Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snow Leopard - De olika versionerna


ollesundin

Rekommendera Poster

Jag tror nog att det kommer finnas två Snow Leopard skivor. En uppgraderingsskiva där det krävs att installationsprogrammet känner av ifall du har Leopard installerat innan. Alltså går det INTE att göra en ren installation på en tom hårddisk med uppgraderingsskivan.

 

Och sen förstås en fullversion av Snow Leopard som följer med i Mac Box Set, som även innehåller två extra DVD skivor med iWork 09 och iLife 09.

 

I slutändan får man exakt samma version av Snow Leopard, så slutresultatet av uppgraderingen blir ju den samma.

 

Det skulle förvåna mig ifall Apple lurar sina kunder att köpa den dyra Mac Box Set om man har Tiger, istället för att lika gärna kunna köpa Snow Leopard separat, fast billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Någon som har lyckats boka SL Up to Date för 99kr? Köpte min genom apple.se efter den 8 juni men när jag klickar på den länken och loggar in står det bara att min kundvagn är tom. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte något intressant i Leopard när jag formaterade datorn för några månader sedan.

Trots att min Leopard-skiva är en uppgraderingsskiva från Tiger så lyckades jag av misstag komma runt blockeringen och en full installation gjordes utan några som helst problem.

 

Jag minns inte riktigt hur jag gjorde, men när rutan som säger att man inte kan installera leopard på en tom skiva (den hade alltså formaterats), utan måste uppgradera från Tiger, så skulle jag läsa något ur skivhanteraren och lite andra fönster. Upptäckte sedan när jag gick tillbaka till installationen (stängde ner allt annat), att installationen satt och väntade på att jag skulle börja installera.

 

Väldigt skönt, då jag slapp göra en dubbel installation i onödan.

 

Någon mer som hört om detta, och även om chansen är väldigt liten, så skulle det ju kunna vara möjligt att det inte är så till Snow Leopard.

 

Har varit så med samtliga "uppdaterings skivor" från apple hittils.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer aldrig att kunna installera Snöleoparden om du inte har Leoparden på hårddisken.

Säg inte det, med Pacifist och lite trixande, ska det nog gå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man köpa familjeversionen? Eller finns det också en företagsversion? Kan man inte installera Snow på flera datorer utan att det strular, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Varför ska man köpa familjeversionen? Eller finns det också en företagsversion? Kan man inte installera Snow på flera datorer utan att det strular, eller?

 

Man kanske har samvete. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske har samvete. :borstatanderna:

 

Så man kan köpa varianten som gäller en användare för att installera på fler datorer?

 

Samvete? Så apple kan tjäna ännu mer pengar...tror inte det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har lyckats boka SL Up to Date för 99kr? Köpte min genom apple.se efter den 8 juni men när jag klickar på den länken och loggar in står det bara att min kundvagn är tom. :(

 

jupp,bokade min i 14 juni om jag inte minns fel.

Men nu när jag loggar in står det så här:

 

Beräknad avsändning: September Produkt Antal MAC OS X10.6 SNOWLEOPARD UTD FULLFIL-ZML 1 Avbruten - Ersatt av ny produkt

Produkt Antal MAC OS X 10.6 SNOW LEOPARD FULLFIL-SWE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte min innan 8 juni och fick därmed pynta 319kr..

Står " MAC OS X 10.6 SNOW LEOPARD RETAIL-SWE" på beställningsstatus..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte min innan 8 juni och fick därmed pynta 319kr..

Står " MAC OS X 10.6 SNOW LEOPARD RETAIL-SWE" på beställningsstatus..

 

Har du provat att köra Up-to-Date ändå? Jag köpte min MB när det fortfarande var Tiger, men några veckor för tidigt för att jag egentligen skulle få beställa Leopard via Up-to-Date. Jag pyntade dock i ett datum som låg inom det angivna tidsintervallet och det fungerade utmärkt.

Kanske inte fungerar likadant längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beställde en macbook pro idag tror ni det följer med snow leopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde SL igår för 319:- på bekräftelsen från apple står det MAC OS X 10.6 SNOW LEOPARD RETAIL-SWE

 

Retail betyder att det är en full version, och du kan således installera på en tom hårddisk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det går faktiskt att köpa Snöleoparden utan iLife och iWork, och installera den på en maskin som kör Tiger.

Däremot så rekommenderar Apple att man köper paketet och detta därför att den tidigare versionen av iLife, som följde med Tiger, inte fungerar helt optimalt på Snöleoparden. Apple rekommenderar alltså att man avstår från att köra äldre versioner av iLife och iWork på Snöleoparden, därför vill de att man köper Snöleoparden i paket med nyare version av iLife.

(samma rekommendation gäller Leopard, Apple vill helst att man undviker att köra Tiger iLife med Leopard).

 

Den som har köpt en Mac med Leopard har en nyare version av iLife-paketet och detta fungerar fint med Snöleoparden.

 

Gällande priset på paketet så betalar man alltså fullt pris för Snöleoparden plus iLife, och så får man iWork med på köpet. I praktiken sparar man strax under 1 000 kr jämfört med att köpa delarna separat. iWork slängs med gratis i paketet så då kan man ju lika gärna köpa paketet jämfört med att köpa Snöleoparden och iLife separat, eftersom det är samma pengar ändå. :)

 

Detta står i en annan tråd,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tänkt beställa SL men jag hejda mig när jag prata med Appel Store.

