Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mini displayport till LCD


broman

Rekommendera Poster

Får ingen bild på TVn och TVn kommer inte upp som bildskärm i inställningspanelen för bildskärmar.

Har kopplat följande:

 

Mini displayport -> DVI -> HDMI in i TVn

 

DVI -> HDMI-kabeln fungerade på min gamla MBP så det borde inte vara fel på den

 

Någon som har en lösning på detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så du verkligen skickar en upplösning och frekvens som tvn klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma lösning funkar för mig med min MBP. Brukar krävas att TV'n är på och rätt kanal vald för att datorn ska "känna av" att den är ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringsfrekvensen går inte att ändra och upplösningen går inte att ändra eftersom TVn inte kommer upp i inställningarna (på gamla MBP stod det "Sony TV" när jag kopplade in DVI-kabeln till datorn).

 

Upplösningen på datorskärmen är 1440*900 men det klarar ju TVn av då det är en full HD-tv.

 

Men tack för att ni hjälper till!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du är begränsad till de upplösningar som du finner längst bak i tv:ns manual. Där borde i alla fall finnas en lista med vilka upplösningar som tv:n stöder på de olika ingångarna (VGA, HDMI osv..).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringsfrekvensen går inte att ändra och upplösningen går inte att ändra eftersom TVn inte kommer upp i inställningarna (på gamla MBP stod det "Sony TV" när jag kopplade in DVI-kabeln till datorn).

 

Upplösningen på datorskärmen är 1440*900 men det klarar ju TVn av då det är en full HD-tv.

 

Men tack för att ni hjälper till!!

 

Det gör din tv med största sannolikhet inte. Kolla manualen där står det vad du ska använda. Det du vill använda är 1920x1080 så du får en korrekt pixelmappad bild. LCD har som sagt bara en korrekt upplösning. Allt annat blir suddigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta strulade jag med till min 40" igår..

 

Förvisso körde jag med VGA men upplösning som fungerade gentemot tvn var 1024x768. Högre än så och jag fick ingen bild alls...

 

//BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Får ingen bild på TVn och TVn kommer inte upp som bildskärm i inställningspanelen för bildskärmar.

Har kopplat följande:

 

Mini displayport -> DVI -> HDMI in i TVn

 

DVI -> HDMI-kabeln fungerade på min gamla MBP så det borde inte vara fel på den

 

Någon som har en lösning på detta problem?

 

Välj knappen "Sök bildskärmar" som även nås ifall du aktiverar bildskärmsmenyn. Och som flera påpekar måste du också välja rätt ingång på teven. 1440x900 kommer heller inte att fungera. jag har då aldrig stött på någon teve som hanterar den upplösningen.

 

När du hittat teven stänger du av skärmdubbleringen så att teven kan köra 1920x1080. Då kan också stänga av overscan i teven och få en pixelmappad bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Detta strulade jag med till min 40" igår..

 

Förvisso körde jag med VGA men upplösning som fungerade gentemot tvn var 1024x768. Högre än så och jag fick ingen bild alls...

 

//BB

 

Ja, det kan vara ett sätt med en besvärlig teve. Först sänka till 1024x768/60 Hz som fungerar med i princip allt i bildvisarväg. När kontakten är etablerad kan man försöka med de mer passande upplösningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade faktiskt en PC (burr! Jag vet!) som totalvägrade högre än 1024x768, trots att TVns upplösning var 1366x768. Av någon anledning, en vacker dag, provade jag att koppla in den igen efter att ha svurit åt fanskapet.

 

Och vips så fungerade det, direkt. Jag förstår ingenting :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem löst!

Efter mycket felsökning verkade det som att mini displayport -> DVI inte lirade med min DVI -> HDMI kabel. Alltså DVI-honan och DVI-hanen dockade, men signalen gick inte igenom. skumt...

 

Jaja, tack för tips och råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...