Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra språk i Word 2008


Gerthoi@hotmail.com

Rekommendera Poster

Gerthoi@hotmail.com

Hej jag har ett litet men så fruktansvärt irriterande problem.

Jag skriver mestadels på engelska när jag skriver i word men jag köpte mitt office i Sverige så det är följaktligen på Svenska men med engelsk ordlista. Det går bra att ändra språk i ett dokument jag börjat skriva i (verktyg/språk/engelska). Men så fort jag skapar ett nytt dokument elelr det räker med att jag raderar det jag skrivit så att dokumentet blir tomt, ja då återställs språket till Svenska. Ok då tar jag väll och väljer språk, engelska och ändra standard… till engelska (USA). Tja det funkar en så fort jag skapar ett nytt dokument eller raderar all text så att dokumentet blir tomt, ja då blir det Svenska igen.

Det kanske inte hade varit så irriterande om Word känt av vilket språk jag skrev på så som mitt Word 2003 på PCn gör men det gör det ej, utan jag ändrar hela djävla tiden och så ja... Jag blir irriterad.

 

En annan sak som är underlig är att om jag både skrivit på Svenska och Engelska och markerar all text och väljer engelska som språk så rättstavar den ändå svenska på svenska så att säga (om det är ett eget stycke). Trots att programet är inställt på engelska som språk.

 

Jag fattar inte varför men mitt Word försöker till varge pris få mig att skriva på Svenska och det är så otroligt irriterande. Vad kan jag göra, jag har testat att ändra alla inställningar i Mac OS (förutom tangentbordet) till engelska. För övrigt så befinner jag mig i USA för stunden så jag har inte installationsskivor och dylikt med mig.

 

Det är inte något stort problem egentligen men det gör mig galen eftersom jag ofta använder word för att kontrolera diverse som jag skrivit, t.ex. ett e-mail som jag är osäker på är rättstavat, kopierar det och klistar in i word, som vill rätta på Svenska.

Förbannad Microsoft skit, snälla hjälp mig med det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gerthoi@hotmail.com

Ok underbart, problemet är bara att jag inte hittat någon inställning där och inte gör det nu heller, inte på egen hand eller genom hjälpen. Det vore underbart om du kunde guida mig lite mer exakt. Tusen tack isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gerthoi@hotmail.com

Ha ha så har jag ju gjort, och den står alltid på Engelska (USA), det spelar ingen roll, alla mina dokument vill rättstavas på Svenska likt förbannat.

I dokumentmallen normal och alla andra mallar så står det engelska som språk när jag kollar, men klickar jag på språk under verktyg så är det Svenska som gäller mer eller mindre ALLTID!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej! jag gick in här just för att se om någon har en lösning på detta problem som också irriterar mig. Jag kör Word 2004 och är van från Windows att ordbehandlingsprogrammet själv läser av vilket språk man använder, och rättstavar efter det. Men nix - så inte i Mac-versionen.

 

Men jag lyckas ändra språket genom att jag ändrar standardspråk under Verktyg, Språk och klickar "Ändra standard". Då ändras också formatmallen. Jag ser på ditt You Tube-klipp att du bara klickar OK - det räcker inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...