Jump to content
Just nu i M3-nätverket

4 Frågor söker Svar.

daniel1891

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt ny på Mac och har börjat intressera mig för att göra hemsidor, och upptäckte då programmet iWeb som jag hade installerat på datorn.

Min undran är hur jag kan lägga upp den på internet(via ftp), utan att använda MobileMe.

Jag vet att jag måste ha ett webbhotell att publicera på, och några har rekomenderat ett program som heter Transmit, som jag har skaffat, men utan att riktigt förstå hur jag ska använda det.

Så, mina frågor är:

1: Vilket webbhotell rekomenderas till sidor skapade med iWeb?

2: Hur använder jag Transmit? Och vad är det för sorts program?

3: Är intresserad av att ha en gästbok, men hittar inget sånt i iWeb, är det något som går att ordna ändå?

4: Går det att göra en "undersida"/alt. pop-up fönster när man trycker på Ex. ett namn. Typ Nils Nilsson, och sedan så kan man läsa mer specifikt om den personen?

Micke-Nyponros

Svar på fråga 3 om gästboken:

Lägg till en HTML-Snippet (vet inte vad den heter på svenska i iWeb) och skriv:

<table width="100%" height="100%" border="0">

<tr>

<td align="center" valign="middle">

<iframe src="http://ADRESSEN TILL DIN GÄSTBOK" name="iframe" width="600" height="900" scrolling="auto" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

</td>

</tr>

</table>

Sedan kan du skapa en gästbok på t.ex. ultraguest.com

Om du länkar direkt läs-sidan och använder ultraguest.com får du automatiskt upp en liten länk där gäster kan klicka för att skriva.

Bif. finner du ett exempel från min sida.

Hej från M.

post-18357-1251532439.png

Okej, tack så mycket för hjälpen :)

Men vart och hur lägger jag in HTML-koden?

Ska jag skapa en ny sida först?

Jag vet inte om detta är rätt utfört, men jag får det inte att funka iaf.

I ett nytt fönster(sida) har jag öppnat upp en ny Form. Sedan klistrat in det du föreslog och skrev in min gästboks adress. Jag har även varit inne på andra forum och läst olika hjälpguider utan att få det att funka. Det ända som finns på min sida är en massa koder samt länken man kan trycka på för att komma vidare till gästboken.

Jag postar länken till min hemsida här så kan du kanske se vad jag gjort för fel :)

http://web.me.com/daniel1891/Märsta_Inneba...Startsidan.html

by the way: hur gör man ett så kallat screenshot på mac?

För ett skärmskott:

cmd + shift + 4 om du vill välja en del av skärmen, tryck ned mellanslag 1 gång och du kan välja hela fönster

cmd + chift + 3 tar hela skärmen

Micke-Nyponros

Hej!

nej. du ska dra in en HTML-snipplet på din sida, och i den skriver du HTML-taggen.

Jag vet inte vad "HTML-Snipplet" heter i svenska versionen av iWeb, men bifogat ser du hur loggan ser ut.

Du hittar den under Widgets iWeb.

M

post-18357-1251631912_thumb.png

Tack så mycket för hjälpen. Nu vet jag vad en "html-snipp" är för något, eller "html-stycke" som det heter på svenska :)

... man lär sig något nytt varje dag!

Dock så undrar jag hur man ändrar den vita bakgrunden till annan färg, eller gör den transparent om det går.

Går det att ta bort reklamen som hamnar både ovanför och under alla inlägg i gästboken?

Och hur får man sidan att dyka upp på google när man gör en sökning?

Går det att ta bort reklamen som hamnar både ovanför och under alla inlägg i gästboken?

Och hur får man sidan att dyka upp på google när man gör en sökning?

Då måste du registrera din websida på google.com.

Okej, hur går man tillväga för att göra det?

Kostar det något att ha den registrerad hos Google?

Kan rekommendera Surftown som webbhotell, har haft dem sedan 2004 och är riktigt nöjd.

www.surftown.se

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...