Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

koppla datorn till tv:n för att kolla film


seoulenite

Rekommendera Poster

Vad är det enklaste sättet, (eller går det ens?) att koppla ihop min powerbook Alu G4, 1,33ghz med Tv:n? Vill kunna se på film på tv:n

 

Måste jag byta grafikkort, eller är det bara att köpa en specielll kabel, i såfall vilken typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Flyttar tråden till den forumdel där frågan är besvarad rätt många gånger. :)

 

Det enkla svaret är att du köper den kabel och eventuell adapter som krävs för att ansluta till din teve. Apples adaptrar listas på Applestore?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till den forumdel där frågan är besvarad rätt många gånger. :)

 

Det enkla svaret är att du köper den kabel och eventuell adapter som krävs för att ansluta till din teve. Apples adaptrar listas på Applestore?

 

 

 

Var och frågade på en affär, och jag sade att jag hade en vanlig tv, typ av modell lite äldre, och då sade de att jag absolut skulle ha en sådan här ---> http://store.apple.com/se/product/M9267G/A...;mco=MjI0MjAwNA

 

Men då jag har en G4 powerbook, blir jag tveksam om det verkligen är rätt kabel, det står bara att den är gjord för G5, mac pro osv, någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vad har du för ingångar på din tv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

PowerBook G4 i den klassen ska ha en s-videokontakt och det ska ha följt med en adapter för kompositvideo. Är det en gammal tjockteve lär inte s-video fungera, men du får kontrollera ingångarna som skrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerBook G4 i den klassen ska ha en s-videokontakt och det ska ha följt med en adapter för kompositvideo. Är det en gammal tjockteve lär inte s-video fungera, men du får kontrollera ingångarna som skrivet.

 

jag tror jag har en DVI-kontakt på datorn, symbolen bredvid den kontakten liknar en bildskärm, ganska rektangulär kontakt.

 

Har dessutom en annan kontakt bredvid, som är rund till formen, med en symbol som liknar en filmkamera.

 

 

Har en lite äldre tv, rätt tjock, och just nu är det den vanliga, tror jag koaxialkontakten som används mellan tv:n och uttaget i väggen.

Däremot finns det även två uppsättningar av en rad av tre uttag, av typen rca-kontakter ser det ut som, kontakterna är röda, vita och gula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för ingångar på din tv?

 

 

Vanliga koaxialkontakten, som i alla fall var standard på äldre tv-apparater, har dessutom 6, tror jag, RCA-kontakter, två gula, två vita, två röda.

 

Se inlägget ovan för mer detaljer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det, borde det vara någon form av standard på en del tv-apparater att ha gul,röd och vit kontakt,vad heter den är det det som kallas s-video?

 

Känns inte helst säkert att köpa den där kabeln som snubben i affären rekommenderade, då det står att den kabeln är avsedd för G5, Mac Pro, mini mac, men inte G4 powerbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu hitttat en delvis väldigt bra artikel skriven av Tomas Ytterberg, där finner jag att det troligtvis är en DVI-i uttag jag har, sedan står det, och detta är förvillande, "Olika Macar har olika anslutningar och nästan alla av dem, förutom Powerbook G4 15- och 17-tum, kräver en adapter från Apple som kostar 200 kronor i butik."

 

Men vi som har Powerbook G4 15-tum då? Behöver vi ingen adaptor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Dvi-adaptern fungerar inte och skulle vara onödig eftersom du redan har en videoutgång i datorn. Det är den runda på datorn avsedd för stifthylskontakt med sju stift. Det är en kombinerad s-video/komposit-utgång.

 

De tre rca-kontakterna på teven är röd/vit för stereoljud och gul för kompositvideo. Kallas vanligen "AV-ingång". Det är till den du ska koppla bild och ljud. Ljudet drar du från Powerbookens hörlursuttag.

 

Du behöver en adapter för att ansluta kompositvideo till Powerbookens videoutgång. Det följde med en sådan adapter med din Powerbook och har du slarvat bort den behöver du köpa en motsvarande adapter. Enklast vore att ta med Powerbooken till en butik som exempelvis Kjell&Co eller Clas Ohlson för där kan du få tag på alla sladdar på en gång.

