Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad har hänt med mitt knä


Tok_Pelle
 Share

Rekommendera Poster

Senaste 2 veckorna har jag vid ett antal tillfällen vaknat på morgonen av att mitt högra knä gör helt vansinnigt ont!

Jag sover med böjda ben och antagligen vaknar jag i samband med att jag försöker röra på benet i sömnen...

 

Hur som helst, problemet är att jag kan inte räta ut/sträcka på mitt högra ben, i princip kan jag inte röra mig alls då minsta lilla rörelse gör att det känns som att benet håller på att gå av, så utan hjälp tar jag mig inte upp ur sängen på morgonen!

Som tur är har jag en sambo som har fått hjälpt mig genom att dra i benet så det blir rakt (gör svinigt ont) efter det är det bara att vänta i 5 minuter sen kan jag kliva upp och värken är nästan helt borta...

 

Jag har inte gjort något speciellt senaste tiden så benet har inte blivit överansträngt, jag har sovit på samma sätt som jag alltid gjort och problemet har uppstått oavsett om jag sovit på vänster/höger sida. Det är inte nån form av sendrag och knät har inte hoppat ur led.

 

Nån som har varit med om något liknande? :fundersam:

 

(Och givetvis vet jag att jag kanske borde kolla med vårdcentralen om detta, men jag är övertygad om att forumet kan ge minst lika bra tips som en distrikssköterska) :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du är 27 år gammal, så du borde inte redan fått Artros i ditt knä, men inget man bortse ifrån.

Kan ju vara så att du fått en broskskada ändå i ditt knä, så visst ska du uppsöka en vårdcentral, be om att få röntgat ditt knä.

 

Själv fick jag satt in en knäledsprotes i dec 2007.

Mer om Artros

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man kanske ska slå en signal till vårdcentralen och se vad dom säger, jag brukar hoppas och anta att det mesta går över av sig själv, kanske mest för att jag är dumsnål och tycker det är dyrt att gå till en doktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde för nån månad sen en lite annorlunda rörelse, skulle böja mig åt sidan och lyfta upp nåt och vrida samtidigt, kände det gjorde rikitgt ont direkt i höftkulan eller nånstans runt där, och under fyra sekunder kändes det som om kulan var vriden ur led eller hade hoppat ur sitt läge men efter några sekunder började det normaliseras och jag tänkte att så ska jag inte göra igen. ...En kompis skulle bara hoppa i böljan och gjorde ett vanligt armtag varvid ena axeln hoppa ur led med stor smärta. Läkarn putta tillbaka axeln och han fick leva med värk några månader och tillsagd inte göra om den där rörelsen igen.

Det jag tänkte med detta är att lederna sitter ju inte ihop som skruvstäd eller som en kula i en kulledskamerastativhuvud (!), utan mer som en köttbulle i en matsked, där senor och muskler håller tillbaka kulan så den inte ska hoppa ur sitt läge. Nu ser kanske inte en knäled ut så här precis men kanske lite ändå? Det jag ville mena med allt detta. Kanske nåt som hoppat lite ur led? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du spelat mycket fotboll?

 

nja, när jag var yngre så spelade jag fotboll, slutade när jag var runt 15 år

jag har även åkt mycket längdskidor, men om det skulle vara relaterat till något sånt

så borde det ha visat sig tidigare tycker jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

begränsas rörligheten av smärta eller är det så att det känns som att det är ett mekaniskt stopp? alltså är stumt, som att nåt ligger i vägen? kan som någon innan nämnde vara en broskskada, men hör med en sjukgymnast eller dyl. de är proffs på sånt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

begränsas rörligheten av smärta eller är det så att det känns som att det är ett mekaniskt stopp? alltså är stumt, som att nåt ligger i vägen? kan som någon innan nämnde vara en broskskada, men hör med en sjukgymnast eller dyl. de är proffs på sånt

 

Smärta är det som gör att det tar stopp, det går inte att röra benet åt nåt håll inte ens en millimeter utan att

det tar stopp av smärtan, det känns som att smärtan kommer från baksidan på knäskålen.

hur som helst så är det riktigt otrevligt.

Redigerad av Tok_Pelle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Du är egentligen för ung för dessa problem. Du säger längdskidåkning, inte det heller är några problem, däremot om du åkt slalom/störtlopp i många år, då vill jag säga att det är orsaken.

 

Har du dessutom fått en mer stillasittande tillvaro ihop med gamla utslitna ledband,så får du nogskälla på skidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit med om någon olycka tidigare i livet där knäet var inblandat? Om du inte vet kanske dina föräldrar, eller andra äldre släktingar minns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 years later...

Hej jag var precis med om samma sak som du beskriver och det var första gången för mig, vaknade upp och blev chockad att jag inte alls kunde röra högra knäet, inte ens 1 cm och det gjorde jätte ont när jag försökte. Har du kommit på vad det beror på och har du haft fortsatt problem med det? Jätte tacksam om du kan svara mig för är verkligen orolig och funderar på om jag ska boka en läkartid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför väcker du liv i en 11 år gammal tråd? På ditt första inlägg på ett datorforum?

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du får börja med att gå till din vårdcentral, som skriver en remiss till röntgen.

Var och gjorde en röntgen häromveckan,då jag har ont i båda mina knän, även det högra med protes.

Tydligen belastar jag det opererade för att jag har smärtor i det vänstra benet, som visar en artros.

Så nu blir det remiss till  Ortoped.

Fast jag vill inte bli opererad detta halvåret...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Bozo säger:

Axelman. Tänkte om han kanske vet vad jag ska göra.

1. Tråden är 11 (elva) år gammal!

2. Medicinsk expertis finns i sjukvården. https://www.1177.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman locked this ämne
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share



×
×
  • Skapa nytt...