Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag håller på att testa TomTom-appen


Anna Muller

Rekommendera Poster

Jag håller på att testa Tom-Tom-appen för MacWorld. Tänkte höra om ni har några frågor så kan jag försöka besvara dem. Har hittat massa att klaga på och hylla så det blir nog en rolig artikel :) Bombardera mig med frågor så ska jag försöka svara i artikeln!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Kan man välja att undvika motorvägar (för cykling exempelvis)?

 

Gör den en rimlig uppskattning av tidsåtgången (dvs baserat på aktuella hastighetsgränser) eller anser den schablonmässigt att alla länsvägar är 70, riksvägar och europavägar 90 samt motorvägar 110?

 

Kan man modifiera kartan, dvs lägga till nybyggda vägar? Eller markera en väg som oframkomlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kanske larvig aspekt, men som jag ändå reagerar på är att så gott som alla kartor uppdateras i intervall, istället för att ha ett snyggt grafiskt flöde.

Alltså.. hackar kartorna när man kör eller är det mer filmiska kartor i rörelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kanske larvig aspekt, men som jag ändå reagerar på är att så gott som alla kartor uppdateras i intervall, istället för att ha ett snyggt grafiskt flöde.

Alltså.. hackar kartorna när man kör eller är det mer filmiska kartor i rörelse?

 

När du skriver "så gott som alla kartor" menar du GPS-navigatorer då eller t.ex google maps?

 

Mvh Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver "så gott som alla kartor" menar du GPS-navigatorer då eller t.ex google maps?

 

Mvh Anna

 

Jag tänkte mest på GPS i bil, som TomTom, Garmin m.fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att den i huvudsak täcker västeuropa men inbland verkar det följa med några extra huvudstäder i Tomtoms kartor så min fråga är om Prag finns med (om du nu har köpt västeuropa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Forumet gick ju ner igår :( så jag hann inte få med era frågor. Men jag är i alla fall klart med testet och här i tråden ska jag svara på era frågor asap, måste rusa iväg på ett möte nu dock !:)

Testet läser ni här:

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.241680/sa-...r-alla-missarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde ju fråga om kartorna. I städerna är det ju (egentligen) inte så svårt att hitta och där finns (oftast) någon att fråga. Men hur är kartan vad gäller landsbygden?

 

Låt oss ta ett exempel: Författaren Peter Nilson skrev en bok "Den gamla byn" som handlar om Möcklehult i Småland (Sävsjö kommun, men postadress Lammhult). Kan man få en rutt dit? Eller saknas byn helt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde ju fråga om kartorna. I städerna är det ju (egentligen) inte så svårt att hitta och där finns (oftast) någon att fråga. Men hur är kartan vad gäller landsbygden?

 

Låt oss ta ett exempel: Författaren Peter Nilson skrev en bok "Den gamla byn" som handlar om Möcklehult i Småland (Sävsjö kommun, men postadress Lammhult). Kan man få en rutt dit? Eller saknas byn helt?

 

Min erfarenhet är att kartorna har fullständig täckning överallt, ingen åtskillnad på landsbygd och stad.

Jag behöver dock en adress för att testa, inte bara en ort. Har man ingen adress, kan man ju chansa lite t.ex centrumgatan. Se bild!

post-13278-1250668594_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle åka till Möcklehult, skulle jag förbereda mig genom att gå in på kartor.gulasidorna.se och ta fram koordinaterna och sedan lägga in dem i GPS:en. Vilket - om ni läst testet vet ni redan - inte går på TomTom-appen men på andra, vanliga GPS-enheter.

post-13278-1250668816_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att kartorna har fullständig täckning överallt, ingen åtskillnad på landsbygd och stad.

Det är inte min erfarenhet, men min GPS har ett par år på nacken.

Jo, gatorna finns förstås där, men de är inte sökbara.

Jag behöver dock en adress för att testa, inte bara en ort. Har man ingen adress, kan man ju chansa lite t.ex centrumgatan. Se bild!

Centrumgatan är en halvmil från målet.  ;)

Adresserna är enkla:

Möcklehult 1

Möcklehult 2

Möcklehult 3

osv.

 

EDIT: Jag glömde nämna: På min GPS kan man be att få komma till "Stadscentrum", utan att ha en adress. Men det funkar bara på större orter, förmodligen bara på de som har en egen postadress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte min erfarenhet, men min GPS har ett par år på nacken.

Jo, gatorna finns förstås där, men de är inte sökbara.

 

Centrumgatan är en halvmil från målet.  ;)

Adresserna är enkla:

Möcklehult 1

Möcklehult 2

Möcklehult 3

osv.

 

EDIT: Jag glömde nämna: På min GPS kan man be att få komma till "Stadscentrum", utan att ha en adress. Men det funkar bara på större orter, förmodligen bara på de som har en egen postadress.

 

Nej, Möcklehult 1 finns inte att välja. Därför är det så viktigt att kunna knappa in GPS-koordinater, vilket är helt obegripligt att det inte går på TomTom-appen.

 

Låter bra med stadscentrum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Möcklehult 1 finns inte att välja. Därför är det så viktigt att kunna knappa in GPS-koordinater, vilket är helt obegripligt att det inte går på TomTom-appen.