 

Clas Ohlsons adapter. Eventuell kan denna fungera

 

"koaxialkontakten" på din teven är antennanslutningen och dessa används än idag men ska inte användas här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvi-adaptern fungerar inte och skulle vara onödig eftersom du redan har en videoutgång i datorn. Det är den runda på datorn avsedd för stifthylskontakt med sju stift. Det är en kombinerad s-video/komposit-utgång.

 

De tre rca-kontakterna på teven är röd/vit för stereoljud och gul för kompositvideo. Kallas vanligen "AV-ingång". Det är till den du ska koppla bild och ljud. Ljudet drar du från Powerbookens hörlursuttag.

 

Du behöver en adapter för att ansluta kompositvideo till Powerbookens videoutgång. Det följde med en sådan adapter med din Powerbook och har du slarvat bort den behöver du köpa en motsvarande adapter. Enklast vore att ta med Powerbooken till en butik som exempelvis Kjell&Co eller Clas Ohlson för där kan du få tag på alla sladdar på en gång.

 

Clas Ohlsons adapter. Eventuell kan denna fungera

 

"koaxialkontakten" på din teven är antennanslutningen och dessa används än idag men ska inte användas här. :)

 

 

 

Ok, så en sammanfattning om jag förstått saken rätt, DVI-kontakten är oanvändbar i powerbooken, och jag skall i stället använda S-video-out som är den runda kontakten med 7 stift (som i sig inte har något ljud), som sitter bredvid.

 

 

Jag behöver alltså en adapter-sladd från datorn till tv:n som består av följande, en sjustiftig rund kontakt komposit/S-video samt en tele mini plugg för ljudet, och på andra sidan(tv-sidan), behövs en S-video/komposit rca-kontakt.

 

Eftersom att jag inte bor i Sverige blir det bökigt att ta sig till Claes Ohlson, men nu tror jag att jag vet vad som behövs, stort tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den sjustiftiga kontakten är "TV out" på pc-språk så det bör finnas adaptrar hos pc-butiker. Kontakten tar även en vanlig s-video-kontakt (fyra stift) direkt men för att s-video ska fungera mot din teve krävs att den har en s-videoingång. Eventuellt kan den andra adaptern jag länkade till fungera då den på elektrisk väg sätter samman Luma och Chroma på en och samma bärsignal, det vill säga kompositvideo.

 

Skillnaden med de äkta sjustifts "TV-out"-adaptrarna är att de ska meddela grafikkortet att generera en kompositsignal från början vilket öppnar för bättre kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom att jag inte bor i Sverige blir det bökigt att ta sig till Claes Ohlson

Ja, det är väl litet långt från "Saturn".  ;)

 

Tips: Det hade underlättat om din profil hade visat var du (verkligen) bor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite för att stoppa in en egen fråga, hope you don´t mind :)

Jag har precis köpt en ny (budget)-tv och ska koppla in min MacBook på samma sätt som jag har gjort på min gamla tv, dvs miniDVI -> DVI DVI ->HDMI och ljudet genom en vanlig stereoplugg från datorns hörlursuttag. det har alltid funkat på min gamla philips då ljudet hamnade på samma kanal som bilden, trots att bilden kommer in genom "HDMI 1" och ljudet genom RCA-kontakterna.

 

PÅ min nya Thomson så hamnar i stället ljudet och bilden på varsin kanal, antingen HDMI 1 och S-Video, eller komponent, beroende på vilka uttag jag använder.

 

Är det någon som har några förslag på vad jag kan göra för att få bild och ljud på samma kanal?

 

(ett alternativ är ju att köpa en ljudanläggning, men jag har lite stram budget ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Är det någon som har några förslag på vad jag kan göra för att få bild och ljud på samma kanal?

