Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera+installera nya Snow Leopard? möjligt?


dannny

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det är möjligt att formatera sin hårddisk och sedan installera Snow Leopard från den s.k. uppdaterings CD-skivan som man kan köpa på apple.se för 319 kr? Eller måste jag köpa någon form av fullversion av Snow Leopard (vilket jag inte har sett nånstans)?

 

P.S. Just nu kör jag Leopard.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det är 319 kronorsversionen av Snow Leopard enbart en uppgradering och det krävs således att du redan har OS X 10.5 (Leopard) installerat.

Om du vill ha en ren ominstallation kan du antingen först göra en ren Leopard-installation med hjälp av systemskivan som medföljde din dator och därefter installera Snow Leopard. Eller så kan du köpa ett Mac Box Set som innehåller en Snow Leopard (som går att installera from scratch), iLife '09 samt iWork '09.

 

Jag funderar själv på att göra det sistnämda.

 

Hoppas jag inte har helt fel för mig nu bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar!

 

Det blir ett Mac Box Set för mig då. Orka installera Leopard efter en formatering för att sedan uppdatera till Snow Leopard...fy urkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att man behöver ha en Leopard-installation för att kunna installera Snow Leopard, men sen när man startat installationsprogrammet kan välja att göra en clean-install?

 

Bara en tanke... Kan ju återkomma såfort jag fått hem min beställda Up-to-Date-kopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att man behöver ha en Leopard-installation för att kunna installera Snow Leopard, men sen när man startat installationsprogrammet kan välja att göra en clean-install?

 

Bara en tanke... Kan ju återkomma såfort jag fått hem min beställda Up-to-Date-kopia.

 

Jag vet inte. Jag hoppas att det är så i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde kunna välja mellan "arkivera och installera" eller "radera och installera". Som det brukar vara?

 

Nej, installationen är inte så avancerad numera. Det finns inga val i installationsprogrammet. Exempelvis väljer man inte längre ifall man ska köra case-sensitive file system eller case-insensitive file system. Du får se till att formatera först, ifall du vill ha "radera och installera". Som standard VERKAR den arkivera och installera. Har inte riktigt förstått hela processen ännu, dock.

Kom ihåg att välja bort språk direkt vid installation, på de språk du inte behöver installera. Sen så kan det finnas gott om extra hårddiskutrymme att spara på genom att välja bort massor av onödiga skrivardrivrutiner som du ändå inte kommer ha nytta av.

 

Behöver tillägga följande: Jag har nämligen fått det förklarat hur betaversioner av Snow Leopard fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, installationen är inte så avancerad numera. Det finns inga val i installationsprogrammet. Exempelvis väljer man inte längre ifall man ska köra case-sensitive file system eller case-insensitive file system. Du får se till att formatera först, ifall du vill ha "radera och installera". Som standard VERKAR den arkivera och installera. Har inte riktigt förstått hela processen ännu, dock.

Kom ihåg att välja bort språk direkt vid installation, på de språk du inte behöver installera. Sen så kan det finnas gott om extra hårddiskutrymme att spara på genom att välja bort massor av onödiga skrivardrivrutiner som du ändå inte kommer ha nytta av.

 

Behöver tillägga följande: Jag har nämligen fått det förklarat hur betaversioner av Snow Leopard fungerar.

Vare inte att man bara var tvungen att trycka på något i stil med "Avancerat" för att får de två andra installationsmöjligheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vare inte att man bara var tvungen att trycka på något i stil med "Avancerat" för att får de två andra installationsmöjligheterna?

Jo har för mig att det låg under skivrättigheter. Aja den finns gömd där bakom ngn stans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper ny macbook pro snart så SnöLeopard ingår.. Värt att köpa Mac Box Set när jag ändå hade tänkt att köpa iWork 09 och iLife 09 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper ny macbook pro snart så SnöLeopard ingår.. Värt att köpa Mac Box Set när jag ändå hade tänkt att köpa iWork 09 och iLife 09 ?

iLife ingår när du köper ny dator. Så du köper bara till iWork för runt 700 kronor då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_karate_kid

man behöver varken ha leopard installerat eller mata in någon leopard skiva för att verifiera en uppgradering med 319 kronors skivan. Har oxå liksom andka771 installerat 319 kronors skivan på en helt tom disk utan problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Finns det någon som enkelt kan förklara hur man gör för att formatera sin hårddisk och sedan installera snow leopard på den?

mvh

A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om man kan blåsa hårddisken och installera SL utan att uppgradera från L för oss som får 99,- versionen?

 

Hade man vart lite piggare hade man ju kunnat söka :borstatanderna: Det ska vara möjligt! Så jag tror jag blåser disken helt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om man kan blåsa hårddisken och installera SL utan att uppgradera från L för oss som får 99,- versionen?

 

Hade man vart lite piggare hade man ju kunnat söka :borstatanderna: Det ska vara möjligt! Så jag tror jag blåser disken helt...

 

Jag är övertygad om att du kan göra det, med största säkerhet (enligt mig själv) så är det samma version som går ut till alla som beställt SL, oavsett om man best för 99:-, 319:- eller knappa 2000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Man skulle alltså kunna uppgradera direkt från Tiger utan fullversionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle alltså kunna uppgradera direkt från Tiger utan fullversionen?

 

ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara att köra skivverktyget så fort du kommer in i installationsprogrammet, formatera disken där och installera SL. Då får du en clean install (och det går sjuukt fort, typ max 15 minuter för en clean install tills jag såg skrivbordet på min macbook pro med SSD.. kan bero på disken, men det gick verkligen tokfort)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara att köra skivverktyget så fort du kommer in i installationsprogrammet, formatera disken där och installera SL. Då får du en clean install (och det går sjuukt fort, typ max 15 minuter för en clean install tills jag såg skrivbordet på min macbook pro med SSD.. kan bero på disken, men det gick verkligen tokfort)

 

Tack! Ska prova det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför luras de på Apples hemsida kan man ju fråga sig! :superirriterad:

Kanske instabilt att uppgradera från ngn annan version av OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...