Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla Mac till Samsung TV via DLNA


Fender

Rekommendera Poster

Läste just manualen till TV:n. http://downloadcenter.samsung.com/content/...-00L05-0411.pdf

Verkar som att man måste köra PC och Windows för att det ska funka. Man sk installera ett speciellt program på PC:n.

Annars går det att köra trådlöst till TV:n och styra allt med fjärren. Hur koolt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just köpt en Samsung UE 40 B 7070. Den har ju DLNA och jag har Apple Airport. Men kopplingen till TV verkar bara tänkt fungera på PC med den mjukvara som medsänts. Går det att få tag i något liknande Mac-program på nätet – Samsung har det ej? Eller måste jag köpa en Apple TV för att få något motsvarande?

Bengt G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag pratade med en säljare på Elgiganten idag om just det och han sa att man kan ladda ner något DLNA-program på Macen så skall det funka. Men jag vet inte vad det är för program och jag litar "så där" på försäljare...

 

Jag är mycket intresserad själv av detta. Jag funderar på en Samsung LED TV...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en dålig sak med DLNA i dagsläget är att denna standard inte stödjer filmer i mpeg-4 (H.264). Detta enligt artikel i Hemmabio tidningen.

Riktigt kasst om det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, det suger ju...

 

Jag testade just att köra Elgatos EyeConnect (http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/software/EyeConnect.en.html) på min MacMini och en DLNA-klient på min iPhone. Det funkar ganska bra, men iPhonen stödjer ju inte så många videoformat, så just video funkar inte så bra. Dessutom suger iPhone-appen rätt rejält... Förhoppningsvis kan EyeConnect funka med Samsung-TVarna också.

 

Bengt G, du har inte möjlighet att testa på din Samsung? EyeConnect finns som gratis testversion i 30 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Wikipedia om DLNA. De skriver "The DLNA organization is attempting to expand the guidelines for other consumer devices such as mobile devices, printers. It's also looking to support MPEG-4 AVC, Bluetooth as a transport, and a better Quality of service."

Som jag tolkar det stödjs inte MPEG-4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MPEG-4 AVC (även kallad H.264) är en utveckling av "vanliga" MPEG-4 codecen, som ger bättre kvalitet för samma bitrate. Så DLNA kanske stödjer vanlig MPEG-4? Det låter konstigt att de inte skulle göra det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Samsung med Medialink 2.0 och har testat lite grann. Det finns mjukvara för mac som funkar fint. Jag har testat några olika program som jag inte kommer ihåg namnet på men då jag har en nas så streamar jag ifrån den istället. Du kan kolla in lite olika program på följande länk.

 

http://www.rbgrn.net/content/21-how-to-cho...c-os-x-or-linux

 

MVH.

 

/Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som heter PS3 Media Server http://ps3mediaserver.blogspot.com/ som du kan start på macen. Med programmet kan du dela ut bilder , musik etc från din mac och komma åt dessa från en DLNA klient .

PS3 Media server ska ha stöd för H264 om jag fattar det rätt.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej alla

 

Jag har en Samsung LE40B658 och har också haft problemer med DLNA och min Macbook.

Tänkte därför prova genom mediaserver på min PS3.

Jag laddade hem Serviio 0.3.1 och det funkar klockrent. Äntligen kan jag utnyttja

teven som det är tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har också skaffat en tv med DLNA och har Imac som huvuddator..

 

PS3 media fungerar visst inte om man inte har PS3? Men i alla fall så installerade jag Serviio och tv kopplades ihop med min Imac, utmärkt men problemet (är fortf ny kring macvärlden) är att jag ej hittar mapparna som finns i tv, "Image, "Movies" osv så att jag kan lägga bilder och filmer i rätt mapp i macen så att jag kan spela upp på tv..

 

Någon som kan hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta först Servioo och sedan Servioo-Console. Då får du en Servioo ikon längst upp på sidan. Där kan du öppna servioo-console och välja vilka mappar syns på TV. Den är väldigt selektiv och jag har inte kommit underfund med vad som visas på TV. Mappen med hundratals bilder kom bara 19 upp. En film-ikon har jag fått upp men filmen var av okänt format och kunde inte visas. En låt kunde jag lyssna.

Mapparna jag väljer kommer upp men innehållet har jag inte lyckats få med.

 

Jaska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det! När jag startade Servioo igen och tog bort några mappar så kan se filerna på TV, både bilder och filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej!

 

Har nyligen köpt en ny tv och idag köpte jag en samsung wireless lan adapter till den. I expertaffären lovar de att allt ska funka så att jag kan nå min dator trådlöst i tvn även till mac men när jag ringer samsung suport så får jag veta att så inte är fallet. Det finns ännu inget program för mac som klarar DLNA kommunikation med min tv. Stämmer detta? I så fall tänker jag nog lämna tillbaka min lilla adapter a 700 kr!

 

MVH R-M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvtillverkaren har ofta egen mjukvara man måste använda. Har samsung ingen till Mac så får du väl köra windows då. Du kan ju prova med ngn annan DLNA server men det är inte garanterat att det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvtillverkaren har ofta egen mjukvara man måste använda. Har samsung ingen till Mac så får du väl köra windows då. Du kan ju prova med ngn annan DLNA server men det är inte garanterat att det funkar.

 

 

Ja man kan ladda ner ett program från hemsidan men det finns bara för windows.

 

Undrar om det funkar genom parallell desktop då? Frågan är bara om jag har ork att testa det...

 

MVH R-M

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ens testat att ladda ner något av de DLNA-program som finns?

 

Sorterat efter pris.

Serviio (gratis)

Eyeconnect (trial)

Rivet (trial)

 

Testa det som är gratis iaf.

Läste att Samsung-tv verkar jävlas med spola-fram/bak och pausa på andras program än sina egna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har nyligen köpt en ny tv och idag köpte jag en samsung wireless lan adapter till den. I expertaffären lovar de att allt ska funka så att jag kan nå min dator trådlöst i tvn även till mac men när jag ringer samsung suport så får jag veta att så inte är fallet. Det finns ännu inget program för mac som klarar DLNA kommunikation med min tv. Stämmer detta? I så fall tänker jag nog lämna tillbaka min lilla adapter a 700 kr!

 

MVH R-M

Gör gärna en sökning innan ny tråd startas, jag slår ihop med befintlig DLNA-tråd. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...