt mycket tid att först installera om till Leopard från TC och sen installera SL om det skulle skita sig…

 

HÅRT Problem:

1. Hur gör jag ett Apple Hardware Test? Håller jag ner D tangenten vid uppstart med skivan i?

 

2. Kan det vara RAMminnet som spökar och gör att det blir för varmt och sedan hänger sig? Sitter på en MBP C2D 2,33 med 2 gb 667 DDR2 SDRAM från hösten 2006. Behöver jag max upp den med nytt RAMminne?

 

3 Om det blir reparation vad brukar dessa ligga på?? Vad tar de för att kolla vad som är fel utan att åtgärda (typ diagnos eller nått..)

 

Märker även att både safari, mail och andra basprogram kraschar ofta i SL och får starta om sig, händer detta er ox?

 

 

Börjar misströsta med denna dator nu och den har ju bara 3 år på nacken…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...