Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telia mobilt bredband funkar ej att installera.


Lasse1

Rekommendera Poster

Jag har skaffat telias mobila bredband men får det inte att funka. När man sätter in grejer i usb-porten brukar de komma upp på skrivbordet men det gör inte det. När jag provade i PC:n så funkade det direkt. Är det nån som vet hur det ska installeras i en macbook pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ett problem som uppstår i dagen läge med all mobila bredband. USB-minnet som finns i dongeln fungerar endast i Windows. Varför de inte kan göra en vanlig partition med drivrutiner för på WIN/OS X vet jag inte. Inte heller skickar de med drivrutiner på skiva. Så har man en mac måste man redan ha en uppkoppling som funkar för att ladda ner drivrutinerna som behövs.

 

Skamligt att de inte heller upplyser om detta vid köp, att man måste fixa detta själv. De borde dessutom erbjuda sig att hjälpa till att installera det på datorn eftersom det ska vara så omständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ett problem som uppstår i dagen läge med all mobila bredband. USB-minnet som finns i dongeln fungerar endast i Windows. Varför de inte kan göra en vanlig partition med drivrutiner för på WIN/OS X vet jag inte. Inte heller skickar de med drivrutiner på skiva. Så har man en mac måste man redan ha en uppkoppling som funkar för att ladda ner drivrutinerna som behövs.

 

Skamligt att de inte heller upplyser om detta vid köp, att man måste fixa detta själv. De borde dessutom erbjuda sig att hjälpa till att installera det på datorn eftersom det ska vara så omständigt.

 

jag förklarar alltid för kunden detta om han informerar mig om att han har en mac, jag är ingen spåkula och mac datorer är inte tillräckligt vanliga i normala svensson hemmet. donät get me wrong, jag använder själv mac så klankar inte ner på datorerna:P

 

Andledning till att de inte installeras i butik när det gäller mac är för att OS x är inte ett system som en normal svensson kan hantera. de flesta sitter med windows hemma och vet hur man hanterar det var på dom kan hjälpa windows kunder. i min butik finns det 7 säljare och jag är den enda som kan mac och det är för att jag använder det privat. vi får inte enl policy inst på mac och linux operativ även om jag kan det. däremot får kunder gärna låna vårt wlan i butiken för att koppla upp sig, hitta manualen på vår sida samt ladda ner drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mobila bredband? Har fått två olika donglar från Tele2 och båda har fungerat på min macbook, inga som helst problem. Sen så brukar de skriva med vilka OS dongeln fungerar med, har de inte skrivit att den ska funka på OS X så behöver de inte heller ge support för att få igång den på OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sagt att det inte fungerar, men jag har ej sett någon leverantör av mobilt bredband skicka med drivrutiner eller programvara för mac. Det är upp till kunden själv att lösa. Jag kan inte förstå problemet med att göra USB-minnet universellt dvs fat32 så att alla operativsystem kan läsa det och skicka med drivrutiner för de "vanligaste" systemen.

 

Det jag anser är riktigt dåligt är att de inte informerar om detta, förutom då någon enstaka seriös säljare. Detta borde framgå på paketet eller stå i annonsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, tackar nu fick vi igång det här på en gång tack vare er. Telia är ju helt kass som säljer bredband som kräver att man redan har bredband för att kunna installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telia har dock släppt en senast, ngn svart dongel, där just macprogramvara släppts med. stort faktiskt. med tanke på att telia lite här och var på hemsidan visar upp MacBooks men inte släppt ngn mjukvara för Mac. ex. supportassistenten. håller med dig helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förklarar alltid för kunden detta om han informerar mig om att han har en mac, jag är ingen spåkula och mac datorer är inte tillräckligt vanliga i normala svensson hemmet. donät get me wrong, jag använder själv mac så klankar inte ner på datorerna:P

 

Andledning till att de inte installeras i butik när det gäller mac är för att OS x är inte ett system som en normal svensson kan hantera. de flesta sitter med windows hemma och vet hur man hanterar det var på dom kan hjälpa windows kunder. i min butik finns det 7 säljare och jag är den enda som kan mac och det är för att jag använder det privat. vi får inte enl policy inst på mac och linux operativ även om jag kan det. däremot får kunder gärna låna vårt wlan i butiken för att koppla upp sig, hitta manualen på vår sida samt ladda ner drivrutinerna.

 

Med andra ord så har ni taskig service. Det kan inte vara något problem att skicka med drivrutiner och instruktioner för Mac och Windows. Däremot klankar jag vare sig på dig eller dina kollegor men på er policy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Ok!

 

Du är en supersäljare! Men när man kollar specarna, står det ju att Mac OS X 10.5 stöds. På min Pebbe 12" OS 10.5.8, fungerar det att koppla upp sig, men när jag drar igång Safari finns det helt plötsligt inget nätverk eller kontakt med Internet.

 

Tycker det hela verkar som när vi fick ISDN installerat av Telia... Koppling mot Telias Server OK, men inga data skickas från Telias servrar.....

 

Men jag kanske "hänger upp mig" som Johan Reborgs karaktär i monologen, Hur tänker hon....

 

Bara specarna följs så funkar det :P

 

Hur tänker jag nu......?

 

 

jag förklarar alltid för kunden detta om han informerar mig om att han har en mac, jag är ingen spåkula och mac datorer är inte tillräckligt vanliga i normala svensson hemmet. donät get me wrong, jag använder själv mac så klankar inte ner på datorerna:P

 

Andledning till att de inte installeras i butik när det gäller mac är för att OS x är inte ett system som en normal svensson kan hantera. de flesta sitter med windows hemma och vet hur man hanterar det var på dom kan hjälpa windows kunder. i min butik finns det 7 säljare och jag är den enda som kan mac och det är för att jag använder det privat. vi får inte enl policy inst på mac och linux operativ även om jag kan det. däremot får kunder gärna låna vårt wlan i butiken för att koppla upp sig, hitta manualen på vår sida samt ladda ner drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...