Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera till Snowleopard från Tiger


thulesius9

Rekommendera Poster

Tiger --> Snowleopard?

 

Använder varken iLife lr iWork. Varför ska jag behöva betala 1800 spänn för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag.

 

Eftersom Logic 9 inte fungerar på Tiger blir det väl bara att vänta dårå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt läge hade jag nog med gott samvete lagt in en "piratkopia" av Leopard och sedan köpt Snow Leopard för 319 kronor. Eftersom allt ändå skrivs över finns ju inga spår kvar av "piratkopian" i slutändan.

 

Varför Apple krånglar till det i onödan övergår mitt förstånd. Det ligger ju i deras intresse att få så många som möjligt att uppgradera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så konstigt är det väl ändå inte, vi som får Snow Leopard "så billigt" har ju trots allt betalat för Leopard. Sitter man med Tiger så har man ju inte det.

 

Men lite konstigt är det att man inte kan beställa Snow Leopard utan iLife osv om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper Leopard nu och sedan SL så blir det väl bara ca 1500 kr? Fast det kanske inte var det du ville höra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder varken iLife lr iWork. Varför ska jag behöva betala 1800 spänn för det?

 

I ditt läge hade jag nog med gott samvete lagt in en "piratkopia" av Leopard och sedan köpt Snow Leopard för 319 kronor. Eftersom allt ändå skrivs över finns ju inga spår kvar av "piratkopian" i slutändan.

 

Om du köper Leopard nu och sedan SL så blir det väl bara ca 1500 kr? Fast det kanske inte var det du ville höra.

 

Jag förstår absolut varför Apple vill "krångla" till det; det har ju kostat pengar att utveckla både Leopard och Snow Leopard och givetvis vill de ha betalt för detta. Jag kan inte riktigt se det konstiga i det...

 

Hur kan man lägga in en piratkopia med gott samvete? Visst, det är ju säkert jättelätt att göra det, men man kan väl inte säga att det känns rätt att göra det. Återigen, Apple är väl värda att få betalt för sin produkt.

 

Sedan så tycker jag inte att 1800 kronor är speciellt dyrt, det är trots allt väldigt bra program som följer med. Men om du vill så kan du ju alltid göra som Mattias säger; köp de två operativsystemen för den lilla summan (ungefär) 1500 kronor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Köp Mac box set för 1800. Om du får sålt iWork och iLife för minst 300 kronor styck (vilket är en tredjedel av priset) så har du ju din snöleopard för de vanliga 1200 riksdalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade uppgraderat till Leopard så hade du fått köpa Snow Leopard till rabatterat pris. :)

Eftersom du väntade och inte uppgraderade till Leopard så straffas du.

Apple erbjuder rabatt för de som uppdaterar ofta, det blir en uppmuntran att uppgradera ofta. Den som hoppar över versioner får betala ett högre pris.

 

Det är en god tanke att para ihop Snow Leopard med senaste iLife eftersom gamla iLife för Tiger ej fungerar optimalt på Snow Leopard. I Apples värld så finns inte alternativet "inte använder iLife". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp Leopard beggat på Tradera eller Blocket och köp sedan Snöleo för 319 spänn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju inte jag hängt med riktigt.

Kan man med en "319 kr SL" installera på en helt tom (ex ny hårddisk) intelmac som klarar hårdvarukraven???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ja självklart. Tror knappast Apple skulle få för sig att sälja en skiva som bara kan uppdatera och inte göra en ren installation. Tänk på att nästan alla experter rekommenderar användare att aldrig uppgradera från en "punktversion" till en annan.

 

Men det står (förmodligen) i slutanvändaravtalet att du måste äga Leopard för att få installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var sanningen ligger. Men klart de gör en uppdatering och en fullversion. Har ni glömt att de som köpte dator med tiger vid lanseringen av leopard fick en uppdateringsskiva? Bör även den för 99:- vara.

 

Frågande på Kullander & Kullander igår som är APR och de påstod att skivan för 319:- är en ren uppgradering och vill man ha en fullversion får man vänta eftersom macbox och den fristående skivan inte är levererade än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag beställde lite grejor från Apple igår via telefon, bla Snow Leopard, säljaren (Isabelle) sa att det var en fullversion som jag skulle få, jag frågade om att ominstallera, blåsa datorn helt och det skulle inte vara några problem att bara köra denna skiva.

/ christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det har visat sig att "uppgraderingen" för 319kr inte alls kollar om du har Leopard. Den går att installera ovanpå Tiger, eller på en tom hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har visat sig att "uppgraderingen" för 319kr inte alls kollar om du har Leopard. Den går att installera ovanpå Tiger, eller på en tom hårddisk.

