Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone + iTunes


Ockeponken

Rekommendera Poster

...det är frågan.

 

Sitter här i min idioti och försöker komma på (alla) för- respektive nackdelar med att synkronisera musik kontra att hantera musik manuellt på min iPhone.

 

Hur gör ni? Vilka är för- och nackdelarna med respektive tillvägagångssätt?

Ut med det bara, jag har långt ifrån tänkt på allt :)

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

torikilledmymonkey

Äh ... har en 32GB och drygt 14 GB musik så jag låter den synka all musik o playlists automatiskt - så slipper man lägga tid på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ptja... 72GB mp3/aac och en 32GB 3GS på ingång här. Vill jag inte koda om allt till 32kbps får det nog bli manuell hantering ;-)

 

EDIT: hade väl dessutom tänkt avsätta cirkus 16GB för musik för att få plats med apps, lite videos och kamerabilder. Fast egentligen hade jag nästan klarat mig med 500MB för musik, eftersom jag oftast snöar in på några få skivor år gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på, tycker jag, hur bra ordning du har i ditt bibliotek och hur mycket du lyssnar på ditt bibliotek. Du kan ju sätta upp smarta spellistor baserat på hur du satt stjärnor och hur mycket du lyssnat på album/låtar. Alltid skönt att ha en "favorit-spellista" med de 50-nånting-nånting bästa låtarna. Lägger man ner lite tid på sitt bibliotek och sitt spellisteskapande kan det vara riktigt skönt att köra autosync!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har plats så synka allt automatiskt. Personligen vill jag inte ha riktigt allt (barnskivor, julmusik, ljudskivor) så det avmarkerar jag i iTunes, markerar igen när jag vill lyssna på just de sakerna. Jag låter heller inte iTunes hantera filer på disken, bara det jag köper via iTunes, eftersom jag har en stor del audio som jag redan sorterat och hanterat och ska vara enkelt åtkomligt för mediaservrar/-klienter osv. Annars oroar jag mig för att iTunes ska stöka till i min fina ordning ;-) men har du å andra sidan ingen ordning sedan tidigare kan du lika gärna låta iTunes hantera det åt dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smarta spellistor is the shit!

 

Att manuellt mecka med 2-2500 låtar känns inte så behändigt... man kan ju iofs ha en större del synkat från en smart spellista och en mindre från en manuell...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synkningsfunktionen är ju inställningsbar så att man väljer vad som synkas, och detta gör att jag använder den. Den synkar det som jag vill och avstår att synka från det jag vill att den ska avstå från att synka. Jag känner inget behov av manuell hantering. Fungerar utmärkt för mig att synka automatiskt, så slipper jag tänka på det.

 

Det som kan vara ett problem är ju om man kopplar in en iPod som man inte vill ska synka till sitt bibliotek, som någon annans iPod än ens egen. Exempelvis att det finns dokument som man vill ha över från en annans iPod, men iTunes frågar alltid innan den synkar en okänd/ny iPod, så detta är bara ett problem om man råkar trycka Ok av bara farten för man inte läser varningsmeddelandet ordentligt. Då raderar man allt från kompisens iPod... men detta är en användarmiss, för programmet varnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör spellistor av det jag vill ha med mig sen synkar jag bara dem helt enkelt. Har mer eller mindre en spellista per artist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man ändå ska skapa spellistor för de artister, album, etc. som man vill ha med sig, kan man inte lika gärna göra manuell hantering och "släpa" över låtarna direkt till iPhonen då? Istället för att först lägga dem i spellista, och sen autosynka? Känns lite som samma tillvägagångssätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man ändå ska skapa spellistor för de artister, album, etc. som man vill ha med sig, kan man inte lika gärna göra manuell hantering och "släpa" över låtarna direkt till iPhonen då? Istället för att först lägga dem i spellista, och sen autosynka? Känns lite som samma tillvägagångssätt...

 

Nej. Det är mycket lättare att bara kryssa i listorna man vill ha med sig än att hålla på att dra fram å tillbaka tycker jag. Smaksak antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Det är mycket lättare att bara kryssa i listorna man vill ha med sig än att hålla på att dra fram å tillbaka tycker jag. Smaksak antar jag.

Visst, men det förutsätter ju att listorna är skapade ;)

Och ska man ta bort eller lägga till album i listorna så är väl det "lika jobbigt" som att dra ett album direkt till iPhonen?

 

Vete fanken vad jag undrar egentligen, men kul att diskutera olika "lösningar" med er, gott folk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder man smarta spellistor så underlättas en hel del, smarta spellistor är spellistor som man gör utifrån vissa argument och sen skapas listorna automatiskt med de låtar som passar de definierade argumenten. På det här sättet kan man automatiskt göra spellistor för en specifik genre om man så önskar, eller spellista med musik från ett visst årtal eller musik med vissa betyg eller ja och så vidare. Och med automatisk synk så uppdateras denna automatiskt på iPod så fort man stoppar i iPod i dator - med manuell synk uppdateras det endast om man trycker på en knapp. Och nog tycker jag det är bekvämt att slippa köra igång en manuell sync varje gång jag har gjort ändringar i iTunes, det känns smidigt att det händer automatiskt och sköter sig självt. Jag har ju ställt in autosynkningen på att endast synka det som jag har ställt in den på, så jag ser för mig inga fördelar med manuell synk.

 

Jag har ju också lagt in så den synkar automatiskt Adressboken och kalendern, jag ser inget behov av att hantera detta manuellt jag vill ju ha en kopia i iPod på mina kontakter och min kalender.

 

Sen tycker jag att spellistor är bra även utan iPod.

Vill man ha ett visst urval i datorn, göra en speciell mix, så är spelllistor fantastiskt bra.

Jag har chillout samlingar, dans-musik, softare och ja allt möjligt i olika spellistor för olika blandningar och situationer.

Och detta kör jag från datorn till stereon hemma. Att min iPod har samma listor som jag kör hemma ändå är ju bara helt fantastiskt, och jag använder flera smarta spellistor vilka uppdateras automatiskt när jag lägger till ny musik så kommer även den nya musiken in i existerande smarta spellistor om de uppfyller de kriterier som jag har valt för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...