Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hear


Marooned

Rekommendera Poster

Om du är en slav under ljudet som jag är och vill ha riktigt bra ljud så borde du kolla in programmet Hear. Inställningarna är nästintill oändliga och förbättrar ljudet i din mac (som med handen på hjärtat är uselt) som dag och natt.

 

Testa det och hör hur mycket bättre din musik verkligen blir. Använder du iWOW för iTunes, tänk det fast 10ggr bättre och att det är för allt ditt ljud på macen istället för bara i iTunes.

 

Hittade det nyss med såg nu att MW tipsat om det innan här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWOW som finns i iTunes är väl inget som gör ljudet bättre. Får det bara att låta onaturligt. Varför man skulle vilja använda det förstår jag inte. Och om detta gör samma sak fast ggr 10 så lär det inte vara nåt som får musiken att låta bättre. Anorlunda kanske, men aldrig bättre.

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade hem demon, testat alla inställningarna men hör inte den minsta skillnad. :ermm:

 

Säker på att du klickat i enable?

 

iWOW som finns i iTunes är väl inget som gör ljudet bättre. Får det bara att låta onaturligt. Varför man skulle vilja använda det förstår jag inte. Och om detta gör samma sak fast ggr 10 så lär det inte vara nåt som får musiken att låta bättre. Anorlunda kanske, men aldrig bättre.

 

/N

 

Då är jag rädd för att du antingen inte förstått hur inställningarna ska vara eller så har du fel på dina öron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att säga att musiken låter bättre med iWOW etc. Möjligt vis om man har högtalare som inte låter super. På mina Genelec låter det bara som om man ökar diskanten och nån ful effekt på det. Inte så snyggt.

 

Att ljudet från macen är dåligt skulle jag verkligen inte säga, absolut inte från de senaste årets modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser heller ingen nytta i detta... Macen har klockrent ljud, även när man inte har externa högtalare kopplade till den!

Visserligen är det lite tunt då, men det är att förvänta sig. Kopplar man in bra högtalare eller ett par bra lurar så är det guld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWOW som finns i iTunes...

Var då? :ermm:

 

Säker på att du klickat i enable?

Jajamen.. det lyser i alla enablerutor som finns.. :propellerbaver:

 

..Kopplar man in bra högtalare eller ett par bra lurar så är det guld.

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var då? :ermm:

 

 

Jajamen.. det lyser i alla enablerutor som finns.. :propellerbaver:

 

 

:respekt:

 

 

iWOW måste du tanka hem separat.

 

Ändra runt lite bland inställningarna så måste du höra skillnad.

---

 

Fattar inte hur folk kan tycka ljudet är bra orginal? Måste vara nåt fel på mina öron...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWOW måste du tanka hem separat.

Ok.

 

Ändra runt lite bland inställningarna så måste du höra skillnad.

Har ändrat allt jag kan komma åt, det låter ingen som helst skillnad. Måste man starta om iTunes efter att ha startat Hear? :ermm:

 

Fattar inte hur folk kan tycka ljudet är bra orginal? Måste vara nåt fel på mina öron...

Beror väl kanske på hur mkt man lagt ut på sina högtalare som man kopplar till datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man starta om iTunes efter att ha startat Hear? :ermm:

Så var det ja.. :borstatanderna:

 

--

 

Spontant.. f-n va illa det låter med Hear just nu.. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

 

Har ändrat allt jag kan komma åt, det låter ingen som helst skillnad. Måste man starta om iTunes efter att ha startat Hear? :ermm:

 

 

Beror väl kanske på hur mkt man lagt ut på sina högtalare som man kopplar till datorn..

 

 

Testa starta om iTunes.

 

Förvisso, men med både bra högtalare och Hear så blir det dubbel så bra. Men men ska inte tjöta mer om huruvida man hör det eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är fan en diskussion som jag älskar! Jag har alltid VELAT lära mig att höra vad som är bra :D Visst fan hör jag skillnad om jag gör inställning A och B, men jag tycker alltid att det låter bättre när jag ändrar. Ändrar jag igen är det bättre, går jag tillbaka till square one är det bra också.

