Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Snow Leopard loves HD-tv

biledt

Recommended Posts

Äntligen kan man koppla in sin hd-tv och få "rätt" upplösning på den. D.v.s. det går att välja mellan 720p, 1080i, och 1080p...så man slipper köra med 1344x756 eller vad det var innan.

Nice, min snö kisse lär komma på måndag så då blir det att testa :crossfingers:

Äntligen kan man koppla in sin hd-tv och få "rätt" upplösning på den. D.v.s. det går att välja mellan 720p, 1080i, och 1080p...så man slipper köra med 1344x756 eller vad det var innan.

Va? jag kan ju köra 1920*1080 på min redan idag, eller hur menar du? MacBook Pro 13,3" köpt juli 2009 med Leopard på.

Va? jag kan ju köra 1920*1080 på min redan idag, eller hur menar du? MacBook Pro 13,3" köpt juli 2009 med Leopard på.

Spännande, jag kunde inte det med min mbp inhandlad i maj med gamla leoparden på. eller iofs det fanns väl större upplösningar men inte som passade till tv'n. d.v.s. 720p fanns icke....inte heller 1080p eller 1080i...men har för mig att det fanns typ 1920x1200 eller nåt.

Och om jag inte misstar mig så har jag läst runt lite och hört om folk som inte heller fick ut hd-storlekarna ur datorn.

Spännande, jag kunde inte det med min mbp inhandlad i maj med gamla leoparden på. eller iofs det fanns väl större upplösningar men inte som passade till tv'n. d.v.s. 720p fanns icke....inte heller 1080p eller 1080i...men har för mig att det fanns typ 1920x1200 eller nåt.

Och om jag inte misstar mig så har jag läst runt lite och hört om folk som inte heller fick ut hd-storlekarna ur datorn.

Det var en bugg som kom i 10.5.7. Jag och tusentals andra drabbades. Men det gick att fixa enkelt med SwitchResX. Med 10.5.8-uppdateringen kom även en officiell buggfix. Har kört Snow Leopard i en vecka nu och det fungerar finfint!

Nu när du sa det, så testade jag och du har rätt. Det står att det är 1920*1080 men när jag trycker på det gröna plustecknet för att maximera ett safarifönster som är på tvn så syns inte raden högst upp. Anledning till att jag inte noterat detta är för att jag inte använt den till mer än att kolla på film samt att jag bara haft den sen hmm juli va de visst.. 30:e...:) men skönt att snow leopard fixar detta :)

Det var en bugg som kom i 10.5.7. Jag och tusentals andra drabbades. Men det gick att fixa enkelt med SwitchResX. Med 10.5.8-uppdateringen kom även en officiell buggfix. Har kört Snow Leopard i en vecka nu och det fungerar finfint!

hm, jag har aldrig kunnat ha "officiella" hd-storlekar (720p, 1080i etc.) ur datorn i nån av versionerna och jag har kört leopard sen det kom fram tills idag. Och då bör tilläggas att jag kopplar in datorn till tv'n ett par gånger i veckan via hdmi...tidigare fick jag köra på 1344*756 eller vad d nu var för det gjorde sig bäst på tv'n...allt annat blev bara skumt. Fast jag har också läst att man kunde tanka hem nåt program och krångla med sånt men det orkade jag inte :P

Tack för tipset.. då har man ju hittat någon förändring med snow. Installera igår och blev grymt besviken..

Tack för tipset.. då har man ju hittat någon förändring med snow. Installera igår och blev grymt besviken..

Vad förväntade du dig? Är inget okänt att det mest är under skalet som det har hänt saker på 10.6

Ingen skillnad mot uppgraderingen mellan Win95 och Win98. Ett helt "nytt" os, men inte visuellt, men under ytan.

Hade du inte kollat upp innan vad Snow Leopard innebär eller? Visuellt är det mycket liten skillnad. Det är under skalet som det hänt viktiga saker!

Hade du inte kollat upp innan vad Snow Leopard innebär eller? Visuellt är det mycket liten skillnad. Det är under skalet som det hänt viktiga saker!

True that! tar bokstavligen 3 sekunder blankt att slå av min mbp.

Thomas Ytterberg

Det som är intressant (jag har ännu inte kollat) är ifall du kan forcera fram 720p, 1080p etc. från bildskärmsinställningarna. Idag, det vill säga, 10.5.x och tidigare, hänger möjligheterna på vad teven kommunicerar via EDID och det fungerar inte till 100 procent.

Genom att forcera en standardupplösning kan man få bild oavsett hur väl kommunikationen teve-grafikkort sker. Sedan är det upp till teven att fixa resten som pixelmappning, overscan etc.

Ursäkta en dumbom, men hur gör ni för att få ut HDMI? Mini-DVI till DVI och sedan en DVI till HDMI?

Svar ja. En kabel med DVI i ena änden och HDMI i andra är att föredra så slipper du använda två adaptrar och sen en HDMI-kabel.

TheSwede86_returns
Ursäkta en dumbom, men hur gör ni för att få ut HDMI? Mini-DVI till DVI och sedan en DVI till HDMI?

Det finns en Mini-displayport till HDMI av tredjeparttillverkare, se på ex. Ebay

Den stödjer dock inte ljud, kommer snart (troligtvis i slutet av September) komma en adapter som har både ljud/bild via HDMI men då har den 1x Mini-displayport i ena änden för bild och 1x USB (dvs. två kablar in i din Mac-dator) för ljud.

Kanex HDMI-sladd tror jag den heter.

(Kanex tillverkar även en som bara ger bild via HDMI så missta inte den för den).

Men hur är det med 24p ljudsyncbuggen? Nån som vet om den är fixad?

Och när de nu la upp nativ upplösningar så fint varför la de inte med option att köra 24Hz (24p) ut, utan endast 50Hz & 60Hz, tråkigt Apple hur svårt kan det vara!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...