Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag håller på att testa TomTom-appen


Anna Muller

Rekommendera Poster

Hur funkar det med uppdatering av kartor för att få med nya vägar och så vidare? Får man köpa "uppdateringskit" i vanlig ordning, kommer dom som updates i App Store, eller är det helt enkelt uteslutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar
Då borde du få med Island och Färöarna. Eventuellt också Grönland. Finns det med?

 

Kan välja mellan länderna Danmark, Finland, Norge och Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med uppdatering av kartor för att få med nya vägar och så vidare? Får man köpa "uppdateringskit" i vanlig ordning, kommer dom som updates i App Store, eller är det helt enkelt uteslutet?

 

Jag frågade TomToms Niklas Casserstedt om uppdateringar och han sa:

 

"Vi jobbar på en lösning som kommer hjälpa våra användare att alltid ha tillgång till de senaste kartorna. Jag har dock inte några mer detaljer om detta i dagsläget."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade TomToms Niklas Casserstedt om uppdateringar och han sa:

 

"Vi jobbar på en lösning som kommer hjälpa våra användare att alltid ha tillgång till de senaste kartorna. Jag har dock inte några mer detaljer om detta i dagsläget."

Tack för svaret! Låter ju väldigt vettigt, det är aldrig roligt att köra på en väg som anses vara den bästa, sen helt plötsligt är den borta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde ju fråga om kartorna. I städerna är det ju (egentligen) inte så svårt att hitta och där finns (oftast) någon att fråga. Men hur är kartan vad gäller landsbygden?

 

Låt oss ta ett exempel: Författaren Peter Nilson skrev en bok "Den gamla byn" som handlar om Möcklehult i Småland (Sävsjö kommun, men postadress Lammhult). Kan man få en rutt dit? Eller saknas byn helt?

 

Eftersom Möcklehult finns i Google Maps på iPhone så borde den ju hittas av TomTom då de använder samma kartmaterial!

 

Känns ju väldigt drygt att först söka upp Möcklehult i Google Maps och lägga till som kontakt för att sedan öppna TomTom och navigera till den nya kontakten. Om det ens går?

 

Detta känns inte riktigt genomtänkt med tanke på att TomTom dessutom äger TeleAtlas som säljer kartmaterialet till Google. De kunde väl åtminstone ge möjlighet att söka online mot Google Maps från TomTom-appen i de fall man har internetaccess.

 

Känns som om både Navigon och TomTom tar väldigt dåligt vara på iPhonens unika egenskaper, samtidigt som man underlåtit att implementera många av standardfunktionerna från de vanliga navigatorerna. Om det är någon version av programvaran som ska ha möjlighet till kartprenumeration så är det väl ändå iPhone? Helst naturligtvis via delta-uppdateringar av data så att det går rimligt snabbt även över 3G.

 

Nej, nu är jag sur. Har kört TomTom 6 i flera år på min gamla HTC-lur, och förväntade mig faktiskt att det skulle tillkommit i alla fall något när de släpper iPhoneversionen. Men de har ju inte ens gjort ett snyggare UI.

 

Så det får väl bli Navigon på grund av att det i alla fall verkar se snyggare ut, även om det inte heller bjuder på någon funktionalitet som känns särskilt 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan välja mellan länderna Danmark, Finland, Norge och Sverige.

Då innehåller den ju inte ens Norden. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då innehåller den ju inte ens Norden. :(

 

Mest för att jag är intresserad, men hur ofta är du på island, färöarna eller grönland och kör bil?

"Sväng höger vid nästa geiser"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest för att jag är intresserad, men hur ofta är du på island, färöarna eller grönland och kör bil?

"Sväng höger vid nästa geiser"

Det räcker med en enda gång.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest för att jag är intresserad, men hur ofta är du på island, färöarna eller grönland och kör bil?

"Sväng höger vid nästa geiser"

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickade vidare dina frågor till Niklas och han svarade så här, börjar med sista frågan:

 

"Vår Map Share-teknik som låter användarna själva uppdatera sina kartor är inte tillgänglig i vår iPhone app."

 

Kommer den att bli tillgänglig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag - och c:a 800.00 andra som blivit bitna av Geocaching (www.geocaching.com) undrar om det verkligen inte går att lägga in egna POI:s med longitud och latitud.

 

Om inte så är Tom Tom för iPhone tämligen ointressant - för oss i alla fall.

 

/ LJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det någon snabbknapp för "ruttöversikt" kör i städer mycket å vill ha en snabb översikt utan att behöva sitta och zooma ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se saknas "lane assistant"?

Dvs, körfältshänvisning.

