Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra 5.1 Högtalare!


noname93

Rekommendera Poster

Tjenare allihopa! :)

 

Nu har det blivit dax för mig att skaffa ett par riktigt feta datorhögtalare då min iMac låter s**t :(

 

Mina krav:

 

VIKTIGT: Bra Baslåda

• Snygga och ska passa iMacen i sin design(någorlunda iaf)

• Upp till 2 000 kronor

• Av bra märke(vad jag vet är tex logitech bra, men säg gärna vilka andra märken är bra, är rätt så dålig på detta)

• Gärna en liten fin fjärrkontroll :)

• 5.1 surroundljud, inget krav men väldigt stort plus

 

Tack för mig och hoppas ni kan spränga mig med bra förslag :)

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logitech Z-5500 är väldigt poppis för 5.1 surround-sound och grym bas-låda till datorn. Ganska billig:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639

Går på lite över 2000kr, men det är det värt vad kraftfull baslådan är faktiskt för priset.

 

 

 

Om du vill ha riktigt fett ljud och vågar lägga ut lite pengar på hifi som håller ett bra tag, skall du nog inte satsa på ett par datorhögtalare.

Själv har jag ett par 5år gamla högtalare som kostade 10k/st då som ja fick i present till min förstärkare. utmärkt ljud ännu, inte slapp bas eller nått :). Men skall byta till ett par monitorer när jag inskaffar nya ljudkortet som kostar över 10k, dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logitech Z-5500 är väldigt poppis för 5.1 surround-sound och grym bas-låda till datorn. Ganska billig:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639

Går på lite över 2000kr, men det är det värt vad kraftfull baslådan är faktiskt för priset.

 

 

 

Om du vill ha riktigt fett ljud och vågar lägga ut lite pengar på hifi som håller ett bra tag, skall du nog inte satsa på ett par datorhögtalare.

Själv har jag ett par 5år gamla högtalare som kostade 10k/st då som ja fick i present till min förstärkare. utmärkt ljud ännu, inte slapp bas eller nått :). Men skall byta till ett par monitorer när jag inskaffar nya ljudkortet som kostar över 10k, dyrt.

Ojdå... det var inte billigt... menar det sista..

 

Z-5500 har jag hört och visst är det grymt ljud... men jag vet inte om jag är redo att lägga 2,5 tusen på ett par högtalare när jag inte ska göra annat än lyssna på musik, titta på film mm. Alltså inget som egentligen kräver superljud. Jag får nog tänka lite, men har du mer förslag så får du gärna säga till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att tro att du kommer hitta något bra surroundpaket för 2000 eller mindre. Logitech's Z-5500 är i princip ohotade när det kommer till bra surroundsystem i den prisklassen som de ligger på.

Men kanske titta efter ett par bra hörlurar? Där kommer du kunna hitta ett par riktigt bra lurar och finns ju även de med surroundljudsfunktioner etc om det nu är jätteviktigt.

Annars bit i det sura äpplet och köp Z-5500, det blir du nog mest nöjd med skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att tro att du kommer hitta något bra surroundpaket för 2000 eller mindre. Logitech's Z-5500 är i princip ohotade när det kommer till bra surroundsystem i den prisklassen som de ligger på.

Men kanske titta efter ett par bra hörlurar? Där kommer du kunna hitta ett par riktigt bra lurar och finns ju även de med surroundljudsfunktioner etc om det nu är jätteviktigt.

Annars bit i det sura äpplet och köp Z-5500, det blir du nog mest nöjd med skulle jag tro.

Jag tror dock, att även om de högtalare som kostar runt 1,5 inte kommer vara lika grymma som Z-5500 så kommer ljudet vara bra.

 

Sen kanske jag borde ha nämnt att jag bor i lägenhet, var jag inte tror att jag kommer få användning för den feta basen som jag talade om i mitt första inlägg. Jag kommer garanterat få många grannbesök om jag använder den för mycket.

 

Okej, en fråga: Vilka högtalarmärken är bra? Rabbla upp så många bra högtalarmärken som ni kan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om tex dessa högtalare?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218561

 

verkar enligt mig bra och är hyffsat snygga samt rätt billiga.

 

Jag har fladdrat runt på nätet angående G51´an. Den får riktigt bra omdömen.

Ett av fler med ungefär samma slutsats: http://www.pctidningen.se/polopoly.jsp?d=566&a=9075

Du kommer säker bli både glad och nöjd med dessa eller liknande.

 

Jag har själv ett par frågor.