Enligt honom så är skivan en uppgraderings skiva, vilket skulle betyda att man var tvungen att ha Leopard i maskinen för att det ska funka.

 

Sedan fråga jag angånde boxen.

Hur ska man göra om man redan har köpt Iwork09 och Ilife09 om man ville ha en fullversion av SL, de kunde han inte svara på.

 

Så då sa jag att jag måste fundera ett tag innan jag bestämmer mig.

 

Sedan var jag tvungen att fråga om dom hade sålt många SL?

 

De hade dom gjort, de ringer hela tiden folk och beställer SL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna ha SL på fredag och gick till D-Store i Skrapan (Stockholm) för att fråga när de skulle få in denna, och de svarade att de börjar sälja den på fredag till samma pris som på apple.se.

 

Jag kanske skulle fråga dem själva om detta, men tror ni det går att köpa den för 319 kr då? Som jag förstår det genom denna tråd behöver man alltså inte ta med sig något 'bevis' på att man redan har Leopard installerat, eftersom det där med gamla iLife och iWork gäller som jonkanon quotat här ovan, eller? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att man behöver ha med sig något som styrker att man har leopard eftersom det går alldeles utmärkt att beställa från applestore utan någon sådan verifiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trasigaklader

Hej!

 

Jag har en liten fråga angående nya Quicktime X.

Har kollat lite videos på youtube om nya operativsystemet Snow Leopard och i varje video visas det olika angående Quicktime X ikonen nere vid docken.

 

I vissa är det den nya Ikonen på Quicktime X, och i andra videos är det fortfarande den gamla ikonen.

 

Låter lite löjligt, men hur får man den nya ikonen när Snow Leopard kommer ut? Jag vill inte ha den tidigare Ikonen på Quicktime som det är på (Quicktime 7)

 

Uppskattar gärna svar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tänkt beställa SL men jag hejda mig när jag prata med Appel Store.

Enligt honom så är skivan en uppgraderings skiva, vilket skulle betyda att man var tvungen att ha Leopard i maskinen för att det ska funka.

 

 

Jag är ändå lite tveksam till att du behöver ha Leopard _installerat_ , jag har kollat runt lite på olika forum och där säger de att SL-installationen kommer att fråga efter en Leopard-skiva om man inte har Leopard installerat, när den har verifierat Leopard-skivan så fortsätter den med en clean installation av SL. Så har de dessutom gjort förut (Tiger till Leopard).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde SL igår för 319:- på bekräftelsen från apple står det MAC OS X 10.6 SNOW LEOPARD RETAIL-SWE

 

Retail betyder att det är en full version, och du kan således installera på en tom hårddisk. :)

 

Var får du det ifrån att Retail betyder fullversion?

 

Tror inte Apple skulle vara så korkade att de säljer en fullversion för 319:-

post-113-1251273256_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var får du det ifrån att Retail betyder fullversion?

 

Tror inte Apple skulle vara så korkade att de säljer en fullversion för 319:-

 

Microsoft kör retail som fullversion.

Kanske där han fick det ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var får du det ifrån att Retail betyder fullversion?

 

Tror inte Apple skulle vara så korkade att de säljer en fullversion för 319:-

 

Fast det verkar ju vara precis så det är? Om man inte tror att macrumourskillarna ljuger. Förutom Pedro som har installerat på tom disk själv med upgradeskivan så har ju Applesupport själva bekräftat att det går enligt macrumours.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog billigare för Apple att bara ta fram en version så jag gissar på att det är samma för alla. Det är nog bara prissättningen som skiljer sig åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog billigare för Apple att bara ta fram en version så jag gissar på att det är samma för alla. Det är nog bara prissättningen som skiljer sig åt.

 

Jag håller med. De pengar Apple förlorar genom att vissa köper en uppgradering istället för en full version är nog ingenting om man jämför vad det skulle kosta att utveckla yttligare en version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retail betyder att det är en full version, och du kan således installera på en tom hårddisk. :)

Nja, Retail betyder ju egentligen att det är en version som säljs separat och som inte är bundlad med en dator. Säger inget om den går att installera på tom disk eller inte.

 

Skulle förvåna mig storligen om Apple skulle sänkt priset från 1200 nånting till 319 kr för alla kunder, vilket ju blir effekten om snöleo går att installera på vilken version av OSX som helst, eller på tom disk.

 

Sen har jag lite svårt att förstå problemet. Snöleo för 319 spänn är ett erbjudande till alla som köpt Leopard (retail eller bundlat). Förutsatt att det kommer en Snöleo för övriga för ca 1200 kr så har ju dessa inte fått en försämring jämfört med tidigare.

 

och för oss som har Leoparden med Snöleo installerad - visst det blir lite krångligare om vi skulle behöva ominstallera totalt iom att vi först måste trycka in Leoparden. Men hur ofta gör man en sådan manöver? Och dessutom så har man ju Leoparden står i bokhyllan, eller hur? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...