 

Saknas det så spelar det ingen roll hur mycket lullull de lagt in, då är Navigon fortfarande herre på täppan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som har testat både navigon och tomtom?

undrar vad som händer vid inkommande samtal när man använder navigon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh köpte navigon nu istället, mycket snyggare kartor än tomtom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väl inte riktigt något behov av ett navigatorprogram, men mina föräldrar skulle nog kunna tänka sig att köpa antingen TomTom's eller Navigon's.

 

Visst skulle det komma en jämförelse mellan alternativen nästa vecka, eller hur var det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh köpte navigon nu istället, mycket snyggare kartor än tomtom

 

Gick faktiskt tillbaka till den här tråden för att lägga till en fråga om TomToms gränssnitt (inkl kartor) måste se så fult ut? Just nu är det ju tveklöst Navigon som går ledande ur den striden. Tomtom ser precis likadant ut som på min gamla PocketPC, och det var inte ens snyggt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag - och c:a 800.00 andra som blivit bitna av Geocaching (www.geocaching.com) undrar om det verkligen inte går att lägga in egna POI:s med longitud och latitud.

 

Om inte så är Tom Tom för iPhone tämligen ointressant - för oss i alla fall.

 

/ LJ

 

Nej, det går inte. TomTom har också bekräftat för mig att det inte går, då jag inte trodde mina ögon när jag inte hittade funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörru Anna, varför nämner du inte med en enda stavelse att lane assistent saknas? En fullödig test skall väl innehålla inte bara vad produkten har för finesser utan även vilka de saknar.

Du har koncentrerat dig på avsaknaden av koordinatmarkering, men alla andra funktioner som är standard på dagens navigatorer nämner du inte mycket av.

Förutom lane assistant har Navigon aviserat att det skall komma en TMC-funktion. Med dina känningar mot TomTom vore det ju intressant att få veta hur TomTom ställer sig.

 

Går man sen in på TomToms FAQ-sidor för iPhone står det på vissa sidor att man kan använda TomTom-programmet på datorn för att uppdatera kartor och POIs, på andra verkar det tveksamt. Inget som du nämner i ditt test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörru Anna, varför nämner du inte med en enda stavelse att lane assistent saknas? En fullödig test skall väl innehålla inte bara vad produkten har för finesser utan även vilka de saknar.

Du har koncentrerat dig på avsaknaden av koordinatmarkering, men alla andra funktioner som är standard på dagens navigatorer nämner du inte mycket av.

Förutom lane assistant har Navigon aviserat att det skall komma en TMC-funktion. Med dina känningar mot TomTom vore det ju intressant att få veta hur TomTom ställer sig.

 

Går man sen in på TomToms FAQ-sidor för iPhone står det på vissa sidor att man kan använda TomTom-programmet på datorn för att uppdatera kartor och POIs, på andra verkar det tveksamt. Inget som du nämner i ditt test.

 

Jag har också upptäckt att körfältshänvisning fattas. Urkorkat.

Vi kommer med ett större jämförande test mellan Navigon och TomTom i veckan, då ska allt sådant fram i ljuset. Det är inte lätt att hitta allt på första testet - men jag hittade många redan vid första eftermiddagen med appen. Jag har vidareförmedlat de svar jag fått från officellt håll på TomTom angående bland annat uppdateringar.

 

Ni som har frågor och funderingar inför vårt jämförande test kan mejla dem till skrufve@idg.se så får testaren dem innan han sätter igång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Navigon aviserat att det skall komma en TMC-funktion.

 

tmc-funktion? vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade lite demo på tomtom igår bara för att det blev så sent när appen väl laddats klart och skrev in att ja ville åka till Stureplan i Stockholm från Lund. Då kom det upp att sräckan har vägtull? Vad menar de med det? Det stod också i nedre högra fältet på navigatorn SEK och sen typ 50 och så blev det typ mindre och mindre tal. Vad menas med det. Jag körde bara på ruttdemo dessutom. Är det någon som vet hutär man gör när man vill att pilen på kartan ska komma till det ställe man är på nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok, är det vägtullen ja, men vadå betalde jag för den typ fastän jag inte åkte dit då bara för att jag skrev in att jag ville åka till Stockholm och typ så står det vägtull och jag klickar ok eller om jag ens klickade där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, är det vägtullen ja, men vadå betalde jag för den typ fastän jag inte åkte dit då bara för att jag skrev in att jag ville åka till Stockholm och typ så står det vägtull och jag klickar ok eller om jag ens klickade där?

 

Det var ju en demo du körde, den anlitar inte ens GPS-funktionen när den kör. Vad den visade var vad du skulle råka ut för om du hade ett mål innanför tullarna. Telefonen betalar ingenting, utan den visar i så fall den taxa som gäller vid en viss tidpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...