1. Hur ansluter man ett 5.1 system till en Mac.

 

2. Finns det passande mjukvara för att på ett enkelt sätt manipulera alla möjliga ljudeffekter i ett till Mac´en anslutet 5.1-system. Varför jag undrar, jo mina dagar framskrider alltid med datorn igång

då jag är hemma, mycket musik blir det.

 

Jag byter ofta "sound". Använder otaliga variabler för att prova och lyssna in vad som

för tillfället ljudmässigt passar. Exempelvis för: typ av musik, rummet, humör,eller bara för jag

söker en ny ljud upplevelse. Om jag inte hade dessa variabler skulle en stor del av min förtjusning

av ljud och musik gå om intet. (Bra ljudkort med bra mjukvara + bra högtalare= chans till bra

individuell ljudupplevelse. Eller?)

 

Jag är nyfiken på vad du tycker kräver superljud, då du skriver " jag ska inte göra annat än lyssna på musik, titta på film mm. Alltså inget som egentligen kräver superljud"

 

Hoppas du finner det som passar dig. "some hot stuff"!

 

salakalle :crossfingers: hälsar. Ha det så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fladdrat runt på nätet angående G51´an. Den får riktigt bra omdömen.

Ett av fler med ungefär samma slutsats: http://www.pctidningen.se/polopoly.jsp?d=566&a=9075

Du kommer säker bli både glad och nöjd med dessa eller liknande.

 

Jag har själv ett par frågor.

1. Hur ansluter man ett 5.1 system till en Mac.

 

2. Finns det passande mjukvara för att på ett enkelt sätt manipulera alla möjliga ljudeffekter i ett till Mac´en anslutet 5.1-system. Varför jag undrar, jo mina dagar framskrider alltid med datorn igång

då jag är hemma, mycket musik blir det.

 

Jag byter ofta "sound". Använder otaliga variabler för att prova och lyssna in vad som

för tillfället ljudmässigt passar. Exempelvis för: typ av musik, rummet, humör,eller bara för jag

söker en ny ljud upplevelse. Om jag inte hade dessa variabler skulle en stor del av min förtjusning

av ljud och musik gå om intet. (Bra ljudkort med bra mjukvara + bra högtalare= chans till bra

individuell ljudupplevelse. Eller?)

 

Jag är nyfiken på vad du tycker kräver superljud, då du skriver " jag ska inte göra annat än lyssna på musik, titta på film mm. Alltså inget som egentligen kräver superljud"

 

Hoppas du finner det som passar dig. "some hot stuff"!

 

salakalle :crossfingers: hälsar. Ha det så bra.

Jag vet faktiskt inte, varken ettan eller tvåan.. Superljud menar jag ett hemmabiosystem i mitt rum att ha högtalare för 10k styck... alltså ljud som bara en audiofil kan uppfatta som det är.. Typ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan starkt rekomendera Harman/Kardon soundsticks II. De är visserligen 2.1 högtalare, men de levererar bra ljud och ser grymmt snygga ut! kostar kring 1,4-1,6k tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan starkt rekomendera Harman/Kardon soundsticks II. De är visserligen 2.1 högtalare, men de levererar bra ljud och ser grymmt snygga ut! kostar kring 1,4-1,6k tror jag

Har för mig att han inte tyckte att dem var så snygga. (Läste det i visa upp din..) :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att han inte tyckte att dem var så snygga. (Läste det i visa upp din..) :borstatanderna:

Stämmer bra... jag tycker att de ser.... konstiga ut... men nu kanske ljudet är så bra att det överväger...

Sen kanske de är snyggare IRL? Har inte sett de. Kanske ska svänga förbi macforum(de säljer nog sånna?)

 

men jag venne... jag vill ju helst ha 5.1 men som sagt, inte suuupernödvändigt.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska ta en titt ;)

 

Hur menar du då?

Att betala för 5.1. är lite av en hype & grymt överskattat. Man får helt enkelt en j-a massa högtalare som är ofantligt mycket sämre än om man bara lägger samma summa pengar & köper 2 st & möjligtvis en sub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad jag gillar med 5.1 är att man hör vartifrån ljudet kommer typ... och så är det coolt och snyggt att ha det ;)

Inte särskilt. ;) En j-a massa kabeldragning blir det... (K.I.S.S.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte särskilt. ;) En j-a massa kabeldragning blir det... (K.I.S.S.).

Med lite smart dragning, genom lister mm. så kommer det inte synas så mkt ;) hoppas jag :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...