Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac till hdmi plasmadilemma


marcusbabe

Rekommendera Poster

Väntar på min plasma och undrar hur jag ska koppla min iMac med mini-DVI till TVn. Ska jag välja en konverter mini-DVI till hdmi och ta ljudet från ljudporten till ljudingången på TVn eller till ljudingången på förstärkaren på hembion om jag köper en sådan?! Eller ska jag streama bild och ljud via xboxen connect360, får jag bättre synk/kvalité då?

 

marcus :m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du använder en adapter för mini-dvi till hdmi. Den kopplar du till tevens hdmi-ingång. Alternativt använder du mini-dvi till vga och kopplar i plasmans vga-ingång. Vilket som fungerar bäst är upp till själva teven, men oftast är det hdmi som fungerar bäst för nya teveapparater.

 

Ljudet drar du till tevens ljudingång (den som hör ihop med den bildingång du använder) eller till din förstärkare - naturligtvis. Är osäker på om du undrade något specifikt här?

 

Streama till Xbox är ett annat sätt att göra saker och ting på. Vilken som är "bäst" beror på vad du vill uppnå. Det ena utesluter heller inte det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du undvika det så skulle jag skippa streaming till ytterligare en enhet. Då kan du behöva konvertera om videoformatet med förluster i kvalitet som följd.

 

Läs tvns manual är mitt tips. Där står vilka format de olika ingångarna stödjer. Sen väljer du efter det. HDMI brukar vara att föredra om det inte är en tv som har 3 år på nacken eller mer. då kan VGA vara att föredra för att slippa problem med overscan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder en adapter för mini-dvi till hdmi. Den kopplar du till tevens hdmi-ingång. Alternativt använder du mini-dvi till vga och kopplar i plasmans vga-ingång. Vilket som fungerar bäst är upp till själva teven, men oftast är det hdmi som fungerar bäst för nya teveapparater.

 

Ljudet drar du till tevens ljudingång (den som hör ihop med den bildingång du använder) eller till din förstärkare - naturligtvis. Är osäker på om du undrade något specifikt här?

 

Streama till Xbox är ett annat sätt att göra saker och ting på. Vilken som är "bäst" beror på vad du vill uppnå. Det ena utesluter heller inte det andra.

 

Funderar på två saker om man drar ljudet från ljudutgången direkt in i tvn och sen ljudet ut till de högtalare man nu använder måste jag då ha tvn på när jag ex. lyssnar på musik? Och kommer ljudet från xboxen som är kopplad med hdmi till tvn att gå ut i samma högtalare eller kommer den att använda de interna. Varför jag frågar är om jag verkligen behöver köpa ett "hemmabiosystem" utan funderar på om jag kan nöja mig med ett sjysst 2.1 datorhögtalarsystem. Eller måste jag då köpa något usb-ljudkort eller liknande?!...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Funderar på två saker om man drar ljudet från ljudutgången direkt in i tvn och sen ljudet ut till de högtalare man nu använder måste jag då ha tvn på när jag ex. lyssnar på musik? Och kommer ljudet från xboxen som är kopplad med hdmi till tvn att gå ut i samma högtalare eller kommer den att använda de interna. Varför jag frågar är om jag verkligen behöver köpa ett "hemmabiosystem" utan funderar på om jag kan nöja mig med ett sjysst 2.1 datorhögtalarsystem. Eller måste jag då köpa något usb-ljudkort eller liknande?!...

 

Teven måste vara på för att skicka vidare ljudet. Det är heller inte alla som kan skicka vidare ljudet men majoriteten nya tevapparater kan det. Det är främst de riktigt snikbudgetmodellerna som man tar bort den möjligheten på.

 

I grund och botten behöver du en receiver eller ljudväxel ifall du vill kombinera ljud i högtalare med ljud i tevens högtalare. Du har ett många-till-många-förhållande som lösas och datorhögtalare är nästan alltid en-till-en-lösningar eller möjligen två-till-en-lösning.

 

Det blir klart enklare (och bättre ljud) ifall du struntar i tevens högtalare och istället drar ljudet direkt till separat ljudsystem. Då räcker det med ett system som har tillräckligt många ingångar för alla dina ljudkällor, iMac, xbox, teve + vad mer du har. Tyvärr är många "hemmabiopaket" alldeles för begränsade ur den synvinkeln. Du kommer otroligt långt med en traditionell stereoförstärkare och stativhögtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...