Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Knackande fläkt på Macbook Pro 15.4 - Juni 2009 Editionen


BirgersBurger

Rekommendera Poster

BirgersBurger

Hej, jag är generellt sett väldigt nöjd med min Macbook Pro, den är otroligt skön att använda.

 

Det som är kul är att den utan svårighet klarar av det datorspelet jag lirar för tillfället, Heroes of Newerth.

 

När jag från början spelade, i slutet på juli så körde jag fläktarna på 6000 RPM varje gång.

Ibland kunde jag lira i tre timmar i sträck utan att varva ner fläktarna något. Jag körde på så här i ungefär en vecka. Sen hände det otänkbara: När jag startade datorn en morgon så knackade vänsterfläkten konstigt tyckte jag, blev sjukligt orolig, jag menar, detta får ju inte hända när man lagt ner en sån stor summa pengar på datorn.

 

Knacket försvann när jag körde fläktarna på 6000RPM (eller överröstades av flåset från fläktarna kanske).

Ringde support och gjorde lite olika tester osv, hon jag pratade med kom fram till att det var något fel på fläkten och bad mig lämna in datorn på garanti. Bor i Östersund och den enda apple-certifierade reparatören gick i konkurs för 3 månader sen, men skulle ner till Göteborg två veckor senare, så när jag kom dit lämnade jag in den, de bytte fläkten och datorn lät inte när jag testade den på rummet.

 

Samma kväll senare lät fläkten när jag startade datorn! Sjukt! Det lät inte lika mycket som förra gången, men när jag väl kommit hem och kunde börja använda datorn på riktigt så tog det kanske 1-2 dagar tills fläkten var i samma läge som innan jag lämnade in den.

 

Det fanns en konstig sak med papperet från stället som fixade fläkten, det stod att de beställt en högerfläkt, trots att det var min vänsterfläkt som lät? Tänkte inte mer på det och antagligen är det oväsentligt..

 

 

 

Sen dess har jag kört spelet på 5500RPM istället, men kan inte skicka in den på garanti ända till sundsvall nu då jag börjar plugga om några dagar och behöver datorn då.

 

 

När datorn har varit på ett tag så minskar det knackande ljudet, men existerar dock fortfarande och jag tror att även högerfläkten låter nu. Det här är otroligt konstigt och jag fattar inte hur ömtåliga fläktarna verkar vara på Macbook Pro'n..

 

Kan lägga till att garantin alltså är kvar, eftersom datorn köptes i juni.

 

 

Någon som kan dela med sig av liknande erfarenhet eller har lust att kommentera, det är fritt fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...