 

Har egentligen samma "problem" med färginställningar på skärmen :)

 

Den stora fördelen är att jag köper en reciever baserat på vilka ingångar jag behöver, och högtalare baserat på antalet jag vill ha - snarare än pris och prestanda. Billig i drift - javisst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är fan en diskussion som jag älskar! Jag har alltid VELAT lära mig att höra vad som är bra :D Visst fan hör jag skillnad om jag gör inställning A och B, men jag tycker alltid att det låter bättre när jag ändrar. Ändrar jag igen är det bättre, går jag tillbaka till square one är det bra också.

 

Har egentligen samma "problem" med färginställningar på skärmen :)

 

Den stora fördelen är att jag köper en reciever baserat på vilka ingångar jag behöver, och högtalare baserat på antalet jag vill ha - snarare än pris och prestanda. Billig i drift - javisst!

 

Det är individuellt! alla har olika hörsel. Vissa hör inte lika många frekvenser som andra och så vidare.

Det du ska tänka på när du finjusterar ditt ljud är att det ska vara bra balans. Allting ska höras.

Gör inte som alla dagens ungdomar, de bara skruvar upp basen och när de inte längre kan andas för att trycket från baslåda är för starkt, ja då är det super!

 

När det låter rent, du kan höra alla detaljer i låten och det är behagligt att lyssna på, då är det rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm tycker väl att den var ganska dålig.. kändes lite loudness över det hela..

Samma här, vad jag än gjorde så var det för mkt bas i det hela. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-18935-1251473798.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudupplevelsen är ju som bekant individuell, jag föredrar ett rent och oförstört ljud med så lite filter inblandat som möjligt. Därför lägger jag hellre pengar på bra högtalare, skärmade kablar en riktigt bra förstärkare som jag för övrigt bygger själv - än att pilla med mjukvara.

 

Så tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är individuellt! alla har olika hörsel. Vissa hör inte lika många frekvenser som andra och så vidare.

Det du ska tänka på när du finjusterar ditt ljud är att det ska vara bra balans. Allting ska höras.

Gör inte som alla dagens ungdomar, de bara skruvar upp basen och när de inte längre kan andas för att trycket från baslåda är för starkt, ja då är det super!

 

När det låter rent, du kan höra alla detaljer i låten och det är behagligt att lyssna på, då är det rätt.

 

Jag håller inte med.

Musiken ska låta så som producenten, mixaren och mastraren hade tänkt sig.

Därför ska man överlag ha ett så ofärgat ljud som möjligt.

Att ändra på inställningar för att få bra balans, behöver ju inte betyda att skaparen av musiken tänkt sig det från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med.

Musiken ska låta så som producenten, mixaren och mastraren hade tänkt sig.

Därför ska man överlag ha ett så ofärgat ljud som möjligt.

Att ändra på inställningar för att få bra balans, behöver ju inte betyda att skaparen av musiken tänkt sig det från början.

& hur låter det menar du? Alla rum/anläggningar/högtalare är ju olika. Hur vet producenten hur hans musik låter i en specifik lyssnares stereo/rum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

& hur låter det menar du? Alla rum/anläggningar/högtalare är ju olika. Hur vet producenten hur hans musik låter i en specifik lyssnares stereo/rum?

 

En duktig mastrare och mixare får det oftast att låta bra i de flesta anläggningar.

Men det är det jag menar. Ju fler ljudpåverkande källor som finns, desto sämre ljud.

Satsa på ett par bra högtalare och ett bra ljudkort, så låter det bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudupplevelsen är ju som bekant individuell, jag föredrar ett rent och oförstört ljud med så lite filter inblandat som möjligt. Därför lägger jag hellre pengar på bra högtalare, skärmade kablar en riktigt bra förstärkare som jag för övrigt bygger själv - än att pilla med mjukvara.

Så tycker jag...

Jag håller inte med.

Musiken ska låta så som producenten, mixaren och mastraren hade tänkt sig.

Därför ska man överlag ha ett så ofärgat ljud som möjligt.

Att ändra på inställningar för att få bra balans, behöver ju inte betyda att skaparen av musiken tänkt sig det från början.

En duktig mastrare och mixare får det oftast att låta bra i de flesta anläggningar.