Perfekt. då ska det vid tillfälle inhandlas en ny skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har visat sig att "uppgraderingen" för 319kr inte alls kollar om du har Leopard. Den går att installera ovanpå Tiger, eller på en tom hårddisk.

 

 

Så för mig som ska formatera min mac för första gången kan jag använda snow leopard utan att installera om leopard först då?

 

Jag har förövrigt Imac med inter processor och leoprad installerat (köpt december 2008) men jag har tappat bort skivan till leopard och vill ju gärna inte köpa leopard en gång till för att kunna installera SL.

 

Jag har även en MBA med skivan till leopard men jag antar att den skivan inte går att använda till Imac eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så för mig som ska formatera min mac för första gången kan jag använda snow leopard utan att installera om leopard först då?

 

Jag har förövrigt Imac med inter processor och leoprad installerat (köpt december 2008) men jag har tappat bort skivan till leopard och vill ju gärna inte köpa leopard en gång till för att kunna installera SL.

 

Jag har även en MBA med skivan till leopard men jag antar att den skivan inte går att använda till Imac eller?

 

 

Om du kollar länken ovan så är det inget som kräver att du har leopard installerat. Det enda är att om du inte äger en ärlig licens så bryter du mot EULA för Snow Leopard och det är upp till dig.

 

Edit: varför skulle du inte kunna använda den skivan? Det finns bara en skiva och den fungerar på alla datorer (om man uppfyller prestandakraven dvs).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: varför skulle du inte kunna använda den skivan? Det finns bara en skiva och den fungerar på alla datorer (om man uppfyller prestandakraven dvs).

Det stämmer om det är en retail-skiva, men troligen menar h*n att h*n har en skiva som kom med datorn och de (gråa) skivorna fungerar bara till den modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar länken ovan så är det inget som kräver att du har leopard installerat. Det enda är att om du inte äger en ärlig licens så bryter du mot EULA för Snow Leopard och det är upp till dig.

 

Edit: varför skulle du inte kunna använda den skivan? Det finns bara en skiva och den fungerar på alla datorer (om man uppfyller prestandakraven dvs).

 

 

Den är ärlig. Det är inte därför jag frågar.

 

På min gråa skiva står det ju att det är för macbook air. Därför vet jag inte om jag kan använda den då jag inte vill ha upp inställningar för styrplattan på min imac när det inte finns någon styrplattan på den. Därav frågan. Men det ska vara lugnt då. Inget som kommer dyka väl?

 

Är ny med mac så vill alltid gardera mig innan jag gör några ändringar. :)

 

EDIT: I och med SL kan jag dock skippa den gråa skivan och formatera om båda datorerna med min family pack skivan som jag har köpt. Datorerna kommer alltså vara formaterade och installeras från start med hjälp av SL skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara lite kul om Apples advokater knackar på en dag och säger:

 

-Vi ser att du har installerat Snow Leopard på en dator som tidigare hade Tiger. Följ med oss ner i källaren så ska vi se till att du aldrig mer kan installera ett operativsystem.

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gråa skiva står det ju att det är för macbook air. Därför vet jag inte om jag kan använda den då jag inte vill ha upp inställningar för styrplattan på min imac när det inte finns någon styrplattan på den. Därav frågan. Men det ska vara lugnt då.

Som jag skrev i inlägget ovanför ditt: Man kan inte använda de grå skivorna till datorer av annan modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Beställde SL idag och hoppas Apple är hyffsat snabba.. fick dom ett preliminärt datum den 9e sep vilket lät lite väl lång frakt för att vara apple men men vi får se..

 

Har en fundering bara.. gillar inte att uppdatera operativsystem, föredrar att blåsa ren hårddisken och installera om..

har en time capsule nu som tar backup på hela datorn, inkl itunes, iphoto osv!

Behöver jag göra backup på alla mina bilder innan jag blåser ren den eller kan jag bara återställa från time capsulen efter installationen?

 

Tacksam för svar,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Beställde SL idag och hoppas Apple är hyffsat snabba.. fick dom ett preliminärt datum den 9e sep vilket lät lite väl lång frakt för att vara apple men men vi får se..

 

Har en fundering bara.. gillar inte att uppdatera operativsystem, föredrar att blåsa ren hårddisken och installera om..

har en time capsule nu som tar backup på hela datorn, inkl itunes, iphoto osv!

Behöver jag göra backup på alla mina bilder innan jag blåser ren den eller kan jag bara återställa från time capsulen efter installationen?

 

Tacksam för svar,

Anders

 

Du borde kunna återställa från Time Capsule med migrationsassistenten.

Funkar inte det så kan du alltid göra en manuell återställing genom att gå in via Findern på backupdisken och manuellt dra över biblioteket till datorns disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...