 

Ifall det inte framgår av baksidans kontaktbeskrivning eller i tevens menyer så lusläs handboken. För där står hur tevens olika ingångar är parade med varandra och vilka kombinationer som är möjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sjustiftiga kontakten är "TV out" på pc-språk så det bör finnas adaptrar hos pc-butiker. Kontakten tar även en vanlig s-video-kontakt (fyra stift) direkt men för att s-video ska fungera mot din teve krävs att den har en s-videoingång. Eventuellt kan den andra adaptern jag länkade till fungera då den på elektrisk väg sätter samman Luma och Chroma på en och samma bärsignal, det vill säga kompositvideo.

 

Skillnaden med de äkta sjustifts "TV-out"-adaptrarna är att de ska meddela grafikkortet att generera en kompositsignal från början vilket öppnar för bättre kvalitet.

 

 

Ok, tack, jag tror jag börjar förstå lite bättre, men jag skall i alla fall ge mig ut på jakt efter kabel som har komposit/s-video hane på ena sidan, för att koppla i min dator och på andra sidan ha en komposit/s-video (gul RCA) på andra sidan.

 

Dessutom behöver jag en vanlig kabel med minitele på datorsidan och vanliga två rca-kablar för stereoljud på andra sidan som skall kopplas till tv.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Bara så att du får begreppen rätt:

 

Komposit = gul RCA-kontakt, enklaste formen av video som fungerar överallt.

s-video = 4-pinnars stifthylsa där luma (ljus) och chroma (färger) är separerade på varsin ledare vilket ger högre bandbredd. Kräver att teven hanterar s-videosignal för att det ska fungera.

 

De två är inte direkt kompatibla pga av att s-video separar luma och chroma. En adpater mellan s-video till komposit måste därför lägga ihop dem på elektrisk väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara så att du får begreppen rätt:

 

Komposit = gul RCA-kontakt, enklaste formen av video som fungerar överallt.

s-video = 4-pinnars stifthylsa där luma (ljus) och chroma (färger) är separerade på varsin ledare vilket ger högre bandbredd. Kräver att teven hanterar s-videosignal för att det ska fungera.

 

De två är inte direkt kompatibla pga av att s-video separar luma och chroma. En adpater mellan s-video till komposit måste därför lägga ihop dem på elektrisk väg.

 

 

Har nu köpt en rund sju-stifts kontakt som har tre rca-kontakter på andra sidan. Kopplade i hop datorn via sjustiftskontakten och tog den gula av de tre rca-kontakterna och stoppade in i tv:ns gula rca_ingång.

 

Gick sedan in på datorns "detekt displays", men den hittade aldrig tv:n, hmm :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du måste växla ingång på teven också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste växla ingång på teven också.

 

 

Finns ingen switch på tv:n, har också dragit ur den vanliga antennsladden och satt in den gula RCA-kabeln, men det fungerar fortfarande inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen switch på tv:n, har också dragit ur den vanliga antennsladden och satt in den gula RCA-kabeln, men det fungerar fortfarande inte.

På TVns fjärrkontroll väljer du "A/V" eller "EXT" eller "0", beroende på vilken TV du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Finns ingen switch på tv:n, har också dragit ur den vanliga antennsladden och satt in den gula RCA-kabeln, men det fungerar fortfarande inte.

Jo, du har garanterat en switch någonstans. Teven kan inte på egen hand lista ut vilken sladdingång du vill använda. :)

 

Ifall inte Telly82:s tips vägleder brukar ingångsväxlaren vara en fyrkant med en pil som pekar inåt.

post-244-1250516706_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du har garanterat en switch någonstans. Teven kan inte på egen hand lista ut vilken sladdingång du vill använda. :)

 

Ifall inte Telly82:s tips vägleder brukar ingångsväxlaren vara en fyrkant med en pil som pekar inåt.

post-244-1250516706_thumb.jpg

 

ja, en sådan symbol har jag på remote-kontrollen, men det står inte "source" på den, det står "video", det var det första jag gjorde, nämligen att trycka in den knappen, men det hände inget, datorn kunde inte hitta skärmen :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...