Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snow Leopard - De olika versionerna


ollesundin

Rekommendera Poster

Var får du det ifrån att Retail betyder fullversion?

 

Tror inte Apple skulle vara så korkade att de säljer en fullversion för 319:-

 

Whut? Har alltid utgått från att SL går för så mycket mindre än Leopard gjorde helt enkelt för att den mer har karaktären av förfining av Leopard än en helt ny OS-version (till och med den fruktansvärda bakgrundsbilden verkar vara kvar). Men Apple är alltså helt enkelt gnidna?

 

Sen det där att bundla en fullversion med iLife (som borde ingått gratis) och iWork (som förvisso är bra och nyttiga program) som enda alternativ för Tiger-användare är riktigt gnidet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar
Skulle förvåna mig storligen om Apple skulle sänkt priset från 1200 nånting till 319 kr för alla kunder, vilket ju blir effekten om snöleo går att installera på vilken version av OSX som helst, eller på tom disk.

 

Det är ju viktigt att komma ihåg en ganska relevant sak gällande SL; den går bara att installera på Intel-maskiner.

 

Utan att ha något underlag kan man nog utgå ifrån att en stor del av samtliga Intel-maskiner idag körs med Leopard, vilket betyder att Apple kan ta 319 kronor för en fullversion utan att krångla till det med olika utgåvor riktade till olika användare.

 

Min gissning är i alla fall att det är en fullversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det har ju redan testats och verifierats att det GÅR att köra upgradeskivan direkt utan tidigare OS. Se mitt tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det har ju redan testats och verifierats att det GÅR att köra upgradeskivan direkt utan tidigare OS. Se mitt tidigare inlägg.

 

Hur har det testats? Update-skivorna är inte släppta än och det enda som finns är Developer-versionen som troligen är en fullversion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man har en macbook med Intel X3100? fungerar systemet inte då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på min bestllning med köp efter 8 juni.

 

Ej skickad ännu

Beräknad avsändning: September

Produkt Antal

MAC OS X10.6 SNOWLEOPARD UTD FULLFIL-ZML 1 st.

Vad kan detta vara för version ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

UTD = Up to date.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måtte de skicka så man har den på fredag. Annars är det ju en heeeel helg som man skulle kunna pilla med den som går förlorad.

 

Syftar bara på att butikerna lär ju ha de i sina skrubbar inför fredagen så att alla har den på fredagen. Filmer och spel brukar ju skickas från andra firmor dagen innan så man har den i lådan på releasdagen.

 

:crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det testats? Update-skivorna är inte släppta än och det enda som finns är Developer-versionen som troligen är en fullversion...

 

Upgradeskivorna har stått hos återförsäljare i flera dagar, även här i sverige. Killen som det skrevs om fotade ju sin skiva, omslag osv. Han testade att installera på tom disk med upgradeskivan och det gick susen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, såg review på Macworld (macworld.com):

 

However, in contrast to Microsoft—which offers a confusing array of full and upgrade versions of Windows, all of them requiring that users enter a unique serial number in order to prove they’re not pirates—Apple continues to rely on the honor system for Mac OS X. Not only does Snow Leopard not require the entry of any serial numbers, but the standard version of Snow Leopard is a bootable “full install” disc that doesn’t actually check for the presence of Leopard in order to install. This also means that if, at a later time, you want to wipe your hard drive and reinstall Snow Leopard, you won’t have to first install Leopard and then run a separate Snow Leopard upgrade on top of it. (That sound you hear is a thousand IT managers sighing with relief.)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beställde en macbook pro idag tror ni det följer med snow leopard?

 

Jag köpte min samma dag som Leopard släpptes, och då fick jag en uppgraderings-skiva till. Så jag antar att det beror på om de har skickat datorn innan Leopard finns till handa eller inte. Men får du inte med det så är det ju bara att beställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

319:- versionen fungerar fint att installera på både Tiger och en Tom dator (så länge det är en intel, så klart)!!

Nu räcker det väl med fler funderingar kring detta.

Jag litar på appleinsider och Walt Mossberg.

 

http://www.appleinsider.com/articles/09/08...tiger_macs.html

 

Macfixit förtäljer detsamma, från samma källa, återstår imorgon att se om detta stämmer.

http://www.macfixit.com/article.php?story=20090827083500360

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon i tråden som kör Tiger och planerar att köpa SL för 319? Kan vi vänta oss en rapport snart? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hittade inte svar på en fråga som ställts tidigare.

 

Går det installera "En användare" -varianten på flera datorer som kör under Leopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inte svar på en fråga som ställts tidigare.

 

Går det installera "En användare" -varianten på flera datorer som kör under Leopard?

 

Ja, men det bryter mot användarvillkoren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inte svar på en fråga som ställts tidigare.

 

Går det installera "En användare" -varianten på flera datorer som kör under Leopard?

 

en använadar-dvdn och familjepacks-dvd är egentligen samma dvd bara det ätt du betalar för 5 licenser i familjepacket och för 1 licens i en-använadarpacket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Men jag är fortfarande en användare fast jag har flera datorer. Alltså jag (1) brukar och har flera macdatorer. Blir väldigt mycket tolkningsfråga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Men jag är fortfarande en användare fast jag har flera datorer. Alltså jag (1) brukar och har flera macdatorer. Blir väldigt mycket tolkningsfråga :)

 

Nope, det är ingen tolkningsfråga. Du har flera datorer. Men som sagt, du kan köpa en vanlig licens då ingen någonsin kommer kontrollera hur många du installerar det på.

 

Men annars kostar väl en standard ca 300 och en familje ca 500. Inga stora pengar oavsett...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...