Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firefox tar mycket processorkraft


hundisnor

Rekommendera Poster

Försöker klura ut varför det går så segt och hackar när jag försöker spela upp video över nätet på min dator (Imac G5 2 Ghz, 1 Gig RAM 10.4.11.) Har testat olika felkällor:

 

Bitrate ligger på 2-10 mbps enligt olika testverktyg (t.ex bredbandskolen). Har brendbandsbolaget 8 mbit.

 

Har gjort standardåtgärder med skivverktyget etc. Har även kopplat bort ett andra telefonjack, vilket verkade förbättra uppspelningen en aning. Dock tycker man ju att ovanstående prestande borde räcka för att spela t.ex. en video på youtube utan problem?

 

Även en flashvideo som ligger direkt på min hårddisk hackar när jag spelar den i FF.

 

Minst lika segt om inte mer i Safari

 

Även att rulla en vanlig sida går segt

 

Det jag upptäckt som ser lite märkligt ut är att Firefox ser ut att ta väldigt mycket processorkraft. De gröna staplarna i Aktivitetskontroll går i taket när FF är öppet. Processoranvändning för FF kan ligga på 75% trots att jag inte laddar någon sida eller gör något alls. Är detta normalt? Kan jag gör någonting åt det? Kan det vara det här som är skälet till att videouppspelning går så segt i webbläsaren? Kan det vara något systemfel som ligger bakom?

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är ingen höjdare ens på en ny mac.

Instämmer. Flash suger musten ur processorn, oavsett webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Det jag upptäckt som ser lite märkligt ut är att Firefox ser ut att ta väldigt mycket processorkraft. De gröna staplarna i Aktivitetskontroll går i taket när FF är öppet. Processoranvändning för FF kan ligga på 75% trots att jag inte laddar någon sida eller gör något alls. Är detta normalt? Kan jag gör någonting åt det? Kan det vara det här som är skälet till att videouppspelning går så segt i webbläsaren? Kan det vara något systemfel som ligger bakom?

 

Ifall FF drar så mycket kraft fast du inte har någon sida uppe är det något som krånglar. Gå igenom FF:s inställningar och töm cookies och cache till att börja med. Pröva även en säker omstart (stäng av datorn, starta med skift nedtryckt, starta sedan om normalt igen). Kolla också efter andra processer som tar kraft trots att du inte kör annat än FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar!

 

Har testat de sakerna nu. Processoranvändandet går inte i topp längre när jag har en "lätt" sida öppen. Dock när jag har en tyngre, t.ex. den här. Inte heller är problemet med hackande video helt löst, om än lite bättre. Och några märkliga saker(?) hände:

 

När jag startar med shift nedtryckt hänger sig hela datorn och kommer inte fram till inloggningsrutan ens. Fastnar på skärmen med den lilla snurrande ringen. Får tvångsavsluta och starta igen - utan shift. En annan sak är att jag tycker datorn tar rätt lång tid på sig att starta generellt nu för tiden (Vad är normalt för min konfiguration: (Imac G5 2 Ghz, 1 Gig RAM 10.4.11.). Är det här tecken på att något är fel i systemet? Skivverktyget hittade ju alltså inget fel.

 

När jag testar att starta upp med en annan användare tycker jag att videon spelar bättre. Jag tycker även den spelar något bättre på min användare nu, men inte helt bra och något sämre än på den andra användaren. Spelar nu ungefär lika bra i Safari o FF.

 

När det gäller att kolla andra processer så är det väl ingen som tar jättemycket kräm. Dpck finns det ett antal processer som jag inte har en aning om vad de är, jag är inte så insatt i systemet. T.ex. WindowServer och OSS 3D Daemon - är det något man skall ha igång på en Mac normalt?

 

Nu är jag egentligen inte så oroad över videouppspelningen som sådan längre - mer över om ovanstående tyder på något fel i systemet som jag borde åtgärda innan jag får en stor krasch. Finns det något enkelt jag kan göra eller bör jag installera om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade jag lite mer tålamod med den säkra omstarten. Läste att man får ge det en stund då gick det. Har inte hunnit kolla om det har haft någon effekt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...