Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snow Leopard släpps nu lös


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Alltså, vad är det med Apple och deras dollarkurs? Det kostar 29$ i USA. Dollarn står idag i c:a 7,10 SEK. Utslaget på 29$ blir det typ 205kr. Om man dessutom lägger till en den vanliga frakten från USA på 15$ så kommer man ÄNDÅ inte upp dom 319kr som det kostar i Sverige. Och man kan väl tänka sig att Apple kan frakta saker billigare än 15$ över atlanten (närmare bestämt typ 0kr, med tanke på att man kan bara skicka koden virtuellt och sedan bränna ut en skiva här). Nej, illa säger jag, illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad är det med Apple och deras dollarkurs? Det kostar 29$ i USA. Dollarn står idag i c:a 7,10 SEK. Utslaget på 29$ blir det typ 205kr. Om man dessutom lägger till en den vanliga frakten från USA på 15$ så kommer man ÄNDÅ inte upp dom 319kr som det kostar i Sverige. Och man kan väl tänka sig att Apple kan frakta saker billigare än 15$ över atlanten (närmare bestämt typ 0kr, med tanke på att man kan bara skicka koden virtuellt och sedan bränna ut en skiva här). Nej, illa säger jag, illa.

$29 + $15 = $44

$44*7,1≈312kr

312kr*1.25≈390kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksom att göra sticky av tråden "Tänk på att skriva bra rubriker", borde man kanske klistra en tråd som heter "Tänk på att lägga till 25% moms när du översätter amerikanska priser" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man varit så pass elak att man fick Leopard från en fågel men vill ha förlåtelse av Apple och därmed köpa det nya OS. Måste man köpa boxen "Full version" eller tror ni det räcker med "Upgraderingen" för 319 kr fortfarande? Det kan väl inte ha någon betydelse?

 

Forgive me Steve J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$29 + $15 = $44

$44*7,1≈312kr

312kr*1.25≈390kr

 

Du betalar väl knappast skatt på frakten, det har iallafall aldrig jag fått göra när jag beställt saker från USA.

Så korrekt pris borde väl snarare bli

 

29*7.1*1.25 = 257 + 15*7.1 = 363kr (Detta är väl med överseende av amerikanskskatt; som jag antar redan ligger i $29 på amerikanska apple store... Vad den nu ligger på 6%?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple kanske tar ut vad de vill i Sverige? Tur att en uppgradering är förhållandevis billig. Jag tror att Apple skäms lite för Leopard, då den är rätt knökfull och seg i bakgrunden. Därmed billigare SL. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den genomsnittlige användaren så betyder inte SnöLeopardens 64 bitars operativ något nämnvärt..

http://www.macfixit.com/article.php?story=20090826074252596

 

post-113-1251299133.jpg

 

http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

 

Dom har dessvärre fel, på Intel så ger 64 bit läge en prestanda fördel rent generellt.

Som jag redan skrivit man dubblerar antalet register, vilket isig ger en stor fördel. Visserligen har x86 ganska många rename registers men det finns ingen som helst garanti för att data kommer finnas kvar i rename registren efter ett kontext byte.

 

"Additional registers: In addition to increasing the size of the general-purpose registers, the number of named general-purpose registers is increased from eight (i.e. eax,ebx,ecx,edx,ebp,esp,esi,edi) in x86-32 to 16 (i.e. rax,rbx,rcx,rdx,rbp,rsp,rsi,rdi,r8,r9,r10,r11,r12,r13,r14,r15). It is therefore possible to keep more local variables in registers rather than on the stack, and to let registers hold frequently accessed constants; arguments for small and fast subroutines may also be passed in registers to a greater extent.

 

Additional XMM (SSE) registers: Similarly, the number of 128-bit XMM registers (used for Streaming SIMD instructions) is also increased from 8 to 16."

 

PC relativ addressering (något MacOS X använder sig av.)

 

"Instruction pointer relative data access: Instructions can now reference data relative to the instruction pointer (RIP register). This makes position independent code, as is often used in shared libraries and code loaded at run time, more efficient."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...