Men det är det jag menar. Ju fler ljudpåverkande källor som finns, desto sämre ljud.

Satsa på ett par bra högtalare och ett bra ljudkort, så låter det bäst.

 

Så där ja.

Bra. :ThumbsUp:

 

Många av oss jobbar som fan i studion och vid mastering :propellerbaver:

och sen tar folk och fibblar med EQ och filter och fan och hans moster.

Då blir det inte som det var avsett liksom!

Bra anläggning och kablar med bra högtalare tack, och ni får musiken som vi menat att den ska låta.

Precis som Lundare och Dimeyard säger. :kramis:

 

Visst kan rummet påverka med det får man ta, bara ljudet blir så opåverkat som möjligt av anläggningen.

Vi vill ju ge er en ljud upplevelse utifrån den inspirativa, kreaktiva känslan som vår musik ljuder i våra hjärtan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl en smaksak. Jobbar i studio själv med mixning och mastering.

 

Med "orginal ljudet" i min Macbook iallafall så hör jag inte allt jag vill höra. När jag lyssnar på en skiva med tillex Pink Floyd i en riktigt bra stereo hur jag saker som jag inte hör i datorn. Det är inte bara komprimeringen cd->mp3 utan också pga av dåligt ljud.

 

Skillnad på att mixtra med EQ och höja/sänka lite mellanregister, diskant osv. Synd att det har blivit en sorts stämpel att bara för man leker lite med en EQ så höjar man bara basen så det dånar och bankar (Antar för att dom inte har kunnande eller örat). Dom flesta jag känner "i branschen" gör detta när dom lyssnar på musik via datorn.

 

Men som sagt är väl en smaksak men också en prisfråga. Inte alla som prioriterar att lägga ut dyra pengar på en anläggning till datorn (jag vet det kan låta konstigt om man jobbar med musik). Men för i princip inga pengar alls får jag betydligt bättre ljud (speciellt med hörlurar) med hjälp av tillex Hear.

 

Sen ibland när jag lyssnar på något mindre band som antagligen spelat sin skiva i garaget med noll budget så hör jag direkt att om man "höjer det och sänker det" blir det mycket bättre. Vissa tycker att det är emot vad bandet/artisten vill att det ska låta som, men om jag mixar den bara för mig själv så är väl det inget fel i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl en smaksak. Jobbar i studio själv med mixning och mastering.

 

Med "orginal ljudet" i min Macbook iallafall så hör jag inte allt jag vill höra. När jag lyssnar på en skiva med tillex Pink Floyd i en riktigt bra stereo hur jag saker som jag inte hör i datorn. Det är inte bara komprimeringen cd->mp3 utan också pga av dåligt ljud.

 

Skillnad på att mixtra med EQ och höja/sänka lite mellanregister, diskant osv. Synd att det har blivit en sorts stämpel att bara för man leker lite med en EQ så höjar man bara basen så det dånar och bankar (Antar för att dom inte har kunnande eller örat). Dom flesta jag känner "i branschen" gör detta när dom lyssnar på musik via datorn.

 

Men som sagt är väl en smaksak men också en prisfråga. Inte alla som prioriterar att lägga ut dyra pengar på en anläggning till datorn (jag vet det kan låta konstigt om man jobbar med musik). Men för i princip inga pengar alls får jag betydligt bättre ljud (speciellt med hörlurar) med hjälp av tillex Hear.

 

Sen ibland när jag lyssnar på något mindre band som antagligen spelat sin skiva i garaget med noll budget så hör jag direkt att om man "höjer det och sänker det" blir det mycket bättre. Vissa tycker att det är emot vad bandet/artisten vill att det ska låta som, men om jag mixar den bara för mig själv så är väl det inget fel i det.

Jo så kan det väl vara.

Som en kompensation för dåligt ut ljud pga anläggning eller del av anläggning

är väl helt OK att använda ljud förvrängning och förbättring.

Jag tänker mest på fibblande med treble, mellan regidter och/eller bas för att "förfina" ljudet,

så att det blir färgat och förvanskat. Det är inte snällt mot de rara tonerna det. :)

 

Min skiva slipper du iallafall fixa till. Bara att köra så det ryker. ;)B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...