Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snow Leopard - De olika versionerna


ollesundin

Rekommendera Poster

Om man ponerar att man har Leopard på sin dator men av någon anledning inte har kvar installationsskivan och köper 319kr-varianten av Snow Leopard och uppgraderar systemet. Sen kraschar datorn ihop och man måste installera om systemet från grunden, kommer då Snow Leopard-skivan inte funka för att man måste ha vanliga Leopard på datorn från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Jag kan ha fel men...

En uppgradering måste väl vara endast en uppgradering och inte ett fullvärdigt OS.

Annars skulle det väl stå: Du som har Leopard kan få köpa Snow Leopard till rabaterat pris.

 

I annna fall ger de ju bort Snow L. mer eller mindre gratis jämfört med orginalpris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall undersökas också om det räcker med Leopard

oavsett när man köpt den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel men...

En uppgradering måste väl vara endast en uppgradering och inte ett fullvärdigt OS.

Annars skulle det väl stå: Du som har Leopard kan få köpa Snow Leopard till rabaterat pris.

 

I annna fall ger de ju bort Snow L. mer eller mindre gratis jämfört med orginalpris.

 

Självklart är det ett fullvärdigt OS, i slutändan så får du samma resultat oavsett vilken version du köper - Snow Leopard.

 

Dock så är frågan om installationen kommer att verifiera om du har Leopard sedan innan eller inte.

 

Hoppas Apple inte har krånglat till det för mycket bara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ett fullvärdigt OS, i slutändan så får du samma resultat oavsett vilken version du köper - Snow Leopard.

 

Dock så är frågan om installationen kommer att verifiera om du har Leopard sedan innan eller inte.

 

Hoppas Apple inte har krånglat till det för mycket bara!

 

 

Vad skulle verifieras? Att du har giltig licensnyckel/cd-key som i windows träsket?

Tror inte det är så tillkrånglat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle verifieras? Att du har giltig licensnyckel/cd-key som i windows träsket?

Tror inte det är så tillkrånglat.

Att du har Leopard installerat på hårddisk när dvd-skivan bootar?

Om du sedan väljer att formatera disken inför en nyinstallation är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ponerar att man har Leopard på sin dator men av någon anledning inte har kvar installationsskivan och köper 319kr-varianten av Snow Leopard och uppgraderar systemet. Sen kraschar datorn ihop och man måste installera om systemet från grunden, kommer då Snow Leopard-skivan inte funka för att man måste ha vanliga Leopard på datorn från början?

 

Jag ställer en liknande fråga:

 

Jag har Tiger i fullversion samt en uppgraderingsskiva till Leopard. Om jag nu köper uppgraderingsskivan till Snow Leopard, visst borde det fungera att installera på datorn?

Om jag sedan av någon anledning vill installera om operativsystemet efter en formatering, kommer jag då behöva installera Tiger, därefter uppgradera till Leopard med uppgraderingsskivan, för att slutligen uppgradera till Snow Leopard med den nya uppgraderingsskivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tolkat det som att det finns en enda version av snow leopard och det är fullversionen. Vissa köper för 319 kr och några för 99kr.

 

Familjeversionen, kenidiot jag är ;) Såg en snöloepard för 529kr och trodde det var något mysko :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag läst rätt så ska snow Leopard ta mycke mindre utrymme på hårddisken. Det innebär att om man "bara" uppdaterar så måst ju installationsprogrammet "slänga" en hel del som finns på datorn idag :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag läst rätt så ska snow Leopard ta mycke mindre utrymme på hårddisken. Det innebär att om man "bara" uppdaterar så måst ju installationsprogrammet "slänga" en hel del som finns på datorn idag :(

 

Ja men det är ju inte direkt dina iPhoto-bilder som försvinner utan det är ju snarare onödiga systemfiler... Haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara en version av Snow Leopard, men olika priser och erbjudanden beroende på vad man har innan.

 

Om man har köpt en dator efter 8 juni, så får man köpa Snow Leopard för 99 kr.

Om man har Leopard sedan innan (och en dator köpt innan 8 juni i år) så får man köpa Snow Leopard för, var det 319 kr?

Har man Tiger så är man inte berättigad att köpa något av ovanstående, utan då är det Boxen med Snow Leopard, iLife och iWork som gäller.

 

Den Snow Leopard som finns är en fullständig version och man kan installera den på en helt tom dator.

Så egentligen spelar det ingen roll vad man har för operativsystem innan, bara datorn följer systemrekommendationerna för Snow Leopard. Däremot så får man inte köpa vilken version som helst, och det beror på vad man har sedan tidigare.

 

Jag vet inte hur detta kommer att fungera i butik, men jag gissar att man måste visa upp serienummer eller skiva för det man har sedan tidigare så att butiken inte säljer en Snow Leopard för billigt till en som har Tiger.

 

Visst kan man tycka att det är trist att Apple inte vill sälja Snow Leopard-skivan i sig själv till en med Tiger, även fast de skulle kunna göra det för den skiva de säljer till Leopard-innehavare fungerar på en Tiger-dator också (om datorn följer systemkraven), inga problem. Troligen beror Apples val på att a) de vill tjäna mer pengar (givetvis) och B) på att den som har Tiger även sitter med en äldre iLife och den iLife fungerar inte bra på Snow Leopard. Så för att undvika problem så har man bakat ihop Snow Leopard med iLife och iWork till ett lägre paketpris än vad motsvarande paket kostar med Leopard istället för Snow Leopard.

