Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kanex Mini-displayport till HDMI med ljud


TheSwede86_returns

Rekommendera Poster

TheSwede86_returns

Hej!

 

Såg denna:

 

http://gizmodo.com/5325723/kanex-mini-disp...y-gets-it-right

 

dvs. Mini-displayport till HDMI med ljud (via att du kopplar in en USB-sladd i din Mac, bilden får du genom Mini-displayport).

 

$40 däremot verkar de ha skjutit tillbaka leveranser till mitten av September enl. Engadget.

 

Hoppas den kommer ut på Ebay eller liknande så vi i Europa kan beställa den snart.

 

En fråga:

 

Ni som har Mini-displayport till HDMI adaptrar, hur funkar det med era TV-apparater/projektorer?

Anledningen varför jag frågar är att jag är intresserad av att antingen koppla min MBP till antingen en TV eller en projektor och just köpt en Mini-displayport till VGA med datorn.

När jag däremot kör min PC som jag har nu till min TV (en gammal Sony 32" LCD) så blir det inte en "exakt" bildskärm med HDMI utan då har jag svart på båda sidor av TV:n.

Däremot med VGA får jag bildskärmen exakt ut i kanterna.

 

Har ni som använt HDMI-adaptrarna fått något liknande på era TV-apparater/projektorer?

 

Vad är annars fördelen att använda HDMI ist. för VGA förutom att man får HDCP stöd & ljud?

Både VGA/DVI/HDMI kan ju ge 1920x1080? Ska jag köra den till projektor får jag ju ändå dra ljudet separat till ett hemmabiosystem eller förstärkare?

 

Iofs. kanske en VGA-adapter kan vara bra att ha till ev. presentationer i skolan om de har projektor då VGA är väl de facto standard på projektorer?

 

Tacksam för svar - TheSwede86_returns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vga är standard på presentationsprojektorer och i olika AV-sammanhang fast inte en självklar existens på hemmabioprojektorer. Så det skadar aldrig att äga den adaptern också. :)

 

Fördelen med hdmi i datorsammanhang är främst den digital överföringen. Med vga och högupplösning blir det ofta små synkfel och ökat brus, även om det i praktiken kan sakna betydelse för upplevd bildkvalitet. Hos många teveapparater är det heller inte möjligt att köra 1920x1080 via vga. Då är hdmi enda alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Jag har köpt en hdmi adapter till min mac, men ljudet kommer inte måste man göra något speciellt i inställningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Hej!

 

Jag har köpt en hdmi adapter till min mac, men ljudet kommer inte måste man göra något speciellt i inställningarna?

 

Är det en hdmi-adapter som har eget ljudkort via usb?

 

Om inte så kan du inte få ljud via hdmi eftersom det inte skickas ljud via bildskärmsporten på datorn. Du måste då dra ljudet från hörlursutgången till teven. Kontrollera med tevens handbok vilken hdmi-ingång du ska använda för detta och hur den aktiveras. Oftast är det endast en av hdmi-ingångarna som har en separat ljudingång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...