 

Låter bra med stadscentrum!

Tack för svar.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Jag glömde nämna: På min GPS kan man be att få komma till "Stadscentrum", utan att ha en adress. Men det funkar bara på större orter, förmodligen bara på de som har en egen postadress.

Japp, "Centre Ville" räddade mig många gånger i Frankrike. I Sverige kan man ju fuska med Kungsgatan, Storgatan osv, men i andra länder är man ju ute och cyklar... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lägga in egna POI, exempelvis kantarellstället man just hittat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lägga in egna POI, exempelvis kantarellstället man just hittat?

 

 

Ja och nej - du kan gå in på Favoriter och spara "Min plats", dvs där du och din iPhone befinner er just nu.

 

Men, och detta har jag inte testat på iPhone iutan bara med vanliga GPS:en, du kan inte få vägbeskrivning dit om det inte finns något vägnät att relatera till. Jag har vänner som sysslar med GeoCaching (man letar efter skatter man fått GPS-koordinater till) och de kan inte använda vanliga GPS:er utan måste ha speciella som kan navigera även mitt i skogen.

 

Som sagt - har inte testat detta själv. Ännu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt - har inte testat detta själv. Ännu. :)

kanonbra artikel förresten. Om hösten börjar på detta vis, hur ska det fortsätta? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör den en rimlig uppskattning av tidsåtgången (dvs baserat på aktuella hastighetsgränser) eller anser den schablonmässigt att alla länsvägar är 70, riksvägar och europavägar 90 samt motorvägar 110?

 

Kan man modifiera kartan, dvs lägga till nybyggda vägar? Eller markera en väg som oframkomlig?

 

 

Jag skickade vidare dina frågor till Niklas och han svarade så här, börjar med sista frågan:

 

"Vår Map Share-teknik som låter användarna själva uppdatera sina kartor är inte tillgänglig i vår iPhone app."

 

och svaret på tidsåtgången:

 

"Vår TomTom för iPhone använder sig av vår unika IQ Routes-teknik. Traditionell ruttplanering utgår ifrån en statisk uppskattning av vägarnas hastighet. Dvs man utgår ifrån att på en 90-väg kör man i 90, en 70-väg kör man i 70 osv. Sen tar man även ibland viss hänsyn till om det finns många trafikljus eller andra hinder som kan dra ner hastigheten och gör en schaoblonmässig justering och beräknar sedan den snabbaste rutten utefter detta.

 

IQ Routes-tekniken är istället baserad på en gigantisk databas över verkliga hastighetsprofiler på våra vägar. Under snart två år har TomTom-användare (efter godkännande) anonymt rapporterat in var de kört, när de kört, hur snabbt de kört och i vilken rikting av vägen. Med hjälp av denna information har vi byggt IQ Routes-databasen som idag innehåller över 800 miljarder hastighetsprofiler i 24 europeiska länder (inklusive Norden). Som de flesta vet som har suttit i köerna in mot Stockholm en vanlig tisdagsmorgon så går E4:an inte i 70 km/h trots att skyltarna säger så. Det är denna typ av information som IQ Routes tar hänsyn till. Detta gör att när du planerar en resa så med din TomTom för iPhone-app så kommer den att ge dig den för tillfället bästa rutten beroende på när du skall åka. Hastighetsprofilerna finns ner i fem-minutersintervall dygnet runt. Nedan är ett exempel från Stockholm:

 

Den kortaste rutten är inte alltid den snabbaste rutten utan det beror på trafikenrytmen vid varje givet tillfälle. Vi har sett att i upp till 35% av alla resor så ger IQ Routes en snabbare rutt. Ytterligare en fördel med IQ Routes är att den ger en mycker mer exakt tidpunkt för när du faktiskt kommer fram till din destination."

post-13278-1250671918.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanonbra artikel förresten. Om hösten börjar på detta vis, hur ska det fortsätta? :borstatanderna:

 

Tack! Det var vänligt sagt.

Det här kan bli den bästa höst vi haft! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kanske larvig aspekt, men som jag ändå reagerar på är att så gott som alla kartor uppdateras i intervall, istället för att ha ett snyggt grafiskt flöde.

Alltså.. hackar kartorna när man kör eller är det mer filmiska kartor i rörelse?

 

 

Kartorna hackar inte! Det är ett ständigt flöde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger den till om fartkameror?

 

Ja! Och i mitt test spikade den samtliga på ett föredömligt sätt. Den piper till och visar på skärmen hur långt det är kvar till kameran samt vilken hastighet du bör hålla för att inte bli fotad ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att den i huvudsak täcker västeuropa men inbland verkar det följa med några extra huvudstäder i Tomtoms kartor så min fråga är om Prag finns med (om du nu har köpt västeuropa).

 

Jag har bara testat Norden-versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starkt jobbat!

Ett så utförligt test har jag nog aldrig läst på macworld förut.

Det gjorde till och med så att jag började glömma Skrufve.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara testat Norden-versionen.

Då borde du få med Island och Färöarna. Eventuellt också Grönland. Finns det med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...