 

Nu kan man ifrågasätta att iWork följer med, det känns ju onödigt om man redan har iWork 09 och kör den på Tiger, för iWork 09 fungerar på Tiger till skillnad mot iLife 09 som kräver minst Leopard. Man kan se det som att den som har Tiger får betala fullt pris för Snow Leopard och iLife, och får iWork medslängt gratis som tröst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det iaf på Apples hemsida.

post-19917-1251185385_thumb.png

Så det verkar ju som att man köper olika paket beroende på vilket OS man har nu.

Föresten så kom vår servicekille på företaget förbi nu och visar upp Snow Leopard på sin MacBookPro. Riktigt avis, han hade den senaste builden som visst sägs vara den riktiga. Han hade visst kört en uppdate bara och allting gick riktigt mycket snabbare på datorn i allmänhet. Vill ha nytt OS nu. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer en liknande fråga:

 

Jag har Tiger i fullversion samt en uppgraderingsskiva till Leopard. Om jag nu köper uppgraderingsskivan till Snow Leopard, visst borde det fungera att installera på datorn?

Om jag sedan av någon anledning vill installera om operativsystemet efter en formatering, kommer jag då behöva installera Tiger, därefter uppgradera till Leopard med uppgraderingsskivan, för att slutligen uppgradera till Snow Leopard med den nya uppgraderingsskivan?

 

Ja du kan installera Snow Leopard på din dator och du är berättigad till erbjudandet om 319 kr för du har Leopard sedan innan. Du kan installera Snow Leopard direkt på en tom hårddisk. Det finns bara en version, skillnaden är det pris man betalar och det pris man betalar beror på vad man har sedan tidigare. Det är det som man redan har sedan tidigare som avgör vilket erbjudande man är berättigad till att köpa Snow Leopard för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt när det är en uppdatering brukar det ju vara så att man måste ha det föregående OSet installerat när man kommer till det där man väljer hårddisk.. där väljer man bara "Radera och installera" så boom så är det klart sen.

 

Skulle tro att det är samma sak på snow leopard upgrade också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte möjligt att det så småningom kommer en Snow Leopard-version utan iLife och iWork, till standardpris för de som har Tiger. Att boxen är ett första erbjudande bara?

 

Alternativet är ju att köpa en Leopard snabbt som attans (innan de försvinner) eller begagnad och sedan köpa Snöleo för 319 kronor. Om man kan hantera att iLife inte lirar helt och hållet (man kanske inte ens använder iLife).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara en version av Snow Leopard, men olika priser och erbjudanden beroende på vad man har innan.

 

Jag vet inte hur detta kommer att fungera i butik, men jag gissar att man måste visa upp serienummer eller skiva för det man har sedan tidigare så att butiken inte säljer en Snow Leopard för billigt till en som har Tiger.

 

Är det här bara dina vilda spekulationer eller vad baserar du dina påståenden på? :) Köper man Snow Leopard på Applestore för 319kr gör man det utan att verifiera att man har en leopardinstallation sedan tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här bara dina vilda spekulationer eller vad baserar du dina påståenden på? :) Köper man Snow Leopard på Applestore för 319kr gör man det utan att verifiera att man har en leopardinstallation sedan tidigare.

 

Du kommer aldrig att kunna installera Snöleoparden om du inte har Leoparden på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer aldrig att kunna installera Snöleoparden om du inte har Leoparden på hårddisken.

 

Det är ju precis det som är min poäng :) Raphael påstår motsatsen och jag var därför intresserad av att höra vilka källor han baserar sitt påstående på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vara så klistrad vid tiger? Inte för att jag hann använda det så länge när jag köpte min iMac så jag hann inse alla fördelar det verkar ha enligt många, men det var en självklarhet att uppgradera till leopard direkt när det kom. Faktiskt lika självklart som det är att uppgradera till snow leopard nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter mycket tveksamt att man skulle behöva ha Leopard installerat på datorn innan man installerar Snow Leopard. Om jag om 6 månader vill ominstallera SL så ska jag väl inte behöva installera L först...?

 

Jag tror att de litar på att folk köper rätt version, vilket både de och andra leverantörer har gjort förut. Så är det ju på en del windowsversioner också. (OEM bl.a)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med men samtidigt körde ju apple med samma restriktion för tiger -> leopard cpu drop in skivorna. Där gick det inte att installera utan att tiger fanns på disken. Den som lever till fredag får se :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte något intressant i Leopard när jag formaterade datorn för några månader sedan.

Trots att min Leopard-skiva är en uppgraderingsskiva från Tiger så lyckades jag av misstag komma runt blockeringen och en full installation gjordes utan några som helst problem.

 

Jag minns inte riktigt hur jag gjorde, men när rutan som säger att man inte kan installera leopard på en tom skiva (den hade alltså formaterats), utan måste uppgradera från Tiger, så skulle jag läsa något ur skivhanteraren och lite andra fönster. Upptäckte sedan när jag gick tillbaka till installationen (stängde ner allt annat), att installationen satt och väntade på att jag skulle börja installera.

 

Väldigt skönt, då jag slapp göra en dubbel installation i onödan.

 

Någon mer som hört om detta, och även om chansen är väldigt liten, så skulle det ju kunna vara möjligt att det inte är så till Snow Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...