Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Norton Antivirus eller liknande...


Striberger

Rekommendera Poster

Striberger

Finns det testversioner av NAV (eller liknande) till Mac som man kan ladda ner och prova på? Har letat som en tok på Symantecs hemsida, och runtom på nätet... men hittar bara PC-versionerna vad gäller testversioner.

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vad ska du med Virusprogram till ? Finns väl inga virus som hotar oss (w00t)

 

Skämt åsido, men har du inte kollat in att Apple har ett virusprogram som ingår i .mac-kontot :tummeupp:

Virex heter det och är om jag inte minns fel tillverkad av McAfee

 

Har du inte .mac-konto så vet du väl om att du får prova det gratis en period. (60 dagar)

Kolla här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger

Avser inte att permanent ha ett antivirusprogram installerat. Har däremot testat lite suspekta IM-klienter, iTunes-plugins och andra småprogram, och vill förvissa mig om att de inte lämnat kvar något tråkigt skit på burken såsom trojaner. Har förvisso avinstallerat och tagit bort allt... men vill vara säker. Alltså är jag bara intresserad av något som snabbt kan scanna genom disken en gång.

 

Virex verkade hyfsat (tack för tipset), men läste mig till att det tydligen strulat bort en del data för användare. Vågar inte chansa. Någon annan med förslag? Testade Norton Antivirus (trialversionen) när jag köpte iBooken (feb -04), men nu hittar jag inte den på nätet längre. Vet någon om det finns någonstans, eller har de lagt av med testversioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Vet någon om det finns någonstans, eller har de lagt av med testversioner?

Nejdå, den finns här

 

Hmm, det verkar som de tagit bort Mac-versionerna (såg jag nu...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du kollat på denna Sidan

 

Oj, iMatte hann visst före :P

 

Verkar inte finnas någon testversion

Bara köp Version

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger

Hehe, jo. Men hur mycket jag än tittar så ser jag inte någon trial för Mac. Konstigt, men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Litar de inte på Macägare (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger

Vete 17 :). Som gammal PC-ägare har säkerhet varit i fokus sedan den dagen Internet blev en central punkt i mitt datoranvändande. Tankarna om virus, maskar och trojaner lever kvar trots bytet till OS X som "ska vara fritt från det mesta". Jag försöker vänja bort tanken, sakta men säkert.

 

Frustrerande är det dock att det inte går att hitta ett vettigt program som bara kan scanna genom disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

jag har kört Virex några ggr och aldrig haft problem.

Du tänker nog på en annan version av Virex som kom ut, och som mycket riktigt ställde till skada, men den drogs in.

 

Så pröva du Virex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Men finns det överhuvudtaget några trojaner eller maskar för OS X, som gör någon skada ? De enda jag hört talas om är taffliga saker, typ AppleScript kamoflerade till installerare som raderar filer när man kör dem.

Jag tror att du nojjar i onödan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger

Du har säkert rätt iMatte. Jag ville bara kolla en gång för alla, för att lugna mig själv. Det stämmer väl att OS X är befriat från Trojaner och virus om man jämför med en del andra OS. Däremot är jag inte säker på att så kommer vara fallet för all framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...