Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta till SSD själv i MBP 13"


chillano

Rekommendera Poster

Hej! Jag har läst flertalet recensioner och artiklar som vittnar om att en SSD - disk skulle förbättra prestandan i min dator markant. Tio sekunder snabbare boot-up är ett exempel, vilket är en enastående förbättring. Det skrivs också väldigt mycket om att de mekaniska hårddiskarna är flaskhalsen hos dagens datorer, och att en uppgradering till SSD är väl värt.

 

Det jag undrar är om man kan komma över några prisvärda SSD - diskar som passar i en MBP 13" och som har en lagringskapacitet på minst 80 gb? Hur mycket kostar dem och var kan man köpa dem?

 

Fråga 2: Kan man utföra det här ingreppet själv, och hur påverkas garantier osv. av det? Hur ska man göra det och vad behöver man för verktyg?

 

Alternativt, kan man gå till en certifierad serviceplats och låta dem göra det?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att intel kommer med "prisvärda" SSD-diskar i höst (dvs. snart)

 

Nytt test:

http://www.sweclockers.com/artikel/6190-ssd_hosten_2009

 

Att byta hdd i MBP är inga problem. Gjorde det själv när jag satte i en 500GB.

Garantin på MBP'n försvinner ej. Instruktioner finns i manualen. Om du inte har manualen så finns den på nätet på apples sidor. sök efter manual.

 

Du behöver en liten korsmejsel, och tar bort bottenplattan. Därefter samma korsmejsel igen för att lossa på hårddisken. Sen bara byta ut de båda och skruva fast allt igen.

 

Priser o sånt finner du i testet jag länkat till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_karate_kid

Jag satte i en SSD idag och installerade Snow Leopard och det är rejäl skillnad, framförallt jämfört med en 5400rpm original. De mest prisvärda idag tycker jag är Crucial M225 128gb eller Intel X25-M G2 80gb. Att byta disken själv är inga problem, se bara till att du har ordentliga verktyg. Du behöver en #00 stjärnmejsel och en Torx T6 mejsel...se framför allt till att ha en bra Torx T6 mejsel, inget skit från kejll och company eller clas ohlsson för då lär du vildgänga skruvarna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack så mycket! Men det kan alltså vara värt att vänta nån månad innan man köper en ny SSD? Vilka dimensioner ska den ha för att passa, så att man kan kolla runt lite senare?

 

Självklart. Verktyg av hög kvalitet är ju a och o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...