Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Snow Leopard gör din hårddisk större

Nyhetsroboten

Recommended Posts

De har väl börjat räkna som hårddisktillverkarna gör för att slippa massa dumma frågor från folk som tror det är fel på deras diskar. "Det stod att det skulle vara 500GB men det är bara 465GB" ;) Rätt smart faktiskt.

marcushedenstrom

Hade föredragit GiB istället.

Alltså samma mätetal som nu, men GiB istället för GB.

Men det är bra att de åtminstone är konsekventa. :)

Jag förstår inte :( tar snö katten upp mindre utrymme än den vanliga eller=?

Å andra sidan kommer samma människor översvämma Macforum världen över med frågor om varför deras filer har växt i storlek när de flyttat dem från PC till Mac.

Haha jo den risken finns

marcushedenstrom
Jag förstår inte :( tar snö katten upp mindre utrymme än den vanliga eller=?

Ja. Men det är inte det som denna nyheten handlar om.

Som du ser i Jason Snells artikel är filen lika stor på både 10.5 och 10.6 uttryckt i bytes. 252 916 507 bytes. Vanligtvis räknar man en megabyte som 1 048 576 bytes, alltså inte exakt en miljon. Man kallar den enheten "mebibyte", eller MiB. I Leopard används mebibyte, men man skriver MB. Fel. I Snow Leopard både använder man och skriver MB.

241,2 MiB ser mindre ut än 252,9 MB men det är precis lika mycket data.

Sen tar Snow Leopard mindre plats eftersom man bland annat har tagit bort PPC-kod. Å andra sidan har man lagt till x86_64-kod, så jag vet inte om så mycket utrymme sparades i slutändan.

... Sen tar Snow Leopard mindre plats eftersom man bland annat har tagit bort PPC-kod. ...

I en annan tråd skrev Anvil att alla frameworks utom en innehåller PPC-kod i SL.

Sen tar Snow Leopard mindre plats eftersom man bland annat har tagit bort PPC-kod. Å andra sidan har man lagt till x86_64-kod, så jag vet inte om så mycket utrymme sparades i slutändan.

7 GB sparar du

marcushedenstrom
I en annan tråd skrev Anvil att alla frameworks utom en innehåller PPC-kod i SL.

Japp, det finns kvar på vissa ställen. Ganska många faktiskt. Men det finns komponenter som helt saknar PPC-kod.

Mycket trevlig ändring, hoppa att M$ följer efter.

Hade varit trevligt med ett enhetligt sätt att visa mängd data. Nu är det lite olika överallt. Ingen stor grej förvisso men ändå

7 GB sparar du

Nej, det gör du inte. Den där skillnaden beror på att 10.6 använder basen tio istället för basen två vid prefixberäkningar av lagringsutrymme. Förenklat kan man säga att en hårddisk rymmer en fast mängd byte. Därefter finns det två relativt vanliga sätt att beräkna vad det motsvarar när man använder prefix som t. ex. mega, giga och tera. Traditionellt används basen två, men för att skapa lite oreda såg en helt fristående standardiseringsorganisation till att hitta på att man istället skulle använda basen tio, medan det gamla etablerade systemet med basen två skulle ersättas med mebi, gibi och tebi.

Jag vill poängtera att det inte finns något av dessa sätt som är mer rätt. Vissa hävdar att man ska använda mebi, gibi och tebi för de binära basen två-prefixen. Det finns inte alls något ska, inte för något av systemet. Att en fristående organisation, förvisso en stor sådan, hittar på något har inget som helst bindande för någon att följa och säger i princip inte så mycket mer än att vi på forumet skulle hitta på att man istället skulle använda basen 13 och låta prefixen ta namn från Teletubbies.

Personligen tycker jag att det var bra mycket enklare innan man började hålla på med mebi, gibi och tebi. Nu är det en enda röra med olika system och prefix. Men man ska ha klart för sig att det står vem som helst fritt att använda vilket system man än vill.

Tanken är väldigt intressant. Vad heter teletubbisarna? :fundersam:

Tinkey-Winkey, Dipsey, Laa-Laa och Poo

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...